PLAN WSPÓŁPRACY
Z ODDZIAŁEM DZIECIĘCYM BIBLIOTEKI MIEJSKIEJ W KALISZU
W ROKU SZKOLNYM 2010/11
„Książka to najlepszy przyjaciel człowieka a biblioteka to świątynia jego myśli. CYCERON
CEL OGÓLNY:
- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczychCELE SZCZEGÓŁOWE:
- poznawanie biblioteki jako instytucji użyteczności publicznej (społecznej),
- zapoznanie z pracą bibliotekarza
- poznawanie twórczości ulubionych poetów i pisarzy,
- poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych, oraz
zawierających elementy humoru i fantazji,
- nabywanie umiejętności inscenizowania utworów literackich
- zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci,
- rozwijanie postaw twórczych dzieci w połączeniu z wszechstronną aktywnością
- nawiązywanie więzi rodzinnych podczas czytania książek przez rodziców
TREŚCI DO REALIZACJI:
- Poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru
- Oglądanie książek z małą ilością tekstu, książeczek składanych harmonijkowych i z elementami ruchomymi
- Wyszukiwanie w czasopismach i książkach ilustracji związanych z określonym tematem lub obrazków przedstawiających określone postacie, przedmioty, rzeczy.
- Opowiadanie „Co się dzieje na obrazku?” interpretowanie treści z zauważeniem wzajemnych związków pomiędzy kolejnymi ilustracjami określanie cech, właściwości, stanów i czynności zauważonych na ilustracjach
- Korzystanie z książek do kolorowania: rysunki konturowe bez wychodzenia poza linie
- Kalkowanie z książek obrazków przez kalkę- zapełnianie konturów barwą i tworzenie z nich obrazków
- Wykorzystywanie fragmentów wierszy do ćwiczeń ortofonicznych
- Poznawanie zawodów związanych z powstawaniem książki: autor, ilustrator (grafik, rysownik), redaktor, drukarz, introligator
- Poznawanie autorów literatury polskiej i obcej
- Używanie zakładek do książek.
- Udział w inscenizacjach, przedstawieniach teatralnych (małe formy sceniczne), tworzenie własnych inscenizacji na podstawie utworów literackich,
- Inscenizowanie wierszy zawierających dialogi.
- Uczestniczenie w naprawianiu książek z kącika książki- rozmowy na temat dbałości o książki, szanowanie ich.
- Tworzenie własnych książek: rysowanie, malowanie kolejnych scen znanego opowiadania, bajki, wiersza lub wymyślonej przez siebie historii.
- Przynoszenie i dzielenie się z innymi dziećmi własnymi książkami (wymiana na dzień, dwa)
SPOSÓB REALIZACJI:
JESIEŃ |
- „Mój Przyjaciel Miś”- udział w obchodach „Światowego Dnia Pluszowego Misia”,- spotkanie czytelnicze w bibliotece; zabawy z misiem, quizy, konkursy, zorganizowanie wystawy prac plastycznych „Mój przyjaciel miś”
- „Książka czeka” (wiersz H. Łochockiej) pogadanki z dziećmi na temat książek ich znaczenia w życiu każdego z nas, zwrócenie uwagi na konieczność dbania o książki, szanowanie ich.
- Organizacja „Kącika Książki” w każdej sali
- Poranek z książką-, słuchanie bajek, baśni, oglądanie książeczek opowiadań, opowiadanie ilustracji, wyszukiwanie ilustracji na określony temat: poznawanie zawodów związanych z powstawaniem książki: autor, ilustrator (grafik lub rysownik)
- Kolorowanki- kolorowanie rysunków konturowych (przypomnienie, że malujemy tylko w książeczkach do tego przeznaczonych)
- Udział w konkursie recytatorskim „Zabawa z poezją” organizowanym przez MDK Kalisz.
- „Założenie „Klubu Czytających Rodziców” i „Księgi Czytających Rodziców” -spotkania czytelnicze z udziałem rodziców.
- Poznawanie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, W. Chotomskiej
- Współorganizowanie wystawy prac plastycznych w holu biblioteki miejskiej (tematyka do uzgodnienia)
|
ZIMA |
- „W bibliotece”- wizyta w Bibliotece Miejskiej Oddział Dziecięcy w Kaliszu:
- poznanie pracy bibliotekarza
- rozmowa o warunkach korzystania z biblioteki oraz o zasadach zachowania się w bibliotece
prezentacja zbioru bibliotecznego; zwrócenie uwagi na oznakowania, okładki, znaczenie karty książki i karty czytelnika
- „Droga książki od autora do czytelnika”- historyjka obrazkowa połączona z pogadanką:
- poznawanie etapów powstawania książki oraz zawodów związanych z jej powstawaniem: autor, r ilustrator (grafik, rysownik), redaktor, drukarz, introligator
- utworzenie książki „Od autora do czytelnika” prezentacja w holu biblioteki
- Poznawanie twórczości D. Wawiłow, D. Gellner
- Konkurs recytatorski „Mój ulubiony wierszyk” – prezentacja wierszy przygotowanych przez dzieci i rodziców (w domu)
- zaproszenie do jury przedstawicielki Oddziału Dziecięcego Biblioteki Miejskiej w Kaliszu oraz przedstawiciela Rady Rodziców.
- Projektowanie i wykonanie zakładek do książki dowolną techniką plastyczną, umieszczenie zakładek w kąciku książki.
- „Na balu”, „Zabawy zimowe” – tworzenie książek według własnego pomysłu i własnej historii; możliwość tworzenia krótkiego tekstu (z pomocą nauczycielki lub dzieci umiejących pisać) rysowanie, malowanie ilustracji, wykonanie strony tytułowej, ponumerowanie stron, połączenie okładki i kartek; prezentowanie swoich książeczek w holu biblioteki.
- Popołudnie z bajką- słuchanie utworów (bajek, baśni) literatury obcej np. Braci Grimm, J. Ch. Andersena; spotkania czytelnicze z rodzicami i zaproszonymi gośćmi
|
WIOSNA |
- Przynoszenie przez dzieci do przedszkola swoich ulubionych książeczek; utworzenie małej biblioteki, wypożyczanie swoich książek kolegom, koleżankom (założenie kart wypożyczeń- sposób zaznaczania ustalony z dziećmi np. symbole)
- Zabawy i ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem wierszy (zbiór wierszy do ćwiczeń ortofonicznych)
- „Wierszowane teatrzyki”- prezentacja wierszy znanych autorów lub własnych tekstów z wykorzystaniem lalek, kukiełek, pacynek itp.
- Poznawanie twórczości M. Konopnickiej, Stanisława Jachowicza, Władysława Bełzy
- Tworzenie własnych książeczek o dowolnej tematyce; prezentacja w przedszkolu i holu biblioteki
- „W bibliotece”- wizyta w bibliotece, obchody Dnia Bibliotekarza i Bibliotek (08.05)
- Spotkania czytelnicze- swoje ulubione bajki, wiersze czytają pracownicy przedszkola i rodzice.
- Współorganizowanie wystawy prac plastycznych w holu biblioteki miejskiej (tematyka do uzgodnienia)
|
LATO |
- Kiermasz książki – zorganizowanie kiermaszu w przedszkolu we współpracy z Księgarnią „Żak”
- Poznawanie twórczości Aleksandra Fredry, Ludwika Jerzego Kerna, Ireny Suchorzewskiej,
- „W księgarni”- wycieczka; zakup nowych książek do przedszkolnej biblioteki, dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy księgarnią a biblioteką.
- Współorganizowanie wystawy prac plastycznych w holu biblioteki miejskiej (tematyka do uzgodnienia)
- Pasowanie na czytelnika biblioteki- uroczyste spotkanie w bibliotece.
- „Wielki skarb”- porządkowanie biblioteki przedszkolnej; uczestniczenie w naprawianiu książek.
|
Opracowała Sylwia Przybylska
Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: