PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO,
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Imię i nazwisko: mgr Katarzyna Sobiech
Placówka oświatowa: Prywatne Przedszkole „Pod Muchomorkiem” w Toruniu
Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2014 r.
Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy (01.09.2014 r. – 31.05.2017 r.)
Opiekun stażu: mgr Hanna Szefler
……………………………………… ……………………………………
Data zatwierdzenia planu Podpis i pieczęć dyrektora placówki
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2006 r., Dz. U. Nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393).
CEL GŁÓWNY:
- Uzyskanie w wyniku postępowania egzaminacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli:
- Uczestnictwo w pracach organów Prywatnego Przedszkola „Pod Muchomorkiem” związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu placówki oraz potrzeb przedszkola i środowiska lokalnego,
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego,
- Poznanie przepisów dotyczących systemu oświaty, w zakresie funkcjonowania placówki z uwzględnieniem jej specyfiki.
SPOSÓB REALIZACJI WYMAGAŃ NIEZBĘDNYCH DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO:
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli:
§ 7 ust. 2, pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań,a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach
|
||||||
Lp. |
Zadanie do wykonania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
||
1. | Poznanie procedury awansu zawodowego | – Analiza przepisów prawa oświatowego;- Śledzenie strony internetowej MEN. | Wrzesień 2014Cały okres stażu | – Kserokopie aktów prawnych;- Wydruki istotnych informacji ze stron internetowych | ||
2. | Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia stażu | – Złożenie wniosku do dyrektora przedszkola o rozpoczęcie stażu;- Opracowanie planu rozwoju zawodowego. | Wrzesień 2014 | – Wniosek o rozpoczęcie stażu;- Plan rozwoju zawodowego | ||
3. | Współpraca z opiekunem stażu | – Ustalenie zasad współpracy;- Analiza planu rozwoju zawodowego;- Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu;
– Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacje, opracowanie scenariuszy zajęć, dokonywanie analizy przebiegu zajęć.
|
Cały okres stażu (według harmonogramu) | – Kontrakt i harmonogram współpracy;- Plan rozwoju zawodowego;- Harmonogram i arkusze hospitacji;- Scenariusze prowadzonych zajęć | ||
4. | Aktywne uczestnictwo w WDN | – Udział w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego;- Przygotowanie i przeprowadzenie rady szkoleniowej. | Cały okres stażu | – Notatki z form doskonalenia zawodowego;- Konspekt przeprowadzonej rady szkoleniowej | ||
5. | Uczestnictwo w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego | – Udział w warsztatach metodycznych, kursach, szkoleniach, konferencjach podnoszących umiejętności, kompetencje i kwalifikacje. | Cały okres stażu | – Zaświadczenia, notatki | ||
6. | Zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych | – Podjęcie studiów podyplomowych z zakresu zarządzania oświatą;- Ukończenie kursu uprawniającego do nauczania języka angielskiego (FCE). | Październik 2014Cały okres stażu | – Dyplom ukończenia studiów podyplomowych- Certyfikat egzaminu FCE | ||
7. | Tworzenie własnego warsztatu pracy | – Gromadzenie materiałów, pomocy dydaktycznych, istotnych artykułów z czasopism pedagogicznych;- Czytanie literatury pedagogicznej;- Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania.
|
Cały okres stażu | – Materiały oraz pomoce dydaktyczne;- Scenariusze zajęć;- Kserokopie artykułów z czasopism pedagogicznych;- Wykaz przeczytanych lektur | ||
8. | Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej | – Wpisy w dzienniku, miesięczne plany pracy, arkusze obserwacji, plan współpracy z rodzicami. | Cały okres stażu | – Dziennik;- Arkusze obserwacji- Zeszyt współpracy z rodzicami | ||
9. | Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego | – Uporządkowanie zgromadzonych podczas trwania stażu dokumentów, materiałów, pomocy dydaktycznych itd.;- Opis realizacji planu rozwoju zawodowego;- Dokonanie samooceny za okres stażu, autorefleksja.
|
Maj 2017 | – Teczka zawierająca zebrane dokumenty;- Opis realizacji planu rozwoju zawodowego | ||
§ 7 ust. 2, pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnegooraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
|
||||||
Lp. |
Zadanie do wykonania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
||
1. | Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców | – Obserwacja, rozmowy z dziećmi;- Zebrania grupowe, indywidualne konsultacje z rodzicami;- Zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców i dzieci | Cały okres stażu | – Arkusze obserwacji, listy obecności z zebrań i uroczystości;- Scenariusze oraz dokumentacja fotograficzna zajęć otwartych i uroczystości przedszkolnych | ||
2. | Rozwiązywanie problemów wychowawczo-dydaktycznych | – Pedagogizacja rodziców podczas zebrań, konsultacji z rodzicami;- Udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w środowisku domowym. | Cały okres stażu | – Listy obecności z zebrań grupowych i konsultacji;- Kserokopie ciekawych artykułów przygotowanych dla rodziców | ||
3. | Stosowanie różnorodnych aktywnych metod i form pracy z dzieckiem | – Praca z dzieckiem zdolnym oraz z dzieckiem z trudnościami;- Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod:
|
Cały okres stażu | – Wpisy w dzienniku zajęć;- Scenariusze zajęć;- Dokumentacja fotograficzna;- Prace dzieci | ||
4. | Przygotowywanie uroczystości okolicznościowych i imprez w przedszkolu z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci | – Współorganizacja uroczystości okolicznościowych oraz imprez dla całej społeczności przedszkolnej zgodnie z rocznym planem pracy przedszkola. | Cały okres stażu | – Dokumentacja fotograficzna;- Zaświadczenia o przeprowadzonych imprezach | ||
5. | Współpraca z rodzicami i dziadkami – angażowanie środowiska rodzinnego wychowanków w życie przedszkola | – Współorganizowanie i przygotowanie uroczystości przedszkolnych;- Angażowanie rodziców w pomoc na rzecz przedszkola (dostarczanie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć, pomoc w organizacji zajęć z przedstawicielami różnych zawodów). | Cały okres stażu | – Scenariusze i dokumentacja fotograficzna uroczystości przedszkolnych | ||
6. | Pełnienie dodatkowych funkcji związanych z pracą w przedszkolu | – Prowadzenie zajęć komputerowych dla dzieci pięcioletnich;- Opieka nad stroną internetową przedszkola www.podmuchomorkiem.eu ;- Tworzenie dekoracji.
|
Cały okres stażu | – Dokumentacja fotograficzna;- Wydruki zaktualizowanej strony internetowej | ||
7. | Współpraca ze specjalistami | – Korzystanie z wiedzy i doświadczenia psychologa, logopedy do rozwiązywania bieżących problemów. | Cały okres stażu | – Notatki;- Arkusze obserwacji dziecka | ||
8. | Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole | – Nawiązanie współpracy z Policją, Strażą Pożarną, Biblioteką itp. | Cały okres stażu | – Wpisy w dzienniku;- Sprawozdania, dokumentacja fotograficzna | ||
§ 7 ust. 2, pkt 3 Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
|
||||||
Lp. |
Zadanie do wykonania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
||
1. | Pozyskiwanie z Internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz danych z zakresu prawa oświatowego | – Wyszukiwanie i drukowanie potrzebnych informacji z zakresu awansu zawodowego i przepisów prawa oświatowego. | Cały okres stażu | – Teczka zawierająca podstawowe akty prawa oświatowego | ||
2. | Doskonalenie umiejętności wykorzystania w pracy technologii informacyjnej oraz obsługi komputera | – Udział w kursach i szkoleniach z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | Cały okres stażu | – Zaświadczenia ukończonych kursów | ||
3. | Wykorzystywanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej w pracy wychowawczo – dydaktycznej | – Opracowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych przy pomocy komputera;- Pisanie scenariuszy zajęć oraz prowadzenie dokumentacji przedszkolnej na komputerze. | Cały okres stażu | – Opracowane materiały i pomoce dydaktyczne | ||
4. | Wykorzystanie Internetu do dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami | – Opublikowanie planu rozwoju zawodowego i kontraktu zawartego z opiekunem stażu na stronie portalu edukacyjnego;- Zamieszczanie scenariuszy zajęć i imprez okolicznościowych na stronach portali edukacyjnych;- Wyszukiwanie scenariuszy, propozycji zabaw dla dzieci na stronach portali edukacyjnych.
|
Cały okres stażu | – Wydruki;- Zaświadczenia o publikacjach | ||
5. | Wykorzystywanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej do realizacji projektów w ramach współpracy międzynarodowej eTwinnnig | – Wyszukiwanie ciekawych programów multimedialnych do opracowywania materiałów zrealizowanych w ramach eTwinning;- Zamieszczanie efektów realizacji projektów na platformie TwinSpace oraz na stronie internetowej przedszkola. | Cały okres stażu | – Prezentacje multimedialne;- Wydruki stron internetowych | ||
6. | Wykorzystywanie programów multimedialnych do prowadzenia zajęć komputerowych | – Wyszukiwanie i zapoznanie dzieci z ciekawymi programami (Paint, Luna Pic, Bomomo, Zoo Burst, Tagxedo, Flash Page Flip)- Wprowadzanie na zajęciach ciekawych gier edukacyjnych;- Przygotowywanie dzieci do udziału w konkursach grafiki komputerowej.
|
Cały okres stażu | – Lista wykorzystanych programów i gier edukacyjnych;- Dokumentacja fotograficzna;- Prace dzieci | ||
7. | Opracowanie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego | – Dokumentacja stażu w formie elektronicznej (prezentacja w programie Prezi lub PowerPoint). | Kwiecień – maj 2017 | – Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego – prezentacja na płycie CD | ||
§ 7 ust. 2, pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktykioraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnichw rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań
|
||||||
Lp. |
Zadanie do wykonania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
||
1. | Wykorzystanie wiedzy psychologiczno – pedagogicznej w pracy z dziećmi, a także podczas współpracy z rodzicami | – Identyfikacja problemów dotyczących dzieci i podejmowanie działań naprawczych;- Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;- Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców.
|
Cały okres stażu | – Arkusze obserwacji dzieci;- Wpisy w dzienniku,- Scenariusze zajęć otwartych dla rodziców, listy obecności | ||
2. | Wykorzystanie zasad i metod nauczania i wychowania w pracy dydaktyczno – wychowawczej | – Planowanie zajęć i tworzenie scenariuszy w oparciu o wiedzę pedagogiczną i metodyczną. | Cały okres stażu | – Scenariusze zajęć | ||
3. | Organizowanie i prowadzenie zajęć w ramach podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców | – Zebrania dla rodziców – pogadanki i prelekcje dotyczące wybranych zagadnień wychowawczo – dydaktycznych;- Opracowanie ankiety dla rodziców. | Cały okres stażu | – Listy obecności ze spotkań z rodzicami;- Ankieta | ||
4. | Aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki na różnego rodzaju szkoleniach, kursach, warsztatach | – Udział w wewnątrz- i zewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego dotyczących wymienionej problematyki;- Wymiana informacji i doświadczeń z innymi nauczycielami. | Cały okres stażu | – Własne notatki;- Zaświadczenia ukończonych kursów | ||
5. | Tworzenie biblioteczki z zakresu literatury psychologiczno – pedagogicznej | – Aktywne samokształcenie – zapoznanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi;- Studiowanie literatury psychologiczno – pedagogicznej i tworzenie notatek z przeczytanych pozycji;- Śledzenie nowinek wydawniczych dotyczących wymienionej tematyki;
– Sporządzenie wykazu przeczytanej literatury.
|
Cały okres stażu | – Wykaz lektur, notatki | ||
6. | Dzielenie się swoją wiedzą z rodzicami i innymi nauczycielami | – Zamieszczanie artykułów z zakresu wychowania na stronie internetowej przedszkola i w gazetce przedszkolnej. | 3 artykuły w okresie stażu | – Wydruk zamieszczonych publikacji | ||
§ 7 ust. 2, pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznejlub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
|
||||||
Lp. |
Zadanie do wykonania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
||
1. | Analiza przepisów prawa oświatowego | – Analiza podstawowych aktów prawnych dotyczących pracy nauczyciela:
|
Cały okres stażu | – Teczka zawierająca podstawowe akty prawa oświatowego | ||
2. | Przeanalizowanie Konwencji Praw Dziecka | – Opracowanie Kodeksu Praw i Obowiązków Przedszkolaków. | Listopad 2014 r. | – Kodeks Praw i Obowiązków Przedszkolaków | ||
3. | Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w radach szkoleniowych | – Przygotowywanie na posiedzenia Rady Pedagogicznej notatek dotyczących zmian w przepisach prawa oświatowego;- Prezentacja zmian innym nauczycielom. | Cały okres stażu | – Własne notatki | ||
4. | Studiowanie dokumentacji przedszkolnej | – Analiza dokumentacji przedszkolnej:
|
Cały okres stażu | – Wykaz dokumentów;- Notatki | ||
5. | Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań | – Uwzględnianie obowiązujących przepisów i procedur w codziennej pracy;- Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego podczas spotkań metodycznych, śledzenie zmian na stronach internetowych MEN. | Cały okres stażu | – Wpisy w dzienniku;- Notatki | ||