PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 5 IM. WANDY CHOTOMSKIEJ
W KOZIENICACH
PROGRAM WŁASNY KOŁA TEATRALNEGO
„ŚWIAT BAJEK”
PROGRAM OPRACOWAŁY: mgr Monika Pyc
mgr Aleksandra Smolarczyk
mgr Agnieszka Szymaniak
Kozienice 16.06.2011
SPIS TREŚCI
- WSTĘP
- WPROWADZENIE DO PROGRAMU
- CELE EDUKACJI TEATRALNEJ
- METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
- WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
- TREŚCI PROGRAMOWE
- INFORMACJA O EWALUACJI
- BIBLIOGRAFIA
WSTĘP
Dziecko w wieku przedszkolnym ma naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Z uwagi na to, że w przedszkolu prowadzone są zajęcia aktywizujące spontaniczną kreatywność dzieci, zabawa w teatr może być najbardziej interesującym i wyrazistym efektem tej pracy ujawniającym doświadczenia i osiągnięcia dzieci.
Teatr jest dla dzieci rzeczywistością wyjątkową, w której wszystko może się zdarzyć a odtwórca roli ma okazję realizować swoje marzenia, by stać się kimś innym. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnie, doskonali mowę, która staję się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości Jest również okazją do wspaniałej zabawy, dającej wiele satysfakcji. Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny przedszkolak maże dowiedzieć się, jak powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, wyostrzają zmysł obserwacji, kształtują osobowość i rozładowują nagromadzone emocje. Każde dziecko w wieku przedszkolnym pragnie sukcesu i uznania. Właśnie przedszkolne zajęcia teatralne stwarzają ku temu najlepsze warunki.
W wychowaniu dziecka trzeba kłaść duży nacisk na przeżycia emocjonalne – uczyć je cieszyć się i smucić, dostrzegać dobro i zło. Dziecko wcielając się w postać przeżywa losy bohaterów literackich, utożsamia się z nimi, często naśladując ich postępowanie. Pozytywny bohater, z którym dziecko spotyka się na spektaklu teatralnym, zdobywa jego uznanie, pomaga w zrozumieniu, dlaczego takie zachowanie jest dobre. Występowanie negatywnych bohaterów- bo i tacy istnieją w bajkach- ma także duże znaczenie uspołeczniające.
WPROWADZENIE DO PROGRAMU
Program edukacji teatralnej „Świat bajek” jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i powstał z myślą o potrzebach uwrażliwienia dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 5 im. Wandy Chotomskiej w Kozienicach. W toku pracy pedagogicznej w przedszkolu wyłonił się pomysł pracy opartej na edukacji teatralnej dzieci. Wieloletnie doświadczenia w przygotowywaniu dziecięcych przedstawień, teatrzyków, inscenizacji i rożnego występów utwierdzają nas w przekonaniu, iż teatr w przedszkolu to doskonała forma pracy. Pozwala on być dziecku aktorem, scenarzystą, choreografem, dekoratorem a nawet reżyserem. Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość i przyjemność postanowiłyśmy opracować program pozwalający na szerokie wykorzystanie tej dziedziny sztuki w przedszkolu. Program autorski pozwoli na takie przybliżenie teatru, aby małe dzieci 4,5- letnie mogły poznać tajniki tej dziedziny sztuki.
Sądzimy, że realizacja tego programu przyczyni się również do pełniejszego zaangażowania rodziców życie przedszkola i umożliwi prezentację zdolności dzieci w środowisku lokalnym.
CELE EDUKACJI TEATRALNEJ
Głównym celem programu „ Świat bajek” jest rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i teatralnej.
Cele szczegółowe:
- Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej.
- Wyrabianie potrzeb społecznych.
- Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
- Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego.
- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez kształtowanie pojęć.
- Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim.
- Bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną.
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu.
- Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym i fleksyjnym.
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć.
- Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnych.
- Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny.
METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Metody słowne:
- swobodna rozmowa,
- dialog,
- opis,
- pogadanka,
- słuchanie czytanych baśni, legend, bajek,
- opowiadanie treści utworów.
Metody aktywizujące:
- drama,
- pantomina,
- pedagogika zabawy,
- gry i zabawy integracyjne,
- aktywność ruchowa.
Formy:
– inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni,
– zabawy naśladowcze,
– zabawy tematyczne,
– zabawy z elementami dramy i pantomimy,
– udział dzieci w spektaklach i widowiskach teatralnych.
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany w czasie zajęć kółka teatralnego działającego w przedszkolu. Zajęcia te prowadzone będą dwa razy w miesiącu. W zajęciach będą uczestniczyły wszystkie chętne dzieci.
Właściwą realizację programu wyznacza również baza dydaktyczna przedszkola, którą powinno stanowić dobre wyposażenie, odpowiednie do zajęć artystycznych i potrzeb dziecka. Obejmuje ono:
- dobrze wyposażoną salę do zajęć plastycznych: narzędzia pracy, materiał do zajęć plastycznych;
- salę do zajęć muzycznych i ruchowych wyposażoną w instrumenty perkusyjne, pianino, środki audiowizualne, przybory do ćwiczeń ruchowych;
- rekwizytornię wyposażoną w różnorodne elementy dekoracji scenicznej i kostiumy teatralne;
- odpowiednio dobrana literatura muzyczna dla dzieci;
- bogaty zbiór literatury fachowej dla nauczyciela i literatury dziecięcej.
TREŚCI PROGRAMOWE
Tematyka zajęć | Cele edukacyjne | Oczekiwane osiągnięcia | Metody i środki realizacji |
Pierwsze spotkanie | Przedstawienie i określanie swoich oczekiwańUstalenie zasad pracy
|
Poznanie oczekiwań i możliwości dzieciWstępne ustalenie składu grupy
Zintegrowanie zespołu |
Pogadanka z elementami dyskusjiOkreślanie zadań i obowiązków
|
Współpraca z kołami teatralnymi | Nawiązanie współpracy z kołami teatralnymi na terenie miasta | Wymiana doświadczeń | Rozmowy |
Nasze spotkanie z teatrem | Poznanie różnych form teatralnych poprzez udział w spektaklach i widowiskach teatralnych | Uczestniczy oglądaniu różnych spektakli teatralnychPorównuje widowiska teatralne i dostrzega różnice między nimi | Wycieczka do teatru do Radomia |
Wzbogacamy kącik teatralny- próby tworzenia własnych kukiełek i sylwet | Gromadzenie rekwizytów w garderobie, pozyskanie chętnych rodziców i pracowników przedszkola do wykonywania dekoracji | Czuje się współorganizatorem, pomaga w czynnościach organizacyjnych | Ustalenie form współpracy np. szycie strojów, wykonanie elementów dekoracji |
Potrafimy więcej niż nam się wydaje | Przełamanie zahamowańPoznanie własnych i cudzych odczuć i możliwości
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania innych |
Pozytywne nastawienie do świataPoczucie przynależności do zespołu | Zestaw ćwiczeń i zabaw uwzględniających mimikę, gest, głos, dźwiękDrama |
Integracja form ekspresji | Improwizowanie krótkich scenek- indywidualnie i w grupieInscenizowanie literatury z zastosowaniem gry aktorskiej, kukiełek, pacynek, sylwet
Przygotowanie inscenizacji utworów: -układanie prac plastycznych według chronologii wydarzeń -samodzielne wykonywanie kukiełek, sylwet lub elementów strojów aktorskich i dekoracji |
Dbanie o kulturę języka ojczystegoPraca w grupie z zachowaniem dyscypliny | DramaGry dydaktyczne
Inscenizacje |
Teatr to nie tylko aktorzy | Ekspresja plastyczna (portret, rzeźba, maska)Analiza treści utworów- omawianie i ocena postępowania bohaterów z próbą uzasadnienia własnego stanowiska
Propozycje rozwiązań inscenizacyjnych, przełożenie zdobytych doświadczeń na praktyczne opracowanie inscenizacji
|
Poznanie możliwości plastycznych dzieciRefleksja na temat zależności między uczuciem a postawą, gestem, mimiką
Uświadomienie sobie własnych predyspozycji |
Zbiorowa praca z tekstem literackim Rozmowa Drama |
Teatr żywego słowa | Próba z tekstem:-interpretacja głosowa
-przeprowadzenie dialogu z użyciem np.: pacynek, zabawek -ruch sceniczny: wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu(ruchy ciała, rąk, mimika, spojrzenie, uśmiech) -zgranie zespołu Analizowanie inscenizacji i przebiegu widowiska Wyodrębnienie i korygowanie własnych błędów i niedopatrzeń
|
Podniesienie sprawności wyrazistego mówieniaPodniesienie sprawności dykcji, intonacji i interpretacji głosowej
Oswojenie z kostiumami i muzyką Umiejętność samokrytyki i samooceny |
RozmowaBurza mózgów
Inscenizacja |
Konkurs recytatorski „Świat bajek” | Zorganizowanie konkursu przedszkolnego | Recytacja utworów literackich Prezentacja na scenie | Wiersze |
Uczestnictwo w spektaklach teatralnych na terenie przedszkola i poza nim | Oglądanie spektakli teatralnych, rozmowa z aktorami na temat specyfiki ich pracyZapoznanie z różnymi rodzajami lalek używanych przez aktorów | Umiejętność zachowa się podczas trwania spektakluSłuchanie i oglądanie przedstawienia teatralnego | Widowisko teatralneRozmowa |
Bawimy się kukiełkami | Poznajemy teatr lalkowy jako forma teatralnaWystęp artystyczny | Zapoznanie z rodzajami lalek: kukiełka, pacynka, marionetka | RozmowaPróby z tekstem |
„Jestem aktorem „ -pierwszy występ | Wybór inscenizacji w porozumieniu z członkami koła teatralnegoWystępy przed zaproszonymi gośćmi. | Posługiwanie się poprawną polszczyznąStosowanie właściwej intonacji
Przełamanie tremy podczas publicznego wystąpienia Czerpanie zadowolenia i satysfakcji z występu |
Zbiorowa praca z tekstem literackim |
Edukacja kulturalna
|
Film i spektakl teatralny – wspólne oglądanie i dyskusjaGłosowa interpretacja wybranych utworów poetyckich i fragmentów prozy | Porównywanie utworów literackich z ich filmową adaptacją | Płyta CDZbiorowa praca z tekstem literackim |
Sztuka tworzenia | Zabawy w teatr połączone z tworzeniem własnych tekstów i scenek rodzajowychTworzenie własnych zakończeń opowiadań i bajek | Wzbogacenie słownictwaŚwiadome wprowadzenie dialogu jako elementu ożywiającego akcję | DyskusjaBurza mózgów |
Tradycje kulturowe naszego regionu | Poeci i pisarze naszego regionuTwórczość ludowa najbliższej okolicy | Poznanie tekstów pisanych gwarą- próby naśladowania gwarowej mowy | Zbiorowa praca z tekstem literackimRozmowa |
Dzień Patrona X rocznica nadania naszej placówce im. Wandy Chotomskiej | Przygotowanie przedstawieniaPrzygotowanie dekoracji, strojów i rekwizytów
|
Umiejętność zareklamowania swojej działalności na terenie miasta | Oprawa muzycznaInscenizacja |
INFORMACJA O EWALUACJI
Realizacja programu umożliwia nauczycielowi dokonywanie systematycznej ewaluacji, której można dokonać poprzez:
- zbadanie opinii rodziców, zorganizowanej w formie ankiety, dotyczącej wpływu na rozwój dziecka edukacji artystycznej ;
- analizę osiągnięć dzieci;
- udział w konkursach i festiwalach artystycznych;
- zdobyte przez dzieci wyróżnienia i nagrody.
Ewaluacja służy także samemu nauczycielowi, który ma na jej podstawie możliwość dokonania samooceny swojej pracy z dziećmi oraz okazję do refleksji nad swoimi kompetencjami, wiedzą merytoryczną o twórczości artystycznej dziecka przedszkolnego.