Imię i nazwisko nauczyciela: Monika Piros
Stanowisko: nauczyciel
Miejsce pracy: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Łukowie Przedszkole Miejskie Nr 6
Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy
Termin rozpoczęcia stażu: 1 wrzesień 2015
Termin zakończenia stażu: 31 maj 2018
Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego
WSTĘP
Przedstawiony poniżej plan rozwoju zawodowego jest dla mnie okazją do szczegółowego udokumentowania tego, co składa się na moją codzienną pracę wychowawczo- dydaktyczną w przedszkolu.
Możliwość uzyskania statusu nauczyciela dyplomowanego jest dla mnie wyzwaniem oraz okazją do autorefleksji i zweryfikowania opinii o tym, jakim jestem nauczycielem.
Uważam, że moja praca zgodna z niniejszym planem podniesie moje umiejętności i wiadomości, a przede wszystkim przyniesie korzyści dzieciom i rodzicom.
Moje celowe działania będą również zmierzać do podnoszenia jakości pracy przedszkola oraz wspierania rozwoju zawodowego innych nauczycieli.
Plan rozwoju zawodowego został sporządzony w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli i obowiązującą Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego:
- Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Poznanie procedury awansu zawodowego. | – analiza przepisów prawa oświatowego;
-opracowanie planu rozwoju zawodowego; – sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu na n-la dyplomowanego – przygotowanie sprawozda-nia z realizacji planu zawodowego |
– plan rozwoju zawodowego;
– wniosek o rozpoczęcie stażu; – sprawozdanie z realizacji planu rozwoju. |
Sierpień 2015
Wrzesień 2015
Czerwiec 2018 |
2. | Doskonalenie własnego warsztatu pracy, podwyższanie własnych kwalifikacji i jakości pracy przedszkola. | – udział w różnych (wewnętrznych i zewnętrznych) formach doskonalenia zawodowego , adekwatnych do potrzeb własnych i przedszkola; (kursy doskonalące, warsztaty, zajęcia koleżeńskie);
– systematyczne zapoznawanie się z literaturą, publikacjami i artykułami pedagogicznymi. -wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy. |
– potwierdzenie przez dyrektora uczestnictwa w warsztatach lub zaświadczenie o ukończeniu kursu.
|
Okres stażu
zgodnie z potrzebami nauczyciela |
3. | Tworzenie własnego warsztatu pracy | – gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć z dziećmi
– gromadzenie elementów do tworzenia gazetek tematycznych i dekoracji sal zabaw i szatni. – gromadzenie płytoteki z piosenkami, filmami. – pomoc w zaopatrywanie grupy w materiały dydaktyczne. – stała troska o wystrój sali zabaw i szatni. |
– materiały, pomoce, scenariusze zajęć, scenariusze przedstawień, karty pracy, notatki, plakaty, ilustracje, gazetki, zdjęcia. | Okres stażu |
4. | Promowanie placówki przez udział dzieci w lokalnych imprezach środowiskowych, konkursach,festiwalach organizowanych przez inne przedszkola i różne instytucje | – Przygotowywanie dzieci do konkursów, wystąpień, festiwali i spartakiad | – zdjęcia, notatki, zaświadczenia, podziękowania, potwierdzenia dyrektora | Okres stażu
|
5. | Aktywny udział w tworzeniu narzędzi badawczych i dokumentów przedszkola. | – współudział w opracowaniu koncepcji pracy przedszkola,
– opracowanie ankiety dla rodziców i innych dokumentów przedszkolnych |
– opracowane dokumenty;
– koncepcja
ankieta |
Okres stażu
|
6. | Współpraca z rodzicami.
|
– realizacja zadań zawartych w planie współpracy z rodzicami
-prowadzenie rozmów indywidualnych; – organizowanie uroczystości okolicznościowych dla rodziców wg planu rocznego – organizowanie i prowadze-nie zajęć otwartych; – organizowanie zebrań z rodzicami; – pedagogizacja rodziców np. referaty, gazetka informacyjna, zamieszczanie artykułów dla rodziców na stronie internetowej przedszkola; – wsparcie w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
– scenariusze uroczystości
– referaty, artykuły, – konspekty zajęć, – listy obecności |
Zgodnie z planem współpracy z rodzicami, potrzebami |
7. | Wzbogacanie procesu edukacyjnego poprzez stosowanie różnych metod w pracy
|
– stosowanie nowatorskich metod np. Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak, Pedagogika Zabawy- Klanza, aktywne słuchanie muzyki itp. | – scenariusze zajęć
– notatki w dzienniku |
Okres stażu |
- Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej. | – opracowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy zajęć, imprez, kart pracy i pomocy dydaktycznych;
– wykonywanie dyplomów, podziękowań, zaproszeń; – przygotowanie dokumentacji związanej z awansem zawodowym; – wykorzystanie na zajęciach urządzeń multimedialnych i programów edukacyjnych – opracowywanie artykułów edukacyjnych na stronę internetową przedszkola
|
– przykładowe materiały, arkusze, plany, scenariusze zajęć, imprez, artykuły edukacyjne. | Okres stażu |
2. | Korzystanie z Internetu. | -wykorzystanie Internetu do gromadzenia informacji potrzebnych do przygoto-wania i realizacji planów miesięcznych pracy wychowaw.-dydaktycznej;
– śledzenie innowacji w nauczaniu dostępnych w Internecie; – zamieszczanie informacji o grupie na stronie internetowej przedszkola.
|
– przykłady materiałów z internetu;
– wykaz najczęściej odwiedzanych stron internetowych. – zdjęcia z uroczystości przedszkolnych |
Okres stażu |
- Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami | – prowadzenie zajęć koleżeńskich dla nauczycieli, omówienie ich
– udostępnianie opracowanych konspektów, materiałów, scenariuszy uroczystości |
– konspekty zajęć, scenariusze, przykładowe materiały | Okres stażu |
2.
|
Wymiana doświadczeń na radach pedagogicznych | – aktywne uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej, przekazywanie materiałów z odbytych szkoleń;
– dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami dotyczącą rozwiązywania problemów dydaktyczno- wychowa-wczych oraz sukcesów w rozwiązywaniu problemów napotykanych w codziennej pracy. |
– potwierdzenie dyrektora
– opracowane materiały, notatki |
Okres stażu |
3. | Dzielenie się wiedzą poprzez publikacje. | – opublikowanie na stronach internetowych:
planu rozwoju; przykłado-wych konspektów zajęć i scenariuszy uroczystości, programu autorskiego. |
– teksty publikacji
– adresy strony internetowej |
Okres stażu |
4a. Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych , wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Opracowanie i wdrożenie programu własnego Mały Artysta | – opracowanie programu;
– przedstawienie programu na radzie pedagogicznej celem zatwierdzenia go; – realizacja programu według ustalonego planu pracy.
|
– tekst programu;
– konspekty zajęć wywalić – ewaluacja.
|
2016/2017 |
4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych .
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Organizacja uroczystości na terenie przedszkola. | – współudział w organizacji i przeprowadzeniu uroczystości przedszkolnych według kalendarza zawartego w planie rocznym. | – opracowane scenariusze;
– zdjęcia – poświadczenie dyrektora |
Okres stażu |
2. | Organizacja konkursów | przygotowanie i przeprowa-dzenie we współpracy z innymi n-lami konkursów | -regulaminy, zdjęcia | Okres stażu |
3. | Udział w akcjach charytatywnych. | – zachęcanie i motywowanie do udziału w akcjach | – potwierdzenie dyrektora | Okres stażu |
4. | Realizacja dodatkowych programów edukacyjnych, profilaktycznych, propagujących wśród dzieci zdrowy styl życia | .- realizowanie programów i projektów proponowanych przez inne instytucje | – zdjęcia prac dzieci, potwierdzenie dyrektora | Okres stażu |
5. | Rozwijanie u dzieci zainteresowań najbliższym otoczeniem i regionem poprzez organizowanie wycieczek | – organizowanie wycieczek autokarowych do środowisk przyrodniczych i społecznych | – poświadczenie dyrektora, ksero karty wycieczki, regulaminy, zdjęcia na stronie internetowej przedszkola | Okres stażu
|
4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty , pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami , instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami .
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. | – nawiązanie współpracy ze specjalistami z poradni;
– korzystanie z pomocy specjalistów w przypadku problemów dydaktyczno – wychowawczych. |
– potwierdzenie dyrektora | Okres stażu |
2. | Współpraca ze środowiskiem lokalnym. | – organizowanie spacerów i wycieczek pozwalających dzieciom nabyć orientację w działaniu instytucji publicznych np. do Straży Pożarnej, Kina, Szkoły Muzycznej, Łok-u, Biblioteki, Muzeum itp.
-organizowanie spotkań z ludźmi wykonującymi ciekawe zawody: policjantem, pielęgniarką, autorką książek dla dzieci Barbarą Ciemską itp. |
– potwierdzenie dyrektora, zdjęcia, adnotacje w dzienniku;
|
Okres stażu |
3. | Udział w ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” | – kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
– zachęcanie rodziców, nauczycieli do głośnego czytania. |
– lista przeprowadzonych akcji; | Od 2015r.
|
- Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Lp. | Zadanie | Formy realizacji | Sposób dokumentacji | Termin |
1. | Opis dwóch przypadków.
Opis i analiza problemu wychowawczego lub edukacyjnego. |
– nazwa problemu
– krótka charakterystyka problemu – analiza podjętych działań i wynikających z nich efektów |
– opis i analiza przypadków | Okres stażu |