PROGRAM WŁASNY Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ zintegrowanej z edukacją przyrodniczą, matematyczna, literacką i techniczną.
Opracowała: mgr Małgorzata Orłowska
WSTĘP
Edukacja żywieniowa to jeden z głównych elementów edukacji zdrowotnej kierowanej do różnych grup odbiorców. Wiele chorób cywilizacyjnych uwarunkowanych jest utrwalonymi w dzieciństwie błędami żywieniowymi. Nabyte wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o późniejszym stylu życia.
Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych to zamierzony ciąg planowanych działań wychowawczych, uwzględniających intensywny rozwój psychofizyczny i społeczny oraz warunki środowiskowe.
Przedszkole ma wzbogacać wiedzę wychowanków z dziedziny zdrowia i kształtować postawy prozdrowotne dzieci, jak też umożliwić nabycie określonych umiejętności i prawidłowych nawyków higieniczno- zdrowotnych.
Jednym z obszarów edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym jest zdrowe odżywianie. Na kształtowanie nawyków żywieniowych dzieci ogromny wpływ maja rodzice, ale coraz częściej niestety media, reklamy i kuszące oferty fast fooodów. Często powodem niezdrowego odżywiania jest strach przed nieznanym, nieznajomość potraw, ich smaku i różnorodności. Dzieci w przedszkolu niechętnie sięgają po produkty dla nich nowe, nieznane lub te, które różnią się od domowych posiłków.
Aby proces edukacji żywieniowej realizowanej w przedszkolu przynosił efekty powinna istnieć spójność między żywieniem w domu i w przedszkolu.
Ogólnym założeniem niniejszego programu jest przekazanie dzieciom aktualnej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia, jak też zapoznanie z podstawowymi grupami produktów wchodzących w skład piramidy żywieniowej. Ma on również na celu włączenie dzieci do samodzielnego przygotowywania posiłków.
Program obejmuje zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotnej, ale też przyrodniczej, matematycznej, literackiej i technicznej. Myślą przewodnią programu jest hasło „Wiemy, co jemy”.
Dzieci nie tylko mają przygotowywać i jeść zdrowe produkty, ale też spróbować i poznać smak tych mniej zdrowych, poznać sposób ich przyrządzania, działanie urządzeń elektrycznych w kuchni, przyborów kuchennych i bezpieczne ich użytkowanie. Będą tworzyć też własne przepisy na pyszne, łatwe i zdrowe dania dla swoich domowników.
CELE PROGRAMU:
- Zapoznanie z piramida żywieniową,
- Poznanie zasad zdrowego żywienia,
- Poznanie wybranych grup produktów spożywczych,
- Samodzielne poszukiwanie informacji, korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
- Aktywny udział dzieci w przyrządzaniu wybranych dań,
- Zapoznanie z działaniem urządzeń elektrycznych i innych przyborów potrzebnych w kuchni,
- Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń i przyborów kuchennych,
- Zapoznanie z różnymi rodzajami miary i wagi produktów spożywczych,
- Nauka komponowania własnych jadłospisów z uwzględnieniem zasad zdrowego odżywiania.
METODY PRACY:
- Słowne: opowiadania, wiersze, zagadki,
- Oglądowe: pokaz, demonstracja, obserwacja,
- Dramowa,
- Ćwiczeniowa,
- Zadaniowa,
- Problemowa,
FORMY PRACY:
Zbiorowa, indywidualna, grupowa, w parach,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Teksty literackie, produkty spożywcze, plansza przedstawiająca piramidę zdrowia, książka kucharska, naczynia, urządzenia kuchenne, przybory plastyczne: kartki, kredki, pastele, farby.
Roczny plan działań programu z zakresu edukacji zdrowotnej zintegrowanej z edukacją literacką, matematyczną, przyrodniczą i techniczną w grupie dzieci w wieku 3- 6 lat na rok szkolny 2012\2013
L.p. |
Zadania |
Obszar edukacyjny |
Termin realizacji |
Uwagi |
1. | Warzywa:
|
przyr. i zdrow. matem., językowa, plastyczna zdrow., teatralna, techniczna, przyr. |
X |
|
2. | Owoce:
|
przyrod. i zdrowotna techn., przyrodn. |
XI |
|
3. | Produkty mączne:
|
literacka, przyrodn. matem. społ. techn., matem. |
XII |
|
4. | Owoce egzotyczne:
|
Przyr., społ., zdrow. Rozw. zmysły, teatralna techn., przyrodn. |
I |
|
5. | Ryby:
|
Przyr., rozw. myślenie, Zdrow. Przyr., zdrow, społ. |
II |
|
6. | Nabiał:
|
Przyr., zdrowotna, Przyr., społ. Literacka, Społ., zdrow. |
III |
|
7. | Zupy:
|
Społ., przyrodn., Rozw. myślenie, Plast. Społ. techn. |
IV |
|
8. | Nowalijki:
|
Przyr. Zdrow. Zdrow. Społ. |
V |
|
9. | Desery:
|
Społ. zdrow., Matem. językowa, Społ. techn., Społ. techn., zdrow. |
VI |
Literatura:
- Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych- K. Żuchelkowska, K. Wojciechowska,
- Proste przepisy na szkolne sukcesy – M. Skura, M. Lisicki,
- Program edukacji żywieniowej dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców realizowany w Krakowie – praca zb. A. Kozioł- Kozakowska, B. Pióreczka, M. Schlegel- Zawadzka,
- Kuchnia pełna cudów – M. Terlikowska