“Potrafimy sami opiekować sie roślinami!” – scenariusz dla 3-latków

Scenariusz dla dzieci 3-letnich

Temat: Potrafimy sami opiekować się roślinami! – prace hodowlane w kąciku przyrody inspirowane utworami literackimi i doświadczeniami dzieci.

Cele:

  • utrwalanie wiadomości i umiejętności związanych z hodowlą i pielęgnacją roślin doniczkowych i nowalijek w kąciku przyrody, doskonalenie umiejętności wyrażania ruchem treści opowiadania oraz rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcanie dzieci do swobodnego wyrażania swoich myśli – podczas formułowania odpowiedzi na pytania, dzielenia się obserwacjami i przeżyciami z domu rodzinnego oraz przestrzegania zasad związanych z przestrzeganiem kolejności wypowiedzi;
  • doskonalenie nawyków samoobsługowych (mycie rąk) i umiejętności związanych z utrzymaniem porządku w miejscu zabawy czy pracy;
  • pobudzanie motywacji do systematycznej, samodzielnej opieki nad roślinami w kąciku przyrody i w sali poprzez wskazanie ich walorów estetycznych i użytkowych;

Metody:
podające – opowiadanie, objaśnienia, instrukcje;
poszukujące – rozmowa, poszukiwanie sposobu rozwiązania problemu;
ekspresyjne – zadania inspirujące (utwory literackie, met. przykładu, itp.);
praktyczne – m. ćwiczeń (samodzielne wykonywanie zadań praktycznych);

Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa

Pomoce dydaktyczne:
– pacynka Krasnala,
– plansza i sylwety do opowiadania „O żółtym tulipanie”,
– pomponik lub sztuczny tulipan; – bębenek, janczary, dzwonek,
– eksponaty z kącika przyrody: cebula ze szczypiorem, kwitnące krokusy, tulipany, itp.
– oznakowane znaczkiem i imieniem doniczki dla każdego dziecka,
– cebulki do sadzenia, – ziemia, małe łopatki lub łyżki,
– znaczki (naklejki) w kształcie listków.

Literatura:
fragmenty opowiadania „O żółtym tulipanie” wg M.Różeckiej jako – osnowa do opowieści ruchowej,
-„Spotkanie z Krasnalem” – tekst własny
– „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków ….” E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, WSiP Warszawa 2000.

Przebieg zajęć:

1. Zabawy ruchowo-rytmiczne dyscyplinujące grupę np. „Pingwinek”, „Uciekaj zimo”…

2. Opowieść ruchowa inspirowana treścią opowiadania „O żółtym tulipanie”, przekazywanie ruchem, gestem i mimiką treści opowiadania.

Krasnal – Pięknie się bawicie, często się wam przyglądam i widzę jak wiele już potraficie. Słucham codziennie bajek, które pani wam opowiada. Czasem zdarza mi się jeszcze zdrzemnąć, nie zauważyłem, kiedy pojawił się w waszej sali ten żółty tulipan, nie słyszałem o jego przygodzie. Może wasza pani jeszcze raz ją opowie? A wy pokażecie mi, co się tulipankowi przytrafiło?

N-l – Muszę w takim razie wszystkie dzieci zamienić w małe, ukryte w ziemi cebulki. A ty Krasnalu uważnie słuchaj (n-lka opowiada historyjkę o żółtym tulipanie zachęcając dzieci do wyrażania ruchem jego treści
– Sen cebulki podczas zimy,
– Wizyta u Tulipanka – słonecznego promyka i deszczyku, (z wykorzystaniem bębenka i janczarów),
– Powtórne budzenie Tulipanka przez słońce i deszcz jednocześnie,
– Powitanie kwiatka jako zwiastuna nadchodzącej wiosny.

3. Spotkanie z Krasnalem – wypowiedzi dzieci na temat hodowli i pielęgnacji roślin w sali i w domu rodzinnym. Wykorzystanie pomponika lub kwiatka do przestrzegania kolejności wypowiedzi i udzielania głosu chętnym dzieciom.

K. – Jaka to piękna historia, wiem już skąd się wzięły te piękne kwiatki, które znalazłem wczoraj w lesie i dlaczego wyrosły dopiero teraz. (Zaprasza dzieci do koła)
-Czy wy też się domyślacie?
– Czemu nie rozkwitły w zimie?
– Na co czekały?
– Czego potrzebują rośliny, aby wyrosnąć?
– Dlaczego dookoła przedszkola i w lesie jest tak mało zielonych roślin?
– Jak to możliwe, że w sali zielone rośliny są przez cała zimę?
– Czy w waszym domu również można podobne rośliny spotkać?
– Czy rodzice opiekują się roślinami? A może im w tym pomagacie? W jaki sposób?
(Dzieci odpowiadając na pytania podają sobie pomponik lub kwiatek.)

4. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Czego będziemy potrzebować do zorganizowania w sali hodowli szczypiorku? Jak musimy się do tego przygotować?”

K. – Bardzo dużo wiecie o tym jak trzeba się opiekować roślinami, widziałem też, jaki piękny ogródek urządziliście w mojej spiżarni. Podobają mi się kwiaty, ale najbardziej cieszę się z hodowli szczypiorku, bo bardzo lubię serek i kanapki ze szczypiorem, a wy? Martwię się tylko, że jest go tak mało. Nie wiem czy dla nas wszystkich wystarczy? Jak możemy sobie poradzić z tym kłopotem?

5. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Ogrodnik”

– naśladowanie czynności związanych z pracą ogrodnika i przygotowaniem akcesoriów do hodowli roślin w kąciku przyrody;

6. Odszukanie swoich doniczek oznaczonych imieniem i znaczkiem, zajęcie miejsc przy stolikach.

N-l – Na ten kłopot to ja mam dobry sposób, posadzimy więcej cebulek to wyrośnie dużo szczypiorku.
– Przygotowałam doniczkę i cebulkę dla każdego dziecka. Odszukajcie swoje doniczki, popatrzcie na każdej jest znaczek!
(Dzieci siadają z doniczkami do stolików, na swoje krzesełka.)

7. Przypomnienie kolejności czynności, samodzielne sadzenie, podlewanie cebulek, umieszczenie ich na parapecie i porządkowanie miejsca pracy.

N-l – Przypomnijcie mi. czego będziemy potrzebować?
(Dzieci przypominają: ziemia, łopatka, gazety na stole, konewka z wodą,;`
n-lka w tym samym czasie przypomina sposób sadzenia cebuli i korzystania z konewki; rozstawia na stolikach pojemniki z ziemią i łopatki)


Dzieci sadzą cebulki, ustawiają je na parapecie, podlewają (pod kontrolą n-la), porządkują stoliki.

8. Mycie rąk, z przestrzeganie m kolejnych etapów wykonywania tej czynności.

Po zakończonej pracy dzieci myją ręce.

9. Wspólna ocena efektów pracy (powstałej hodowli szczypiorku), „odznaczenie” dzieci zielonym listkiem za starannie wykonana pracę. Zawarcie umów dotyczących codziennej pielęgnacji roślin w sali.

Na zakończenie oglądają powstałą hodowlę szczypiorku i otrzymują od krasnala znaczki w kształcie listka, które będą przypominać dzieciom o codziennym podlewaniu roślin w sali.

Zofia Lisiecka

Przedszkole nr 7 w Świdniku



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: