PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O NADANIE STOPNIA NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
Imię i nazwisko: Elżbieta Kobylarczyk
Posiadane wykształcenie: wyższe z wykształceniem pedagogicznym
Imię i nazwisko opiekuna stażu: Justyna Michta
Miejsce odbywania stażu: Gminne Przedszkole w Cegłowie
Data rozpoczęcia stażu: 1. 09. 2011
Data zakończenia stażu: 31. 05. 2012
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz.674 ze zm.) – art.9d ust.1 i 7, art.9c ust.4 i 6
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593 ze zm.) – § 3 i 4
Plan rozwoju zawodowego – cele:
- Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
- Cele szczegółowe:
a) Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
b) Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia.
c) Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć praktycznych.
d) Prowadzenie zajęć w obecności Opiekuna Stażu i omawianie ich.
e) Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego.
f) Pogłębianie współpracy z rodzicami.
1. Znajomość zasad, zadań i organizacji funkcjonowania przedszkola.
Lp. | Zadania | Forma realizacji | Osoby wspierające | Termin realizacji | Dowody realizacji |
1. | Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego. | Poznanie i analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego:- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 01. 12. 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,- Karta Nauczyciela. | Dyrektor Przedszkola, Rada Pedagogiczna, opiekun stażu | wrzesień 2011 r. | notatki własne, kserokopie dokumentów |
2. | Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. | Bezpośrednia rozmowa z opiekunem stażu dotycząca przebiegu stażu.Zawarcie kontraktu między stażystą a opiekunem stażu.Ustalenie tematyki oraz terminu zajęć obserwowanych.Opracowanie harmonogramu zajęć obserwowanych przez opiekuna stażu oraz przez stażystę. | opiekun stażu | wrzesień 2011 r. | notatki własne, pisemny kontrakt, harmonogram zajęć |
3. | Opracowanie planu rozwoju zawodowego. | Zredagowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go Dyrektorowi Przedszkola. | Dyrektor Przedszkola | do 20. 09. 2011 r. | zatwierdzony plan rozwoju zawodowego |
4. | Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
|
Zapoznanie się z dokumentacją przedszkola, w skład której wchodzą m.in:- Statut Przedszkola,- Program Wychowania Przedszkolnego,- Księga Protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej,
– Procedury obowiązujące w placówce.
Poznanie podstawowych aktów prawnych dotyczących oświaty: rozporządzeń MEN, nowelizacji ustaw, Karty Nauczyciela.
Poznanie instytucji współpracujących z przedszkolem, wspomagających placówkę w spełnianiu funkcji wychowawczo – dydaktycznych. |
Dyrektor Przedszkola, opiekun stażu | wrzesień – paździer-nik 2011 r.
cały okres stażu
wrzesień 2011 r.
|
notatki własne, potwierdzenie opiekuna stażu
notatki własne
notatki własne |
5. | Zapoznanie się z zasadmi prowadzenia dokumentacji obowiązującymi w placówce. | Analiza dokumentacji i prawidłowe jej prowadzenie (np. dziennika zajęć, indywidualnych programów nauczania, arkuszy obserwacji, miesięcznych planów pracy, organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej).Rozmowy z opiekunem stażu. | opiekun stażu | cały okres stażu | notatki własne, prawidłowo prowadzona dokumentacja |
6. | Poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. | Udział w szkoleniu BHP.Lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie.Praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej pracy. | Prowadzący szkolenie. | w wyzna-czonym terminie | notatki własne, zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu |
7. | Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. | Gromadzenie dokumentacji, potwierdzeń, zaświadczeń. | cały okres stażu | teczka stażysty | |
8. | Złożenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. | Przygotowanie sprawozdania z działań podejmowanych podczas realizacji planu rozwoju. | maj 2012 | pisemne sprawozdanie | |
9. | Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. | Sporządzenie wniosku i przygotowanie dokumentacji. | maj 2012 | pisemny wniosek, dokumentacja potwierdzająca realizację stażu |
2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola.
1. | Zapoznanie się z programami: wychowawczym i profilaktycznym obowiązującymi w przedszkolu. | Analiza dokumentów. | wrzesień 2011 r. | notatki własne | |
2. | Poszerzenie wiedzy i nabywanie umiejętności poprzez uczestnictwo w wewnątrzszkolnym systemie doskonalenia oraz szkoleniach zewnętrznych.Samokształcenie. | Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego.Zbieranie informacji pomocnych w dalszej pracy.Rozmowy ze starszymi pedagogami.
Lektura książek oraz artykułów z zakresu pedagogiki i psychologii. |
Dyrektor Przedszkola, opiekun stażu, osoby prowadzące szkolenia | wrzesień 2011 – maj 2012 | notatki własne, potwierdzenie uczestnictwa w spotkaniach, szkoleniach i innych formach doskonalenia nauczycieli;zaświadczenia o ukończonych kursach, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu |
3. | Wykorzystanie techniki multimedialnej jako narzędzia doskonalącego pracę. | Publikacja planu rozwoju zawodowego w internecie.Dokumentowanie przebiegu stażu w formie elektronicznej. | wrzesień 2011 – maj 2012 | publikacja planu na stronie internetowej, elektroniczny zapis planu | |
4. | Dokumentacja własnych działań pedagogicznych. | Gromadzenie dokumentacji. | opiekun stażu | wrzesień 2011 – maj 2012 | scenariusze zajęć, plany wynikowe, arkusze obserwacji, diagnozy edukacyjne, plany działań wspierających pomoc psychologiczno – pedagogiczną |
5. | Orgaznizowanie konkursów i wycieczek. | Opracowanie regulaminu konkursów i przygotowanie uczestników.Planowanie wyjazdów i realizowanie założeń programowych wycieczek. | Dyrektor Przedszkola | wrzesień 2011 – maj 2012 | sprawozdania z konkursów i wycieczek, dyplomy pamiątkowe, zdjęcia |
3. Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem wychowanków.
1. | Poznanie środowiska dzieci, ich sytuacji rodzinnej.Doskonalenie pracy z wychowankami. | Analiza dostępnej dokumentacji.Obserwacja dzieci, indywidualne rozmowy z rodzicami.Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę przedszkola, wykorzystanie informacji: opinii, ocen – w celu polepszenia efektywności pracy. |
psycholog, pedagog, logopeda |
wrzesień 2011 – maj 2012 | arkusze obserwacji, notatki własnenotatki z przeprowadzonych rozmów ze specjalistami |
2. | Pogłębianie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności w zakresie problemów środowiska dzieci. | Rozmowy ze starszymi doświadczeniem nauczycielami oraz z opiekunem stażu.Udział w kursach i szkoleniach.Lektura książek i artykułów z zakresu pedagogiki i socjologii. | opiekun stażu, inni nauczyciele | cały okres stażu | notatki własne, zaświadczenia z udziału w kursach doskonalących, prezentacja wybranej literatury |
3. | Realizacja zadań wychowawczo – opiekuńczych | Regularny udział w spotkaniach z rodzicami, rozmowy indywidualne.Sprawowanie opieki nad dziećmi w trakcie zajęć, podczas imprez okolicznościowych, wycieczek itp. | cały okres stażu | notatki własne, potwierdzenie w postaci wpisów do dziennika lub listy obecności |
4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
1. | Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. | Obserwacje zajęć według wcześniej opracowanego harmonogramu, analiza zajęć, zapisanie wyników. | opiekun stażu | zgodnie z harmono-gramem | notatki własne, arkusze obserwacji |
2. | Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub Dyrektora Przedszkola. | Opracowanie scenariuszy zajęć, omówienie ich z osobami obserwującymi. | opiekun stażu, Dyrektor Przedszkola. | zgodnie z harmono-gramem | konspekty zajęć, notatki |
3. | Doskonalenie metod i narzędzi pracy. | Obserwacja zajęć otwartych. | Doradaca metodyczny | w wyzna-czonym terminie | potwierdzenie udziału |
4. | Ocena własna: analiza mocnych i słabych stron oraz nabytych umiejętności podczas prowadzonych i obserwowanych zajęć. | Dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych badań i analiz. | cały okres stażu | notatki własne | |
5. | Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. | Pogłębianie wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz doskonalenie warsztatu pracy w celu podniesienia jej efektywności.Udział w kursach i szkoleniach. | opiekun stażu | maj 2012r. | teczka stażysty |