Rozwój dziecka jest procesem, w którym obserwujemy zmiany prowadzące do lepszego funkcjonowania dziecka. W celu wychwycenia tych zmian, należy dokonywać diagnozy rozwoju dzieci. Diagnoza wiadomości i umiejętności dziecka prowadzona jest w formie rozwiązywania zadań w kartach pracy oraz obserwacji dziecka.
Poniżej podaję propozycje wykorzystania typowych sytuacji przedszkolnych, celem poznania możliwości i umiejętności dziecka.
1. Czynności samoobsługowe
> Jak dziecko radzi sobie:
– z ubieraniem i rozbieraniem
– jedzeniem
– myciem rąk
> Czy potrafi samodzielnie korzystać z toalety
2. Zabawa dowolna
> Jakiego rodzaju zabawy preferuje dziecko
> Czy jest inicjatorem czy biernym uczestnikiem
> Czy bawi się sam, czy woli z innymi dziećmi
> Czy długo potrafi skoncentrować się na zabawie
3. Zabawy i zajęcia inspirowane przez nauczyciela
– Ruchowe
> Czy dziecko chętnie uczestniczy w tego typu zabawach
> Czy jest zręczne ruchowo
> Czy orientuje się w schemacie własnego ciała oraz w stronach i kierunkach otoczenia
> Czy domaga się tego typu zabaw
– Konstrukcyjno-manipulacyjne
> Czy chętnie uczestniczy w tego typu zabawach
> Czy korzysta ze wskazówek nauczyciela
> Czy dostrzega i koryguje swoje błędy
– Gry i zabawy dydaktyczne
>Czy chętnie uczestniczy w tego typu zabawach
> Czy prosi o takie zabawy
> Czy spostrzeżenia wzrokowe, słuchowe, dotykowe, smakowe, węchowe są trafne i samodzielne
4. Działalność plastyczna
> Czy chętnie podejmuje tego typu działalność
> Czy podejmuje temat czy stara się go zmienić
> Czy prace są bogate w treść
5. Słuchanie czytanego tekstu
> Czy lubi tego typu zajęcia
> Jak zachowuje się podczas słuchania bajki, baśni, opowiadań
> Czy chętnie wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
> Czy upomina się o tego typu zajęcia
6. Praca z książką / dzieci 6-letnie/
> Czy wykazuje tego typu zainteresowania
> W jaki sposób korzysta ze wskazówek, instrukcji
> Czy doprowadza pracę do końca
> Czy wymaga powtórzeń i dodatkowych wskazówek
> Czy wymaga mobilizacji do pracy
> Jak reaguje na niepowodzenia
7. Rozmowy indywidualne z dzieckiem
> Czy chętnie nawiązuje kontakty z dorosłymi
> O czym najchętniej mówi