Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela kontraktowego ubiegającego
się o stopień awansu zawodowego
nauczyciela mianowanego
mgr ……………….
Miejskie przedszkole nr ………………………………….
Dyrektor przedszkola:………………………………….
Długość stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Data kontynuacji stażu: 15.12.2010 r.
Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2013 r.
Opiekun stażu: ……………………………………………..
§ 7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach*
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
1. | Poznanie procedury awansu zawodowego.
|
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela stażysty:
|
Wrzesień 2010r.,
Na bieżąco. |
Plan rozwoju zawodowego, notatki, kserokopie. |
2. | Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. | Rozmowa, ustalenie zasad współpracy i terminów spotkań, zawarcie kontraktu.
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. |
Grudzień 2010r., cały okres stażu. | Harmonogram współpracy, Kontrakt, Plan Rozwoju Zawodowego, scenariusze
i konspekty zajęć, arkusze spostrzeżeń pohospitacyjnych. |
3. | Analiza literatury fachowej. | Studiowanie literatury związanej z wychowaniem przedszkolnym. Poznanie najnowszych opracowań dotyczących edukacji przedszkolnej. | Cały okres stażu. | Gromadzenie czasopism
i literatury fachowej. |
4. | Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb własnych i przedszkola | Uczestniczenie w warsztatach i konferencjach metodycznych, kursach doskonalących, udział w zajęciach koleżeńskich. | Cały okres stażu. | Notatki, opis wykorzystania wiadomości z doskonalenia zawodowego, zaświadczenia o ukończeniu form doskonalenia zawodowego, konspekty. |
5. | Aktywne uczestnictwo w działalności Rady Pedagogicznej. | Przygotowywanie Rad Pedagogicznych Szkoleniowych, współpraca z Radą Pedagogiczną, współpraca z Dyrektorem – konsultacje, hospitacje, rozmowy. | Na bieżąco. | Listy obecności, konspekty, protokoły Rady Pedagogicznej, materiały
i opracowania. |
6. | Tworzenie własnego warsztatu pracy, zastosowanie nowatorskich metod w inspirowaniu twórczej aktywności dzieci. | Gromadzenie i wzbogacanie własnej biblioteki o tematyce pedagogicznej i psychologicznej oraz pomocy dydaktycznych przygotowanych samodzielnie lub korzystanie z gotowych.
Zastosowanie metod aktywizujących dzieci na zajęciach. |
Cały okres stażu. | Książki, czasopisma, artykuły, kserokopie, pomoce dydaktyczne, scenariusze zajęć, notatki. |
7. | Wykorzystanie umiejętności plastycznych w pracy z dziećmi oraz w estetycznym wystroju przedszkola. | Tworzenie dekoracji przedszkola. | Cały okres stażu. | Zdjęcia. |
8. | Dokumentowanie
i analizowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego, opracowanie sprawozdania z awansu zawodowego. |
Kompletowanie, opracowanie i uporządkowanie zgromadzonych dokumentów i materiałów.
Autorefleksja – określenie słabych i mocnych stron własnej pracy. Podsumowanie całości pracy w pisemnym sprawozdaniu. |
W czasie trwania stażu oraz po jego zakończeniu. | Teczka dorobku zawodowego.
Pisemne sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. |
§ 7 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych*
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
1. | Włączenie się w organizowanie różnorodnych konkursów przedszkolnych. | Przygotowanie konkursów, dyplomów, podziękowań. | Na bieżąco. | Regulamin konkursu, dyplomy, podziękowania. |
2. | Promowanie placówki poprzez uczestnictwo w różnorodnych konkursach organizowanych na terenie gminy i całego kraju. | Przygotowywanie dzieci do konkursów i wystąpień publicznych, przygotowywanie wraz z dziećmi prac plastycznych. | Cały okres stażu. | Notatki, zdjęcia, zaświadczenia, podziękowania. |
3. | Podejmowanie działań na rzecz promocji placówki w środowisku lokalnym. | Opracowywanie artykułów do czasopism, spotkania dla dzieci nie uczęszczających do przedszkola, informacje na stronie internetowej. | Na bieżąco. | Kserokopie artykułów, scenariusze, kserokopie informacji. |
4. | Organizowanie, przygotowywanie uroczystości i imprez przedszkolnych. | Opracowywanie scenariuszy, materiałów i dekoracji, praca z dziećmi. | Cały okres stażu. | Scenariusze spotkań i imprez okolicznościowych, sprawozdania, zdjęcia. |
5. | Współpraca ze środowiskiem lokalnym. | Nawiązanie współpracy z instytucjami lokalnymi (np. Policją, Służbą Zdrowia), organizowanie spotkań i wyjść do środowiska lokalnego (DDPS, MBP itp.) | W czasie trwania stażu. | Zapisy w dzienniku zajęć, zdjęcia, scenariusze, kserokopie podziękowań. |
6. | Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. | Obserwacja dzieci, rozmowy indywidualne z dziećmi i ich rodzicami, zebrania z rodzicami wynikające z indywidualnych potrzeb rodziców. | Cały okres stażu. | Karty obserwacji dzieci, notatki, listy obecności, karty indywidualnych spotkań. |
7. | Współpraca z rodzicami | Prowadzenie spotkań grupowych z rodzicami:
– wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych i dydaktycznych – prowadzenie zajęć otwartych – organizowanie i uczestnictwo w uroczystościach o charakterze rodzinnym – pedagogizacja rodziców – zachęcanie rodziców do pracy na rzecz przedszkola (sponsoring, włączenie w organizację uroczystości, wycieczek itp.) |
W czasie trwania stażu. | Listy obecności, protokoły zebrań, referaty, artykuły, zapisy w dzienniku zajęć, scenariusze zajęć, kserokopie informacji, podziękowania. |
8. | Współpraca ze specjalistami. | Korzystanie z wiedzy i doświadczenia pedagoga, psychologa, logopedy oraz rehabilitanta ruchowego. | Na bieżąco. | Rozmowy indywidualne, notatki, adnotacje w dziennikach, karty konsultacji ze specjalistami. |
9. | Integracja dzieci z całą społecznością przedszkolną. | Prowadzenie i uczestnictwo w zajęciach wspólnych dzieci zdrowych z dziećmi niepełnosprawnymi oraz pozostałymi oddziałami przedszkola. | Na bieżąco. | Zdjęcia, scenariusze i konspekty zajęć, zapisy w dzienniku, zdjęcia. |
§ 7 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej*
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
1. | Pozyskiwanie z Internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz z zakresu prawa oświatowego. | Wyszukiwanie potrzebnych informacji. | Cały okres stażu. | Teczka zawierająca podstawowe akty prawne. |
2. | Wykorzystanie techniki komputerowej i Internetu w zakresie dzielenia się swoją wiedzą
i umiejętnościami z rodzicami i innymi nauczycielami. |
Wykonywanie wszelkiego rodzaju opracowań, planów pracy, informacji dla rodziców, umieszczanie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej, przesyłanie materiałów nauczycielom i rodzicom drogą e-mailową. | Cały okres stażu. | Opracowania i materiały tematyczne, plany pracy, kserokopie umieszczonych materiałów na stronach internetowych, wykaz portali internetowych. |
3. | Wykorzystanie komputera do przygotowywania własnego warsztatu pracy. | Opracowywanie narzędzi badawczych i diagnostycznych, ankiet, dokumentacji przedszkolnej (scenariusze, plany miesięczne itp.), przygotowywanie pomocy dydaktycznych. | Cały okres stażu. | Karty pracy, diagnostyczne, ankiety, pomoce dydaktyczne, scenariusze zajęć i uroczystości, plany miesięczne itp., pomoce dydaktyczne. |
4. | Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. | Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego, korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/ i innych, w celu poszerzenia własnego warsztatu pracy. | Cały okres stażu. | Akty prawne, wykaz stron internetowych, kserokopie, notatki, pomoce dydaktyczne. |
§ 7 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań*
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
1. | Poszerzanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki poprzez udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego. | Udział w kursach, warsztatach, szkoleniach. | Cały okres stażu. | Zaświadczenia o ukończeniu form doskonalenia zawodowego, notatki, opracowania. |
2. | Samodzielne studiowanie literatury psychologiczno – pedagogicznej. | Wykorzystanie zdobytych wiadomości w pracy wychowawczo – dydaktycznej. | Cały okres stażu. | Notatki, opracowania. |
3. | Wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy z dziećmi, we współpracy z rodzicami i nauczycielami. | Identyfikacja problemów wychowawczo – dydaktycznych, podejmowanie działań prowadzących do ich rozwiązania, warsztaty szkoleniowe wewnątrz przedszkolne lub konsultacje indywidualne z innymi nauczycielami. | Na bieżaco. | Opis i analiza zdobytej wiedzy, udokumentowanie jej w praktyce, karty rozmów z rodzicami, opracowania. |
4. | Rozwiązywanie bieżących problemów środowiska lokalnego przy umiejętnym wykorzystaniu wiedzy. | Integrowanie grupy, rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie agresji poprzez stosowanie metod aktywizujących w pracy wychowawczo – dydaktycznej, czynny udział w akcjach charytatywnych. | Cały okres stażu. | Notatki, wpisy w dzienniku, plany pracy stymulacyjnej, kserokopie materiałów. |
§ 7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż*
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
1. | Zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty oraz poznanie procedury awansu zawodowego. | Analiza aktów prawnych, złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, bieżące śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, gromadzenie podstawowych aktów prawnych. | Cały okres stażu. | Zbiór aktów prawnych, notatki, wniosek o rozpoczęcie stażu. |
2. | Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi w przedszkolu, realizacja zadań wg zasad funkcjonowania przedszkola. | Analiza i aktualizacja dokumentacji przedszkola: Statutu przedszkola, obowiązujących regulaminów i innych dokumentów. Śledzenia zmian w Rozporządzeniu w sprawie ramowych Statutów Przedszkola. | W czasie trwania stażu. | Zbiór aktów prawnych, notatki. |
3. | Przestrzeganie przepisów BHP. | Uczestniczenie w szkoleniu BHP, stosowanie przepisów BHP w pracy wychowawczo – dydaktycznej. | W czasie trwania stażu. | Zaświadczenie, zapis w dzienniku zajęć. |
*Plan rozwoju zawodowego został opracowany na podstawie Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela, Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, z uwzględnieniem zmian w tekście zawartych w Rozporządzeniu MEN z dnia 14 listopada 2007r.
Zatwierdzam do realizacji:
……………………………………… ………………………………….
Data i podpis Dyrektora Podpis nauczyciela