Plan Rozwoju Zawodowego Nauczyciela Stażysty
Barbara Baran
nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 1 w Chmielniku
Nauczany przedmiot: wychowanie przedszkolne
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009 r.
Przewidywany termin ukończenia stażu: 31. 05. 2010 r.
Opiekun stażu: mgr Wiesława Łoza
Posiadane kwalifikacje: mgr z przygotowaniem pedagogicznym, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkola
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
-
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
-
Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia.
-
Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć praktycznych.
-
Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
-
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich.
-
Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego:
-
wewnątrzszkolnych
-
samokształcenia.
-
- Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
( § 6 ust. 2 pkt 1 )
-
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji, uwagi , wskazówki 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela wraz z zmianami z dnia 6 grudnia 2007 r.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz z Rozporządzeniem z późniejszymi zmianami z dnia 14 listopada 2007 r.
Wrzesień 2009 Poznanie wymagań
dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.
Zgromadzenie dokumentacji poprzez zapiski własne lub kopie przepisów
2. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zasadami współpracy Dyrektora z pracownikami.
Obserwacja, udział w Radach Pedagogicznych. Współpraca z gronem pedagogicznym. Udział w zespole przedmiotowym nauczycieli klas 0-3.
Wrzesień 2009-
Maj 2010
Własne zapiski lub kserokopie dokumentów
3. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.
Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, omówienie planu rozwoju.
Wrzesień 2009
Omówienie zasad współpracy, zawarcie pisemnego kontraktu.
4. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.
Zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.
Wrzesień 2009
Plan Rozwoju Zawodowego.
5. Poznanie sposobów prowadzenia dokumentacji nauczyciela stażysty Złożenie wymaganych dokumentów u dyrektora szkoły Wrzesień 2009 Dokumenty składane przy rozpoczęciu stażu. 6. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, Planu Rozwoju Szkoły, Szkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego.
Wrzesień, Październik 2009
Notatki własne lub kserokopie.
7. Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji.
Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej i oddziału przedszkolnego:
Wrzesień 2009- Maj 2010 r.
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
8. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciw pożarowymi.
Udział w szkoleniu, lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie, praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych.
Wrzesień 2009- Maj 2010
Zaświadczenie o ukończeniu kursu.
9. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Opracowywanie scenariuszy zajęć i imprez organizowanych z klasą, gromadzenie materiałów pomocniczych, wykorzystanie portali i serwisów edukacyjnych zawierających materiały dydaktyczne, gromadzenie zaświadczeń i potwierdzeń.
Wrzesień 2009- Maj 2010
Teczka stażysty.
10. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły.
Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju.
Maj 2010
Sprawozdanie z realizacji stażu.
11. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją.
Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji.
Maj 2010
Wniosek, dokumentacja z realizacji stażu.
- Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwa realizację statutowych zadań szkoły
( § 6 ust. 2 pkt 2 )
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji, uwagi, wskazówki. |
1. |
Zapoznanie się z propozycjami oraz zasadami wyboru programu nauczania. |
Analiza aktualnej podstawy programowej. |
Wrzesień 2009 |
Notatki własne. |
2. |
Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym i samokształceniu. |
Udział w radach pedagogicznych. Lektura czasopism pedagogicznych oraz książek o tematyce pedagogiczno –psychologicznej, uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego.Ukończenie kursów.
|
Wrzesień 2009 – Maj 2010 |
Zaświadczenia, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu. Bibliografia. |
3. | Zapoznanie się z formami przeprowadzania imprez wewnątrzszkolnych. | Uczestniczenie i współorganizacja imprez szkolnych.
Organizacja konkursu plastycznego. |
Wrzesień 2009-Maj 2010 | Sprawozdania, zdjęcia. |
4. |
Doskonalenie multimedialnych technik pracy. |
Publikacja w Internecie Planu Rozwoju, przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej.Wykorzystanie portali i serwisów edukacyjnych zawierających materiały dydaktyczne. |
Wrzesień 2009- Maj 2010 |
Teczka stażysty, płyta z zapisem elektronicznym. |
5. |
Organizacja warsztatu pracy. |
Opracowywanie scenariuszy zajęć i imprez organizowanych z klasą, gromadzenie materiałów pomocniczych, wykorzystanie portali i serwisów edukacyjnych zawierających materiały dydaktyczne, systematyczna prezentacja prac uczniów, wykonywanie pomocy dydaktycznych zgodnie z bieżącymi potrzebami edukacyjnymi także przy wykorzystaniu programów komputerowych. Prowadzenie kółka zainteresowań. |
Wrzesień 2009-Maj 2010 |
Scenariusze zajęć i imprez okolicznościowych, karty pracy, adresy przydatnych stron internetowych. Dokumentacja szkolna. |
-
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
( § 6 ust. 2 pkt 3 )
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji, uwagi, wskazówki. |
1. | Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych. | Współpraca z biblioteką szkolna, współpraca z nauczycielami i wychowawcami klas. | Wrzesień 2009-maj 2010 | Potwierdzenie. |
2. |
Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych. |
Lektura pedagogiczna i psychologiczna. |
Wrzesień 2009 – Maj 2010 |
Bibliografia. |
3. | Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela. | Opieka nad uczniami w czasie wycieczek szkolnych, zabaw szkolnych itp. | Wrzesień 2009-Maj 2010 | Potwierdzenie od Dyrektora i nauczycieli. |
4. | Współpraca z rodzicami. | Organizacja spotkań z rodzicami, indywidualne rozmowy z rodzicami mające na celu lepszą współpracę .
Organizowanie i udział w imprezach i uroczystościach dla rodziców. Współpraca z rodzicami przy organizowaniu wycieczek i imprez. |
Wrzesień 2009-Maj 2010 | Notatki z zebrań, lista obecności, grafik zebrań |
- Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
( § 6 ust. 2 pkt 4 )
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji, uwagi, wskazówki |
1. |
Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych. |
Opracowanie tematów, zakresu i terminów. |
Październik 2009 |
Scenariusze lekcji, potwierdzenie opiekuna stażu |
2. |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela. |
Obserwacja zajęć według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników. |
1 raz w miesiącu. Wrzesień 2009 – Maj 2010 |
Arkusze obserwacji lekcji. Wnioski z obserwacji. |
3. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. |
Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza, ewaluacja. |
1 raz w miesiącu. Wrzesień 2009– Maj 2010 |
Scenariusze lekcji, arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna, wnioski i uwagi. |
4. |
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. |
Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. |
Wrzesień 2009- Maj 2010 |
Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. |
5. |
Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. |
Samoocena. |
Maj 2010 |
Teczka stażysty. |
Opracowała: Barbara Baran 10.09.2009