INFORMACJE O NAUCZYCIELU
Imię i nazwisko nauczyciela stażysty: mgr Małgorzata Kopcińska
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2012r.
Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2013r.
Kwalifikacje:
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Edukacja Przedszkolna
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
Cele szczegółowe:
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
- Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia.
- Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
- Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omówienie tych zajęć z prowadzącym.
- Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich.
- Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzprzedszkolnych oraz w ramach samokształcenia).
- Wspieranie aktywności twórczej dzieci.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
§ 6 ust. 2 pkt 1Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż | |||
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
TERMIN REALIZACJI |
Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego. | Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego oraz publikacjami (np. w Internecie) dotyczącymi awansu zawodowego. | – notatki z analizy przepisów |
IX 2012 |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. | Ustalenie w rozmowie zasad wzajemnej współpracy.Omówienie treści zawartych w Planie Rozwoju Zawodowego. | – kontrakt,- harmonogram spotkań |
IX 2012 |
Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego. | Zredagowanie i złożenie planu do zatwierdzenia. | – Plan Rozwoju Zawodowego |
IX 2012 |
Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola. | Analiza dokumentacji przedszkola:- Statutu przedszkola,
– Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej. Udział w Radach Pedagogicznych. |
– zapis w dokumentacji przebiegu stażu |
cały okres stażu |
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy oraz zasadami obowiązującymi w przedszkolu. | Analiza zasad bezpiecznego użytkowania sal i placu zabaw. Praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości podczas pracy.Uczestnictwo w kursie BHP. | – świadectwo ukończenia kursu BHP |
cały okres stażu |
Działalność w zespole nauczycielskim dokonującym ewaluacji pracy przedszkola. | Dokonanie ewaluacji pracy przedszkola w zespole nauczycielskim.Przedstawienie wyników ewaluacji na spotkaniu Rady Pedagogicznej. | – arkusze ewaluacji,- pisemne przedstawienie wyników ewaluacji |
cały okres stażu |
Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji. | Zapoznanie się z rocznym planem pracy dydaktyczno-wychowawczej.Prowadzenie zapisów w dzienniku zajęć.
Przygotowywanie scenariuszy zajęć. |
– zapisy w dzienniku,- scenariusze zajęć |
cały okres stażu |
Poznanie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego oraz wybranego do realizacji programu. | Zapoznanie się z obszarami i celami Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego.Analiza programu Razem w przedszkolu. | – zapis w dokumentacji stażu |
IX 2012 |
Dokumentacja realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. | Systematyczne gromadzenie dokumentów dotyczących realizowanego Planu Rozwoju Zawodowego. | – zaświadczenia,- scenariusze zajęć,
– notatki, – arkusze hospitacji, – fotografie, etc |
cały okres stażu |
Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. | Opis realizacji sporządzonego Planu Rozwoju Zawodowego. | – sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego |
V 2013 |
§ 6 ust. 2 pkt 2Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż | |||
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
TERMIN REALIZACJI |
Poznanie sposobów właściwego opracowywania scenariuszy zajęć. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu oraz późniejsze ich omawianie. | Przygotowywanie scenariuszy prowadzonych zajęć.Analiza i ocena przeprowadzanych zajęć pod względem ich mocnych i słabych stron. | – scenariusze zajęć |
cały okres stażu |
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe. | Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego zgodnych w potrzebami własnymi oraz przedszkola. | – zaświadczenia o ukończeniu kursów, szkoleń, warsztatów |
cały okres stażu |
Prowadzenie zajęć plastycznych w oddziałach: 3-4-latków i 5-6-latków. | Przygotowywanie scenariuszy zajęć.Przygotowywanie wystaw prac tworzonych przez dzieci. | – scenariusze zajęć,- fotografie prac wykonanych przez dzieci |
cały okres stażu |
Poszerzanie we własnym zakresie posiadanej wiedzy oraz umiejętności. | Czytanie różnych pozycji książkowych i artykułów o tematyce pedagogicznej oraz psychologicznej w prasie i Internecie. | – spis przestudiowanej literatury |
cały okres stażu |
Udział i pomoc w organizacji uroczystości przedszkolnych oraz wycieczek. | Włączenie się do organizacji uroczystości przedszkolnych i wycieczek.Udział w uroczystościach przedszkolnych i wycieczkach. | – fotografie,- potwierdzenia,
– podziękowania |
cały okres stażu |
Wykonywanie dodatkowych prac w przedszkolu. | Przygotowywanie dekoracji w różnych częściach przedszkola | – fotografie |
cały okres stażu |
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | Tworzenie i opracowywanie dokumentacji. | – scenariusze zajęć,- karty pracy dla dzieci,
– ogłoszenia, – dokumentacja związana ze stażem |
cały okres stażu |
Uczestniczenie w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia. | Uczestnictwo w Radach Szkoleniowych. | – protokoły Rad Pedagogicznych |
cały okres stażu |
Dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi nauczycielkami. | Publikacja Planu Rozwoju Zawodowego w Internecie. | – plan dostępny w dokumentacji przedszkola |
X 2012 |
§ 6 ust. 2 pkt 3Znajomość środowiska uczniów ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów | |||
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
TERMIN REALIZACJI |
Gromadzenie informacji o dziecku. | Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców.Karty informacyjne dotyczące wychowanków.
Rozmowy informacyjne z rodzicami. |
– dokumentacja wewnętrzna grupy,- notatki |
cały okres stażu |
Współpraca z rodzicami. | Pozyskanie rodziców na rzecz grupy i przedszkola. | – fotografie,- notatki w sprawozdaniu |
cały okres stażu |
Pogłębianie wiedzy w zakresie realizacji zadań wychowawczych. | Obserwacja dzieci.Udział w warsztatach dotyczących problemów rozwojowych dziecka. | – karta obserwacji,- zaświadczenia o ukończonych kursach |
X 2012, V 2013 cały okres stażu |
§ 6 ust. 2 pkt 4Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć | |||
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
TERMIN REALIZACJI |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. | Obserwowanie zajęć i omawianie ich. | – scenariusze zajęć,- karty obserwacji |
cały okres stażu |
Samoocena umiejętności, analiza mocnych i słabych stron działalności. | Uwzględnianie opinii opiekuna stażu w sposobie prowadzenia zajęć i pracy z dziećmi. | – teczka stażysty |
cały okres stażu |
Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. | Autoanaliza i samoocena. | – sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego,- wnioski do dalszej pracy |
V 2013 |
Opracowała: Małgorzata Kopcińska