PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZCYCIELA STAŻYSTY
Zatrudnionego na stanowisku nauczyciela
w Przedszkolu nr 34 w Krakowie
- Imię i nazwisko: Marta Gajos
- Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010
- Data zakończenia stażu: 31.05.2011
- Opiekun stażu: mgr Małgorzata Bednarz
CEL GŁÓWNY: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
CELE SZCZEGÓŁOWE: Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2004 r. Nr 260 poz. 2593)
oraz z dn. 14.11.2007 r. (Dz.U. 2007 r. Nr 214, poz. 1580).
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
- Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu.
- Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia, wychowania i opieki.
- Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich.
- Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w formach doskonalenia zawodowego:
– wewnątrz przedszkola,
– poza przedszkolem
– samokształcenia
– samodoskonalenia.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania problemów wychowawczych dzieci oraz radzenia sobie z nimi.
- Pogłębianie znajomości środowiska dziecka.
- Wspieranie aktywności twórczej dzieci.
- Pogłębienie kontaktów z rodzicami.
- I. PRAWIDŁOWO ORGANIZUJE SWÓJ CZAS PRACY W PRZEDSZKOLU I UMIEJĘTNIE NAWIĄZUJE KONTAKTY Z OTOCZENIEM
ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMINY | DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI | OSOBY WSPIERAJĄCE |
|
Analiza przepisów prawa oświatowego:
-Karta Nauczyciela – ustawa -Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 -Rozporządzenie MEN -Rozporządzenie MENiS |
Wrzesień/ Październik 2010 | Notatki z analizy przepisów prawa oświatowego
Poprawnie opracowany planu rozwoju zawodowego |
Dyrektor przedszkola
Opiekun stażu |
|
– Bezpośrednia rozmowa na temat systemu awansu zawodowego.
– Pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego. |
Wrzesień 2010 | Sformułowanie planu rozwoju zawodowego
Zawarcie kontraktu z opiekunem stażu |
Opiekun stażu |
|
Opracowanie zakresu i tematu zajęć. | Październik 2010 | Scenariusze zajęć hospitowanych oraz protokoły z zajęć obserwowanych | Opiekun stażu |
4. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. | Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, scenariuszy. | Wrzesień 2010- maj 2011 | Okres stażu | Opiekun stażu |
5. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. | Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego | Maj 2011 | Sprawozdanie z realizacji stażu | Opiekun stażu |
- II. ZNA ORGANIZACJĘ, ZADANIA I ZASADY FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI
ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMINY | DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI | OSOBY WSPIERAJĄCE |
1. Zapoznanie się z podstawowymi dokumentami dotyczącymi organizacji placówki, zadań i zasadach funkcjonowania przedszkola. Analiza statutu, planów: rocznego oraz wychowawczego i profilaktycznego. Zapoznanie się z dokumentami związanymi z zajęciami dydaktycznymi (dzienniki, rozkłady zajęć, itp.) |
– Analiza dokumentacji
– Dokonywanie samodzielnych wpisów do dzienników. |
Listopad 2010 | Wpisy w dzienniku | Opiekun stażu |
2. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole, przepisami przeciw pożarowymi oraz udzielania pierwszej pomocy | Udział w szkoleniu. | Wg ustalonego harmonogramu | Oświadczenie o znajomości przepisów, notatki | Opiekun stażu |
3. Wykonywanie dodatkowych prac w przedszkolu. | – Wykonywanie dekoracji.
– Realizacja zadań wg kalendarza imprez w przedszkolu. |
Okres stażu | Wyniki pracy, pomoce dydaktyczne | Dyrektor
Opiekun stażu |
4. Doskonalenie multimedialnych technik pracy | – Publikacja w internecie planu rozwoju zawodowego.
– Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej – Wykorzystanie technologii komputerowej do: zapisu planów pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz scenariuszy zajęć w formie elektronicznej. |
Okres stażu | Teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym | Dyrektor
Opiekun stażu |
5. Doskonalenie własnego warsztatu pracy. | – Przygotowanie pomocy dydaktycznych do zajęć (karty pracy, ilustracje, zdjęcia, napisy, emblematy);
– Opracowywanie własnych opowiadań, zagadek, wierszy. |
Okres stażu | Teczka stażysty | Opiekun stażu |
- III. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZYCH ORAZ ROZWIJANIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI ANALIZY I WYCIĄGANIA WNIOSKÓW
ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMINY | DOWODY REALIZACJI, WSKAZOWKI, UWAGI | OSOBY WSPIERAJĄCE |
1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela. | Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników. | Okres stażu
Wg wcześniej ustalonych terminów |
Wnioski z obserwacji i hospitacji zajęć
Notatki Scenariusze |
Dyrektor
Opiekun stażu Nauczyciel |
2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora. | – Opracowanie scenariusza zajęć.
– Konsultacja. – Analiza. |
Wg wcześniej ustalonych terminów | Konspekty z zajęć, wnioski i uwagi do realizacji na przyszłość | Dyrektor
Opiekun stażu |
3. Podnoszenie własnych kwalifikacji. | – Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym:
– Aktywny udział w warsztatach i kursach organizowanych przez CKN. – Udział w radach pedagogicznych. |
Okres stażu | Zaświadczenia ukończenia kursu
Lista obecności na radach pedagogicznych Certyfikaty |
Opiekun stażu |
|
– Czytanie czasopism pedagogicznych- „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola” oraz psychologicznych – „Charaktery”
– Studiowanie literatury o charakterze pedagogiczno- psychologicznym. – Studiowanie portali edukacyjnych |
Okres stażu | Notatki | Opiekun stażu |
- IV. POSIADA WIEDZĘ Z ZAKRESU PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH WYCHOWANKÓW PRZEDSZKOLA ORAZ UMIE POSZUKIWAĆ ŹRÓDEŁ INFORMACJI O DZIECKU
ZADANIA | FORMY REALIZACJI | TERMINY | DOWODY REALIZACJI, WSKAZOWKI, UWAGI | OSOBY WSPIERAJĄCE |
1. Zapoznanie z programem wychowawczym przedszkola. |
– Przeglądanie programów.
– Przeglądanie planów opiekuńczo-dydaktyczno- wychowawczych. |
Okres stażu | Notatki | Opiekun stażu |
2. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. | – Spotkania z rodzicami.
– Rozmowy indywidualne. – Wywiady, ankiety. |
Okres stażu | Kwestionariusze, notatki | Opiekun stażu |
4. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. | Samoocena. | Maj 2011 | Sprawozdanie z okresu stażu | Opiekun stażu |
5. Diagnozowanie wychowanków pod kątem zachowań, problemów wychowawczych. | – Prowadzenie zeszytu obserwacji i diagnozy. | Okres stażu | Zeszyt obserwacji i diagnozy | Opiekun stażu |
6. Współpraca ze środowiskiem | – Według ustalonego planu – wycieczki, spacery, spotkania ze specjalistami, poznawanie ciekawych zawodów | Okres stażu | Sprawozdania, notatki | |
7. Nawiązanie współpracy z rodzicami. | -Zainteresowanie rodziców uroczystościami w przedszkolu (np. Andrzejki, Dzień Rodziny, Dzień Babci i Dziadka)
– Organizowanie zebrań rodziców. Prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami. |
Okres stażu | Notatki, zdjęcia | Opiekun stażu |