EUROPEJSKIE WĘDRÓWKI Z MISIEM USZATKIEM
Program edukacji europejskiej dla dzieci 5- i 6-letnich
WSTĘP
1 maja 2004 roku był dniem przełomowym w historii naszego kraju, ponieważ Polska przystąpiła do Unii Europejskiej, a od 1 lipca 2011 roku przewodniczyć będzie Unii Europejskiej.
Problematyka unijna jest bardzo szeroka. Pytania o Unię zadają dzieci w wieku przedszkolnym. Natomiast jak pokazują sondaże wiedza dorosłych na temat integracji z Unią Europejską jest wciąż niewielka. To jeden z powodów, dla którego istotne staje się wprowadzenie edukacji europejskiej już na poziomie wychowania przedszkolnego.
Rośnie pokolenie, które będzie:
- doświadczać integracji państw naszego kontynentu,
- rozwiązywać wiele zadań postawionych przed nimi przez zintegrowaną Europę.
Myślę więc, że zasadne jest wprowadzanie dzieci już od najmłodszych lat w tematykę europejską – przybliżać im kulturę i tradycje krajów UE – aby rozwinąć ich ciekawość świata, wykształcić postawę tolerancji wobec wyglądu, obyczajów innych narodów. A wtedy prawdziwe będą słowa piosenki:
„Europa wspólny ląd,
Jesteśmy wszyscy stąd,
Połączmy dłonie wraz
Jak pragnie Peter, Kasia, John i Hans (…)”
Mam nadzieję, że mój program „Europejskie wędrówki z Misiem Uszatkiem” dostarczy dzieciom wielu pozytywnych bodźców, a nabyta wiedza i umiejętności zaowocują w świadomości dzieci stwierdzeniem „Jestem Polakiem i Europejczykiem”.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Moja praca z dziećmi oparta jest na realizacji Programu edukacji przedszkolnej wspomagającej rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole” autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej, w którym problematyka podstawowej edukacji europejskiej została ujęta w treściach edukacyjnych: aktywność społeczna.
Program „Europejskie wędrówki z Misiem Uszatkiem” może być realizowany jako rozszerzenie treści powyższego programu.
Materiały zawarte w programie są:
- przeznaczone do pracy z dziećmi pięcio- i sześcioletnimi,
- związane tematycznie z historią, tradycją, obyczajami i kulturą wybranych państw wchodzących w skład UE.
Program będzie realizowany w ciągu jednego roku szkolnego podczas:
- zajęć dydaktycznych,
- zajęć dodatkowych,
- imprez okolicznościowych,
- zgodnie z inwencją nauczyciela i pomysłami dzieci.
Realizacja programu w praktyce będzie polegała na integracji z treściami wynikającymi z rocznego planu pracy.
Moim zdaniem przystępną formą realizacji programu będzie wprowadzanie dzieci w świat bajek i baśni z wybranych krajów UE. Dzieci 5- i 6-letnie często same, bez pomocy dorosłych sięgają po książkę chcąc poznać jej treść. Książka staje się swoistym „oknem na świat”. Z nią dzieci poznają inną kulturę i zwyczaje, z nią odkrywają tajemnice przyrody, z niej dowiadują się wielu ciekawych rzeczy. Ulubione bajki i ich bohaterowie inspirują dzieci do ekspresji twórczej, pozwalają im poznawać, przeżywać, odkrywać i działać.
Przewodnikiem dzieci będzie Miś Uszatek, który wspólnie z nimi będzie podróżować po wybranych krajach Unii Europejskiej.
CELE EDUKACYJNE PROGRAMU
Cele główne:
- Kształtowanie poczucia przynależności narodowej i europejskiej „Jestem Polakiem i Europejczykiem”.
- Dostarczenie dzieciom podstawowych wiadomości o UE.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci obyczajami, historią i tradycją wybranych państw członkowskich.
- Wzbogacenie wiadomości, słownictwa i doświadczeń dzieci.
- Dostarczenie dzieciom możliwości doskonałej zabawy, rozwijanie ich zdolności.
Cele szczegółowe:
- Umacnianie własnej tożsamości narodowej, pielęgnowanie tradycji i obyczajów.
- Poznanie ważniejszych postaci historycznych związanych z regionem, Polską.
- Przekazywanie wiedzy o krajach europejskich:
- poznanie najciekawszych i najbardziej znanych zabytków i ciekawostek kulinarnych wybranych państw,
- zainteresowanie kulturą i językami europejskimi.
4. Rozwój miłości do małej i dużej Ojczyzny.
5. Poznawanie uniwersalnych wartości moralnych ważnych dla wszystkich Europejczyków.
6. Rozwijanie u dzieci postawy szacunku i tolerancji wobec innych narodów i kultur.
7. Przedstawienie dzieciom idei integracji europejskiej.
8. Poznawanie symboli europejskich, systematyczne obcowanie z mapą Europy.
9. Przedstawienie sylwetek sławnych Europejczyków.
10. Słuchanie wybranych utworów kompozytorów europejskich.
11. Nauka wybranych tańców i piosenek w języku angielskim, niemiecki, francuskim.
12. Nauka hymnu Polski i Unii Europejskiej.
13. Systematyczne zapoznawanie dzieci z bajkami wybranych krajów UE.
14. Zachęcanie dzieci do uczenia się języków obcych.
15. Korzystanie z różnych źródeł informacji wzbogacających wiedzę o UE.
16. Wykonywanie różnorodnych prac plastycznych, technicznych, konstrukcyjnych oraz przygotowywanie potraw kulinarnych inspirowanych omawianym tematem.
17. Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole.
18. Przygotowanie uroczystości przedszkolnych:
- Jestem Polakiem i Europejczykiem,
- Europejskie spotkanie przy choince,
- Nowi przyjaciele Misia Uszatka.
19. Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi; poznanie sposobów dbania o środowisko.
METODY
Podczas pracy z dziećmi wykorzystam tradycyjne metody i formy pracy przewidziane dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. Dziecko uczy się bawiąc i bawi się ucząc. Dlatego szczególnie wartościowe będą metody:
- problemowe, czyli odkrywanie,
- aktywizujące, czyli przeżywanie,
- praktyczne, czyli działanie.
Jeżeli aktywność dziecka zostanie połączona z działaniem to wiedza i umiejętności nabyte tą drogą będą zrozumiałe i trwałe.
FORMY PRACY
Wykorzystanie wszystkich możliwych form pracy:
- praca indywidualna,
- praca z zespołem,
- praca z całą grupą.
DOSKONALENIE NAUCZYCIELA
- Zapoznanie z literaturą metodyczną dotyczącą UE.
- Zapoznanie z literaturą dla dzieci – wybrane bajki i baśnie z krajów UE.
- Gromadzenie bajek z różnych krajów Europy w podręcznej biblioteczce.
- Gromadzenie pomocy dydaktycznych: mapy, albumy, flagi, zdjęcia, nagrania na płytach CD, karty pracy dla dzieci, itp.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
- Pomoc w gromadzeniu eksponatów do kącika Unii Europejskiej.
- Pomoc w przygotowywaniu strojów, rekwizytów do zabaw dydaktycznych, tanecznych oraz materiałów do przygotowywania potraw.
- Udział rodziców w imprezach okolicznościowych.
- Wycieczka do Starostwa Powiatowego – oglądanie symboli unijnych.
- Wycieczka do Muzeum Regionalnego w Kościanie.
- Spacer ulicami miasta – ślady UE w Kościanie.
SPOSOBY EWALUACJI PROGRAMU
- Analiza dokumentów:
- dziennik zajęć,
- plany pracy,
- scenariusze.
2. Analiza prac przedszkolaków:
- kącik UE,
- prace plastyczne dzieci,
- gazetki,
- albumy,
- karty pracy.
3. Udział w zabawach „Nowi Przyjaciele Misia Uszatka” i konkursach pod hasłem „Jestem Polakiem i Europejczykiem”.
4. Udział w uroczystościach przedszkolnych:
- Jestem Polakiem i Europejczykiem,
- Europejskie spotkanie przy choince,
- Nowi przyjaciele Misia Uszatka.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
Dziecko:
- wie, że jest Polakiem i Europejczykiem,
- rozumie i toleruje różnice występujące między ludźmi (zwyczaje, kultura, język),
- rozumie pojecie Unia,
- zna symbole Polski i Unii Europejskiej,
- zachowuje właściwą postawę podczas słuchania i śpiewania hymnu,
- potrafi nazwać i wskazać na mapie Europy poznane kraje,
- wymienia niektóre zabytki europejskie,
- wie, z jakiego kraju pochodzą niektóre potrawy,
- słucha wybranych utworów kompozytorów polskich i europejskich,
- potrafi wykonać układ taneczny charakterystyczny dla danego kraju dostosowany do jego możliwości,
- śpiewa piosenki w wybranych językach,
- zna niektórych autorów literatury polskiej i europejskiej oraz ich utwory,
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych,
- zna kilka zwrotów w językach obcych,
- bierze aktywny udział w grach i zabawach dotyczących poznawanych krajów,
- potrafi współdziałać z innymi,
- prezentuje swoją wiedzę przed innymi.
UWAGI KOŃCOWE
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych ludzi, aby więcej wiedziały, więcej umiały i mądrze wybierały z tego, co oferuje im współczesny świat, dla siebie, dla małej i dużej Ojczyzny.
To od nas nauczycieli i od stosowanych przez nas modeli wychowania zależy, czy uda się przygotować nowe pokolenie do życia w duchu wspólnoty, współpracy i poszanowania odmienności, ale i ze świadomością tożsamości narodowej.
Pamiętajmy, że propagując wśród dzieci elementarną wiedzę o Europie, kształtujemy poczucie jedności europejskiej i zwracamy uwagę na to, co nas odróżnia od innych narodów, a co nas z nimi łączy.
Małgorzata Drozda