PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO,
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Imię i nazwisko: mgr Ilona
Placówka oświatowa: Publiczne Przedszkole Nr 15
Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy (01.09.2011 – 31.05.2014 r.)
Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr
Dyrektor placówki oświatowej: mgr
Organizacja stażu.
|
||||
Lp. |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin |
Sposób dokumentowania |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego. |
1. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: · Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r Nr 97, poz. 674 z późn. zmianami) · Rozporządzenie MENiS 01.12.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli dotyczące awansu zawodowego nauczyciela.
2. Systematyczne śledzenie zmian w prawie oświatowym.
3. Udział w szkoleniu dotyczącym rozwoju zawodowego nauczyciela.
4. Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu. |
Wrzesień 2011 rok.
Podczas stażu. Wrzesień 2011 rok. |
· Notatki własne
· Zaświadczenie o ukończonym szkoleniu.
· Wniosek o rozpoczęcie stażu. |
2. |
Współpraca |
1. Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. 2. Zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy. 3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego. 4. Ustalenie terminów spotkań z opiekunem. 5.Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli. 6. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i innych nauczycieli. |
Wrzesień 2011 rok. .
Podczas stażu |
· Wniosek o rozpoczęcie stażu. · Kontrakt.
· Plan rozwoju zawodowego. · Harmonogram współpracy. · Własne notatki (wnioski z obserwacji).
· Scenariusze zajęć, karty pracy. |
3. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. |
1. Gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, fotografii itp.). 2. Napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. 3. Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. |
Podczas stażu. Maj 2014 rok Czerwiec 2014 rok |
· Świadectwa, zaświadczenia, programy, scenariusze, itp. · Sprawozdanie.
· Wniosek wraz z dokumentacją formalną. |
§ 7 ust. 2. pkt. 1.
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności dokonywania zmian w tych działaniach.
Lp. |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin |
Sposób dokumentowania |
1 |
Poszerzanie wiedzy |
1. Udział w różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, nadających kwalifikacje, doskonalących wiedzę i umiejętności. 2. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – Szkoleniowych Radach Pedagogicznych (WDN). 3. Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez nauczycieli. 4. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych. 5. Studiowanie czasopism i literatury psychologiczno – pedagogicznej. |
Okres stażu |
· Zaświadczenia o ukończeniu kursów · Notatki własne
· Spis literatury |
2 |
Tworzenie własnego warsztatu pracy |
Gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych, dekoracji sali. |
Na bieżąco |
· Materiały, scenariusze uroczystości, przedstawień |
4 |
Prowadzenie dokumentacji |
1. Wpisy w dzienniku zajęć. 2. Założenie i prowadzenie teczek: współpracy z rodzicami, środowiskiem lokalnym, obserwacji dziecka. 3. Miesięczne plany pracy. |
Na bieżąco |
· Dziennik zajęć · Plany pracy · Teczki współpracy z rodzicami i obserwacji dzieci |
§ 7 ust. 2 pkt. 2.
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Lp. |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin |
Sposób dokumentowania |
1 |
Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców |
1. Obserwacja. 2. Zebrania z rodzicami. 3. Zajęcia otwarte dla rodziców. 4. Spotkania indywidualne wynikających z zainteresowania rodziców i potrzeb. 5. Przeprowadzenie ankiet. |
Okres stażu |
· Notatki. · Podsumowania półroczne. · Protokoły spotkań. · Listy obecności. · Ankiety |
2 |
Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci |
1. Obserwacja. 2. Rozmowy z rodzicami i dziećmi. 3. Organizowanie zajęć na interesujące dzieci tematy. 4. Organizowanie spotkań z przedstawicielami ciekawych zawodów. 5. Organizowanie wycieczek dla dzieci po najbliższej okolicy: do lasu, apteki, sklepu, na pocztę itp. |
Na bieżąco |
· Notatki · Adnotacje w dzienniku zajęć. · Scenariusze uroczystości · Zdjęcia |
3 |
Udział w realizacji programów profilaktycznych |
1. Kubusiowi przyjaciele natury. 2. Cała polska czyta dzieciom. 3. Góra grosza. 4. Sprzątanie świata. |
W ciągu stażu |
· Zaświadczenia · Notatki · Zdjęcia |
4 |
Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole |
1. Nawiązanie współpracy z biblioteką miejską w celu wystawy prac przedszkolaków oraz organizowania wspólnych konkursów. 2. Nawiązanie współpracy ze Strażą Pożarną oraz Policja. 3. Nawiązanie współpracy ze Związkiem Harcerstwa Polskiego |
Okres stażu |
· Adnotacje w dzienniku zajęć · Plany współpracy ze środowiskiem lokalnym · Zdjęcia |
5 |
Organizowanie i przygotowywanie imprez przedszkolnych |
1. Opracowywanie scenariuszy, materiałów i dekoracji do imprez. 2. Praca z dziećmi. |
Wg harmonogramu |
· Scenariusze. · Adnotacje w dzienniku zajęć. · Zdjęcia |
6 |
Wdrażanie nowatorskich form pracy z dziećmi |
1. Studiowanie literatury i czasopism. 2. Udział w warsztatach i szkoleniach. 3. Surfowanie w internecie. |
Okres stażu |
· Spis literatury · Zaświadczenia · Notatki |
7 |
Branie udziału z dziećmi w konkursach, festiwalach, organizowanych przez inne przedszkola i różne instytucje |
1. Przygotowywanie dzieci do konkursów, wystąpień, festiwali i spartakiad. |
Na bieżąco |
· Zaświadczenia, dyplomy, podziękowania · Fotografie |
§ 7 ust. 2 pkt. 3.
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Lp. |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin |
Sposób dokumentowania |
1 |
Wykorzystanie komputera w pracy nauczyciela.
|
1. Nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera.
2. Wykorzystanie technologii informacyjnej do opracowywania dokumentacji nauczycielskiej: karty obserwacji, plany współpracy, plany pracy.
3. Komputerowe opracowywanie:
4. Korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej)
5. Wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową. |
W ciągu stażu |
· Plany pracy · Karty obserwacji · Scenariusze · Wykaz stron internetowych
|
2. |
Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego. |
1. Wykorzystanie Internetu, jako źródła wiedzy w poznaniu i gromadzeniu wybranych przepisów i prawa oświatowego na temat awansu zawodowego.
2. Korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, awans-zawodowy.org, portaloswiatowy.pl www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, i innych. 3. Korzystanie z publikacji nauczycieli odbywających staż.
4. Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela.
5. Komunikowanie się za pomocą poczty elektronicznej z opiekunem stażu i innymi nauczycielami.
6. Dokumentowanie przebiegu stażu. |
Wrzesień 2011 W ciągu stażu
|
· Spis wykorzystanych stron internetowych.
· Dokumentacja stażu, płyta z zapisem elektronicznym. |
3.
|
Publikacje w Internecie.
|
1. Umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej: opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie. 2. Umieszczanie na stronach internetowych autorskich scenariuszy oraz innych pomocy dydaktycznych np. karty pracy. 3. Stosowanie technologii informatycznej w praktycznym działaniu: przesyłanie dokumentów drogą internetową. |
Listopad 2011
W ciągu stażu |
· Plan rozwoju zawodowego · Scenariusze zajęć |
§ 7 ust. 2 pkt. 4.
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty.
Lp. |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin |
Sposób dokumentowania |
1 |
Aktualizacja wiedzy z wymienionych dziedzin poprzez aktywne samokształcenie. |
1. Udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki.
2. Korzystanie ze zbiorów biblioteki przedszkolnej i pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma).
3. Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. |
W ciągu stażu |
· Zaświadczenia · Wykaz książek i czasopism · Spis stron internetowych |
2 |
Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów |
1. Integrowanie grupy, rozwiązywanie zaistniałych konfliktów, zapobieganie agresji przez stosowanie metod relaksacyjnych oraz aktywizujących. |
W ciągu stażu |
· Wpisy w dzienniku · Wykaz literatury i stron internetowych dotyczących tego zagadnienia |
3 |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. |
1. Podjęcie współpracy z psychologiem w celu prowadzenia prelekcji dla rodziców i nauczycieli na temat rozwoju dzieci oraz pojawiającymi się trudnościami. |
W ciągu stażu |
· Wykaz tematyki spotkań · Potwierdzenie dyrektora |
§ 7 ust. 2 pkt. 5.
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.
Lp. |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin |
Sposób dokumentowania |
1 |
Analiza przepisów prawa oświatowego |
Zapoznanie się z obowiązującymi aktami prawnymi oraz śledzenie wszelkich zmian w przepisach prawa oświatowego. |
Okres stażu |
· Wykaz aktów prawnych |
2 |
Studiowanie dokumentacji przedszkolnej |
Dokładna analiza dokumentów przedszkola– statutu, planów, regulaminów i programów. |
Okres stażu |
· Notatki · Wykaz dokumentów |
3 |
Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań |
Organizowanie wycieczek, wyjść poza teren przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. |
Okres stażu |
· Adnotacje w dziennikach zajęć · Programy wycieczek |
3 |
Aktualizowanie wiedzy dotyczącej rozwoju dzieci w zależności do wieku |
Studiowanie literatury dotyczącej rozwoju dzieci w wieku od 3 do 6 lat |
Okres stażu |
· Wykaz literatury |
Powyższy plan może ulec zmianie w trakcie jego realizacji. Wszelkie zmiany dokonywane będą w formie aneksów.
Plan sporządziła: Plan zatwierdził:
mgr Ilona