PROWADZĄCA ZAJĘCIE:Edyta Ruta
DATA ZAJĘCIA:22.11.2010
ILOŚĆ DZIECI NA ZAJĘCIU:21
TEMAT: „Przetwory- stemplowanie połówką jabłka maczanego w farbach.
CELE OGÓLNE:
- rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców (jabłka, gruszka) oraz owoców egzotycznych(banan, kiwi);
- uświadomienie dzieciom znaczenia spożywania owoców;
- wyrabianie u dzieci zmysłu smaku i węchu;
- zapoznanie z techniką maczania połówki owocu w farbie;
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozróżnia i nazywa owoce;
- wie, że należy jeść owoce, aby być zdrowym;
- wypowiada się poprzez twórcza prace plastyczną
FORMA:
- zajęcia z całą grupą;
- praca samodzielna, indywidualna
WYKORZYSTANE METODY:
-słowne-rozmowa, dyskusja
-czynne-zadań stawianych do wykonania
-oglądowa- pokaz,obserwacja
POMOCE:
paski krepiny, kontur słoika, farby- żółta, czerwona, zielona, klej, owoce krajowe i egzotyczne
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.Nauczycielka przygotowuje na talerzu różne owoce. Przeprowadza z dziećmi rozmowę na temat pory roku i darów „Pani Jesieni” w sadzie.
Mówi o znaczeniu owoców dla zdrowia i pyta jakie owoce dzieci lubią i jedzą. Zachęca do rozpoznawania zgromadzonych na talerzu owoców
i ich nazywania (to jest jabłko, jest czerwone i okrągłe).
Następnie dzieci podchodzą do skrzynki z otworem wewnątrz, w której znajdują się różne owoce i dzieci za pomocą dotyku, rozpoznają je.
- Zabawa badawcza- co to za owoc?
Pokrojone owoce w kostkę umieszczone na talerzyku. Wskazane dziecko z zawiązanymi oczami częstuje się i nazywa owoc, którego próbowało. Stara się również określić smak i zapach danego owocu.
- Słuchanie recytacji wiersza Marii Konopnickiej „Jesienią”
Nauczycielka wyjaśnia dzieciom niezrozumiałe słowa „uroni”,
„nadstawić”. Nauczycielka prosi o narysowanie w powietrzu ręką owoców , które pojawiły się w wierszu. Wyjaśnia również na czym będzie polegała ich praca przy stolikach.
- Zabawa ruchowa „Spadające jabłuszka”.
Dzieci biegają po sali i ramionami naśladują ruchy gałęzi poruszanych przez szumiący wiatr, oraz naśladują jego odgłos(szsz,szsz). Gdy usłyszą jabłko spada podskakują mówiąc – stuk, stuk.
- Praca przy stolikach.
Dzieci maczają połówkę jabłka w farbach :żółtych, czerwonych, zielonych
i stemplują nią na wyciętym wcześniej konturze słoika. Pamiętają, aby stemplować jabłkiem jedno obok drugiego, aby stworzyć swój słoik z przetworami. Następnie dzieci biorą pasek krepiny i przyklejają go w miejscu dekielka i ściskają palcami tak by zrobić falbankę.