mgr Sylwia Kulik – Dzik
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Opracowany na podstawie:
Rozdział 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2018 poz.967 ze zm.)
Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2018 poz. 1574 ze zm.)
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2019r. poz. 1650)
Art. 9 – 12 ustawy z dnia 13 czerwca 2019r. – o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019r. poz. 1287) – przepisy przejściowe.
Imię i nazwisko: Sylwia Kulik – Dzik
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2019r.
Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2022r.
Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Nazwa i adres placówki: Przedszkole Miejskie
Stanowisko: Nauczyciel mianowany
Wykształcenie:
- Jednolite Studia Magisterskie, kierunek: pedagogika w zakresie pedagogiki społecznej,
- Kwalifikacyjne czterosemestralne Studia Podyplomowe w zakresie Logopedii,
- Kwalifikacyjne trzy semestralne Studia Podyplomowe w zakresie Zintegrowanej Wczesnej Edukacji,
- Kwalifikacyjne trzy semestralne Studia Podyplomowe w zakresie Integracji Sensorycznej,
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2018 poz.967)
- Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2018 poz. 1574).
Cele:
- Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności, poszerzanie własnego warsztatu pracy poprzez doskonalenie zawodowe w celu podniesienia efektywności działań wychowawczo – dydaktycznych.
Zgodnie z § 8 ust. 3 pkt. 1
Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się. |
||||
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Terminy realizacji | Sposoby realizacji, wskazówki, dokumentacja |
1. | Poznanie procedury awansu zawodowego | – Zapoznanie się z aktualnymi przepisami prawa. oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego
– Opracowanie planu rozwoju zawodowego. – Udział w kursach, warsztatach, szkoleniach i konferencjach dotyczących awansu zawodowego. |
– I semestr roku szkolnego 2019/2020
– Wrzesień 2019 – Okres stażu |
– Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu
– Plan rozwoju zawodowego – Zaświadczenia |
2. | Odbycie stażu dotyczącego awansu zawodowego. | – Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.
– Opracowanie planu rozwoju zawodowego. – Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. – Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
– Wrzesień 2019
– Wrzesień 2019 – Okres stażu
– Na koniec każdego semestru |
– Wniosek o rozpoczęcie stażu
– Plan rozwoju zawodowego – Dokumentacja – Sprawozdanie z realizacji planu |
3. | Przeprowadzenie analizy własnej pracy | – Hospitacje zajęć przez dyrektora.
– Ewaluacja i samoocena hospitowanych zajęć. |
– Okres stażu | – Scenariusze zajęć |
4. | Udział w formach doskonalenia i stosowanie wiedzy i umiejętności do doskonalenia warsztatu pracy | – Uczestniczenie w różnych formach wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia zawodowego (rady szkoleniowe, konferencje metodyczne, warsztaty, kursy).
– Udział i prowadzenie szkoleniowych Rad Pedagogicznych. F Systematyczne śledzenie literatury metodycznej i dydaktycznej, korzystanie z zasobów biblioteki własnej, przedszkolnej i portali internetowych. – Tworzenie własnego warsztatu pracy, materiałów dydaktycznych, dekoracji sali. |
– Okres stażu | – Zaświadczenia
– Referaty – Wykaz interesujących książek – Wykaz stron internetowych – Materiały, pomoce, zdjęcia |
5. | Czynny udział w tworzeniu dokumentacji przedszkola | – Dokonywanie wpisów do dziennika zajęć.
– Opracowanie i realizowanie planu współpracy ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym. – Założenie i prowadzenie teczek obserwacji dziecka oraz kart diagnozy logopedycznej i integracji sensorycznej dzieci. – Pisanie miesięcznych planów pracy dydaktyczno – wychowawczej. – Okresowe diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych wychowanków. – Pisanie protokołów. – Opracowanie zgodnie z aktualnymi przepisami Statutu Przedszkola. – Inne. |
– Okres stażu | – Dzienniki zajęć
– Plany współpracy – Teczka obserwacji dzieci – Plany pracy – Semestralne sprawozdania – Protokoły – Statut Przedszkola
|
6. | Wykorzystanie nowatorskich metod i form pracy | – Stosowanie w pracy metod aktywizujących i innowacyjnych np. ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone, dziecięca matematyka prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, metody badawcze, klocków Froebla itp.
– Zaangażowanie się w projektowanie i urządzenie kącików plastycznych, eksponujących różne techniki plastyczne stosowane przez dzieci – wystawy prac plastycznych. – Organizowanie i uczestniczenie w konkursach przedszkolnych, wystąpieniach, festiwalach, spartakiadach, akcjach itp. – rozwijanie zdolności muzycznych, plastycznych, recytatorskich i tanecznych dzieci. – Kierowanie przygotowaniem wychowanków do uczestnictwa w konkursach organizowanych w przedszkolu oraz przez inne placówki. |
– Okres stażu | – Scenariusze zajęć
– Zdjęcia, prace plastyczne dzieci – Zaświadczenia |
7. | Współpraca ze środowiskiem lokalnym | – Organizowanie wycieczek do różnych instytucji i miejsc użyteczności publicznej np. Biblioteka Miejska Abecadło , poczta, straż pożarna itp.
– Zapraszanie do przedszkola przedstawicieli poszczególnych zawodów np. strażak, policjant itp. – Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą, szczególnie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1 w Olsztynie. – Współpraca z logopedą, terapeutą pedagogicznym, psychologiem – Współpraca z Biblioteką Miejską Abecadło w związku z kampanią społeczną „Cała Polska czyta dzieciom” oraz udziałem w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym „Magiczna Moc Bajek”. |
– Okres stażu | – Notatki
– Zdjęcia – Adnotacja w dzienniku
|
8. | Współpraca z rodzicami i środowiskiem rodzinnym. | – Opracowanie planu współpracy z rodzicami.
– Prowadzenie spotkań grupowych z rodzicami. – Pedagogizacja rodziców. – Konsultacje indywidualne z rodzicami. – Informacje dla rodziców o zamierzeniach dydaktyczno – wychowawczych na tablicy ogłoszeń. – Zajęcia otwarte dla rodziców. – Organizacja imprez okolicznościowych dla rodziców, dziadków – przygotowywanie programów artystycznych i dekoracji. – Włączanie rodziców do organizowania i współuczestnictwa w uroczystościach przedszkolnych. – Organizowanie spotkań z rodzicami wykonującymi ciekawe zawody. Spotkanie w przedszkolu lub w miejscu pracy rodzica. |
– Okres stażu | – Zdjęcia
– Podziękowania
|
9. | Wykorzystanie Internetu jako dodatkowego źródła wiedzy w pracy dydaktyczno – wychowawczej | – Śledzenie aktualności na portalach internetowych.
– Korzystanie z zasobów stron internetowych dla nauczycieli. |
– Okres stażu | – Dokumentacja rozporządzeń
– Notatki własne |
10. | Stosowanie technologii komputerowej do organizowania warsztatu pracy | – Opracowywanie planów wychowawczo – dydaktycznych, scenariuszy zajęć, sprawozdań.
– Przygotowywanie ogłoszeń, dyplomów, podziękowań, zaproszeń. – Tworzenie prezentacji multimedialnych. – Wykorzystanie tablicy multimedialnej w codziennej pracy: gry edukacyjne, filmy edukacyjne, program WorkSpace. – Wykorzystanie tablicy multimedialnej i programów logopedycznych do prowadzenia zajęć logopedycznych i terapeutycznych. |
– Okres stażu | – Plany zajęć
– Wzór dyplomu – Prezentacje – Zdjęcia |
11. | Wykorzystywanie nośników audiowizualnych w trakcie pracy | – Uzupełnianie i wzbogacanie własnego zestawu pomocy dydaktycznych.
– Relacjonowanie ważnych wydarzeń przedszkolnych za pomocą aparatu cyfrowego. |
– Okres stażu | – Płyty CD
– Zdjęcia |
12. | Wykorzystanie technik komputerowych do opracowania dokumentacji związanej z awansem zawodowym | – Opracowanie dokumentów i materiałów związanych z awansem zawodowym za pomocą komputera. | – Okres stażu | – Teczka awansu zawodowego |
13. | Wykonywanie czynności dodatkowych. | – Prowadzenie gazetki dla rodziców.
– Przygotowywanie i prowadzenie uroczystości przedszkolnych. – Udział w komisji socjalnej – Udział w zespole Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej – Organizowanie teatrzyków na terenie przedszkola |
– Okres stażu | – Potwierdzenie Dyrektora przedszkola
– Scenariusze uroczystości – Zdjęcia – Protokoły |
§ 8 ust. 3 pkt. 2
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli. |
||||
1. | Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami | – Prowadzenie zajęć otwartych dla młodszych stażem nauczycieli.
– Sprawowanie funkcji opiekuna stażu lub opiekuna praktyk pedagogicznych – pomoc w prawidłowym przebiegu stażu lub praktyk pedagogicznych. – Wspólne rozwiązywanie problemów (np. wychowawczych, opracowywanie dokumentów). – Udostępnianie młodszym stażem nauczycielom scenariuszy, pomocy dydaktycznych, wysyłanie scenariuszy zajęć do wglądu dla innych nauczycieli, np. przedszkola.edu.pl, edux.pl, 45 minut.pl, profesor.pl, .nauczyciele przedszkola, przedszkola – świat, wychowanieprzedszkolne.pl. – Opublikowanie w portalu internetowym „Bliżej Przedszkola” zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego. |
– Okres stażu | – Scenariusze zajęć
– Informacja dyrektora o powierzonej funkcji opiekuna stażu lub opiekuna praktyk pedagogicznych – Rozmowy – Adresy stron internetowych |
2. | Rozwijanie współpracy z nauczycielkami z innych grup | – Opracowanie i poprowadzenie rady szkoleniowej dla grona pedagogicznego w ramach WDN.
– Wymiana informacji na temat aktywizujących metod pracy. – Dzielenie się wiadomościami i umiejętnościami zdobytymi w trakcie kursów i szkoleń. – Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli. |
– Okres stażu | – Referat
– Potwierdzenie Dyrektora |
§ 8 ust. 3 pkt. 3
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. |
||||
1. | Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci | – Stosowanie różnorodnych aktywnych metod i form pracy z uwzględnieniem różnic rozwojowych.
– Obserwacja dzieci na tle grupy. – Rozmowy indywidualne z dziećmi i ich rodzicami. – Organizowanie zajęć przy tablicy multimedialnej na interesujące dzieci tematy. – Diagnozowanie dzieci pod względem wad wymowy – Diagnozowanie dzieci pod względem zaburzeń integracji sensorycznej |
– Okres stażu | – Scenariusze zajęć
– Bieżące obserwacje – Karty pracy – Karty obserwacji – Karty diagnozy logopedycznej – Karty diagnozy SI |
2. | Praca z dziećmi ze specyficznymi trudnościami | – Prowadzenie zajęć wyrównujących i korygujących wszechstronny rozwój dziecka.
– Prowadzenie terapii logopedycznej – Prowadzenie zajęć z elementami terapii integracji sensorycznej |
– Okres stażu | – Karty obserwacji
– Dokumentacja pracy z dzieckiem słabym. – Dziennik pomocy psychologiczno –pedagogicznej – Karty badania mowy dzieci – Karty diagnozy SI |
3. | Praca z dzieckiem zdolnym | – Przygotowywanie dzieci do udziału w konkursach(plastycznych, recytatorskich).
– Przygotowywanie materiałów edukacyjnych wykraczających poza podstawę programową, prowadzenie zajęć indywidualnych zgodnie zainteresowaniami dziecka zdolnego. – Prowadzenie zajęć logorytmicznych w ramach rozwijania uzdolnień dzieci. |
– Okres stażu | – Dyplomy, podziękowania
– Dziennik zajęć logorytmicznych |
4. | Współpraca z różnymi instytucjami. | – Nawiązanie współpracy z Biblioteką Miejską Abecadło w związku z kampanią społeczną Cała Polska Czyta Dzieciom oraz udziału w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym „Magiczna Moc Bajek”
– Nawiązanie współpracy z Domem Małego Dziecka. |
– Okres stażu | – Zdjęcia
– Zapisy w dzienniku |
5. | Organizacja konkursów | – Przygotowanie i przeprowadzenie we współpracy z innymi nauczycielami konkursów. | – Okres stażu | – Regulaminy, zdjęcia |
6. | Udział w akcjach charytatywnych | – Zachęcanie i motywowanie do udziału w akcjach.
– Zorganizowanie akcji charytatywnej „Dzieci Dzieciom”. |
– Okres stażu | – Zdjęcia |
7. | Realizacja dodatkowych programów edukacyjnych, profilaktycznych | – Realizowanie programów i projektów proponowanych przez przedszkole i inne instytucje.
– Realizacja Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Magiczna Moc Bajek” – Realizacja projektu w ramach ubiegania się o Certyfikat „Szkoła Wierna Dziedzictwu” |
– Okres stażu | – Zdjęcia |
§ 8 ust. 3 pkt. 4a
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
||||
1. | Opracowanie innowacji pedagogicznej z terapii integracji sensorycznej połączonej z logopedią | – Opracowanie i wdrożenie innowacji pedagogicznej z terapii integracji sensorycznej połączonej z logopedią „Logo- sensoryka dla smyka”
|
– Okres stażu | – Program
– Zdjęcia |
§ 8 ust. 2 pkt. 4b Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela – doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu. |
||||
1. | Pełnienie funkcji opiekuna stażu | – Przygotowanie stosownych dokumentów.
– Pomoc w tworzeniu planu rozwoju zawodowego. – Prowadzenie zajęć w obecności stażysty. – Hospitacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę. – Przygotowanie opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego |
– Okres stażu | – Scenariusze zajęć dydaktycznych
– Potwierdzenie współpracy z nauczycielem stażystą |
2. | Pełnienie funkcji opiekuna praktyk pedagogicznych
|
– Przygotowanie stosownych dokumentów.
– Prowadzenie zajęć w obecności studentów.
|
– Okres stażu | – Potwierdzenie Dyrektora przedszkola |
3. | Pełnienie zadań przewodniczącego zespołu z Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej | – Aktywny udział w spotkaniach zespołu Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, wymiana doświadczeń.
– Realizacja przydzielonych zadań. – Współtworzenie wymaganej dokumentacji. – Przekazywanie wiadomości, dzielenie się zdobytymi materiałami z odbytych kursów, szkoleń i warsztatów. |
– Okres stażu | – Adnotacje w dzienniku
– Zaświadczenia – Zdjęcia |
- Niniejszy plan ma charakter otwarty i możliwe są jego modyfikacje zgodnie z potrzebami przedszkola i własnymi.
mgr Sylwia Kulik – Dzik
Zatwierdzam do realizacji
Olsztyn, dn.
…………………………………………………………….
podpis i pieczęć dyrektora