Plan rozwoju zawodowego
mgr Joanny Gordziejewskiej
nauczyciela kontraktowego
w Przedszkolu Samorządowym w Miliczu
ubiegającego się o stopień zawodowy
nauczyciela mianowanego
Czas odbywania stażu: 01.09.2008r. – 31.05. 2011r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Powinności nauczyciela kontraktowego:
§ 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;
3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego:
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
Podstawa prawna | Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Dowody realizacji |
§ 7. ust 2. pkt 1. | Organizacja warsztatu pracyPoszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu. Podnoszenie poziomu pracy przedszkola. Doskonalenie warsztatu Pełnienie dodatkowych funkcji w przedszkolu, podejmowanie proponowanych zadań Współpraca Poznawanie sytuacji rodzinnej wychowanków: |
*Przygotowanie planu rozwoju zawodowego.*Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.
*Współpraca z opiekunem stażu. – Zawarcie kontraktu. – Ustalenie terminów spotkań z opiekunem. *Ukończenie kursów dla nauczycieli. *Udział w pracach zespołu wychowawczego przedszkola, *Udział w pracach zespołu samokształceniowego. *Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych. *Udział w warsztatach metodycznych – konferencjach. *Opracowywanie materiałów na Rady Szkoleniowe. *Samokształcenie – zapoznawanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi z w/w dziedzin, oraz z publikacjami z internetu. *Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli – wnioski z obserwacji. * Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacje , opracowanie konspektów zajęć, ich analiza. * Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora – konsultacje , opracowanie konspektów zajęć, ich analiza. *Wdrażanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania. *Organizowanie uroczystości grupowych: Pasowanie na przedszkolaka Andrzejki Mikołajki Jasełka -Spotkanie opłatkowe Dzień Babci i Dziadka Bal karnawałowy Pożegnanie zimy, powitanie wiosny Szukanie Wielkanocnego Zajączka Dzień Mamy i Taty Dzień Dziecka * Pomoc w przygotowaniu imprez międzyprzedszkonych np. Spartakiada, * Pomoc podczas organizacji Festynu Rodzinnego, Rajdu Rowerowego itp. *Wzbogacanie sali przedszkolnej w zabawki (lalki, klocki, gry, układanki itp.)
*Wykonywanie dodatkowych zadań w przedszkolu: -współprowadzenie i opracowywanie materiałów do gazetki przedszkolnej dla rodziców -opieka nad wystrojem holu w przedszkolu *Współpraca z Oddziałem Dziecięcym Biblioteki Publicznej w Miliczu *Powiększanie przyprzedszkolnej biblioteczki metodyczno – przedmiotowej poprzez tworzenie referatów o tematyce pedagogicznej, psychologicznej, dydaktycznej. *Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców, *Opracowywanie planów współpracy z rodzicami na każdy rok przedszkolny, *Organizowanie spotkań grupowych dla rodziców *Włączanie rodziców w realizację zadań planu pracy dydaktyczno –wychowawczego (czytanie dzieciom bajek w oparciu o akcję „Cała Polska czyta dzieciom”, pomoc przy organizowani imprez grupowych, sponsorowanie pomocy dydaktycznych i słodyczy, wykonywanie dekoracji) *Analiza dokumentacji, kart zapisów dzieci do przedszkola, rozmowy z rodzicami * Obserwowanie dzieci w przedszkolu i poza nim (wycieczki, spacery itp.) *Ewaluacja ankiet z zajęć adaptacyjnych * Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. |
Sierpień 2008 r.Wrzesień 2008 r.
Wrzesień 2008 r. 1 raz w miesiacu Cały okres stażu Według potrzeb Systematycznie 3 razy w ciągu półrocza 3 razy w ciągu półrocza Według harmonogramu hospitacji. Systematycznie Praca ciągła Praca ciągła Praca ciągła W miarę możliwości Systematycznie Systematycznie Systematycznie, według potrzeb Systematycznie Systematycznie Według potrzeb |
Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowegoKontrakt
Grafik spotkań Zaświadczenia z kursów Potwierdzenie obecności Opracowane materiały Wykaz lektur oraz publikacji Własne notatki Scenariusze zajęć Scenariusze zajęć Potwierdzenia Scenariusze zajęć Scenariusze imprez Potwierdzenie opiekuna stażu Potwierdzenie opiekuna stażu Opracowane materiały, artykuły, zdjęcia Potwierdzenie współpracy Opracowane referaty Lista obecności rodziców, plany współpracy, scenariusze zajęć Potwierdzenie obecności Zeszyt obserwacji Ankieta |
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych dzieci, problematyki środowiska lokalnego, oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Podstawa prawna | Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Dowody realizacji |
§ 7. ust 2. pkt 2. | Uwzględnianie potrzeb rozwojowych dzieciUwzględnianie współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi i instytucjami wspierającymi oświatę. |
*Wdrażanie przedszkolnego programu profilaktycznego „Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć”,*Opracowanie i prowadzenie zajęć indywidualnych w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
*Opracowanie scenariuszy zajęć dla dzieci szczególnie uzdolnionych i prowadzenie zajęć indywidualnych. *Wdrażanie przedszkolnego Systemu Rozwijania Zainteresowań i Uzdolnień Dzieci w Przedszkolu Samorządowym *Przygotowywanie dzieci do wybranych konkursów muzycznych, plastycznych itp. *Organizowanie wycieczek dla dzieci do środowiska lokalnego: wyjścia do parku, do instytucji publicznych ( Urzędu Miasta i Gminy Milicz, Straży Pożarnej, Apteki, Lasu, Sadu, Policji, itp.). *Prowadzanie zajęć w oparciu o projekt edukacyjny „Sprawny przedszkolak” mających na celu rozwijanie zainteresowań *Wdrażanie programu ograniczania zdrowotnych następstw palenia tytoniu *Przeprowadzenie zajęć na temat wyrażania swoi emocji i nastrojów w grupie rówieśniczej *Współpraca z instytucjami środowiska lokalnego: Ośrodek Kultury, Policja, Straż Pożarna, Ośrodek Zdrowia, Centrum Stomatologiczne –prewencja i profilaktyka zdrowia |
Praca ciągłaPraca ciągła
rok 2009/2010 Praca ciągła Praca ciągła Systematycznie Systematycznie Według potrzeb Praca ciągła |
Scenariusze zajęć, potwierdzenie opiekuna stażuScenariusze zajęć
Scenariusz zajęć Udział dzieci Zapisy w dzienniku zajęć, karty wycieczek Własne notatki Scenariusze zajęć Zapisy w dzienniku zajęć Własne notatki Potwierdzenie współpracy |
Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.
Podstawa prawna | Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Dowody realizacji |
§ 7. ust 2. pkt 3. | Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.Wykonywanie środków dydaktycznych za pomocą komputera. |
*Wzbogacenie warsztatu pracy poprzez wykorzystanie internetu, urządzeń multimedialnych, encyklopedii multimedialnych.*Publikowanie własnych prac.
* Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie WWW; * Publikacja scenariuszy zajęć. * Publikacja referatów o tematyce związanej z pracą w przedszkolu.
*Opracowywanie dokumentów, scenariuszy zajęć, planów miesięcznych, dyplomów, ankiet, zaproszeń, podziękowań, artykułów do gazetki, karty pracy, obserwacji, materiałów do ćwiczeń, dekoracji tematycznych, referatów itp. |
SystematycznieW okresie stażu
Praca ciągła Praca ciągła |
Przygotowane materiały Opracowane materiały opracowania na stronach wwwOpracowane materiały |
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
Podstawa prawna | Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Dowody realizacji |
§ 7. ust 2. pkt 4. | Działania wspomagające rozwiązywanie problemów z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki.Stosowanie nowych rozwiązań metodycznych w inspirowaniu twórczej aktywności dzieci Współpraca z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną Rozpoznawanie problemów dziecka i rozwiązywanie ich za pomocą odpowiednich strategii. |
*Opracowywanie własnych narzędzi do prowadzenia obserwacji dziecka.*Analizowanie wytworów pracy dzieci.
*Przeprowadzenie oceny dojrzałości szkolnej za pomocą „Arkusza oceny dojrzałości” -B. Janiszewskiej. *Aktywna współpraca z placówkami oświatowymi i kulturalnymi. Przygotowywanie dzieci do udziału *Kierowanie na badania i terapię do specjalistów (logopeda, psycholog, pedagog, laryngolog, okulista) dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. – Prowadzenie ćwiczeń i zajęć z dzieckiem według wskazówek poradni. *Zorganizowanie spotkania dla rodziców *Współpraca z: Ośrodkiem Opieki Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie w Miliczu, Punktem Konsultacyjno –Interwencyjnym dla Ofiar Przemocy *Przeprowadzenie zajęcia pt. „Przestrzeganie praw dziecka w domu” *Pomoc dzieciom z ubogich rodzin –organizowanie pomocy socjalnej. |
Systematycznie Rok 2009/2010Według potrzeb Praca ciągła Według potrzeb Systematycznie Rok 2009/10 W okresie stażu |
Karty obserwacji,Arkusz oceny dojrzałości szkolnej
Zdjęcia, dyplomy, podziękowania Scenariusz, rysunki dzieci |
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż.
Podstawa prawna | Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Dowody realizacji |
§ 7. ust 2. pkt 5. | Posługiwanie się przepisami dotyczącymi systemu oświaty w zakresie funkcjonowania przedszkola.Posługiwanie się przepisami dotyczącymi pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania przedszkola |
*Znajomość dokumentacji i umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty:- Rozporządzenia MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, – Karta Nauczyciela, – Ustawa o systemie oświaty. *Opracowanie dokumentacji koniecznej *Stosowanie i wdrażanie przepisów prawa oświatowego: statut przedszkola, plan pracy dydaktyczno –wychowawczej na aktualny rok, regulamin placówki, regulamin bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy, regulamin dotyczący organizacji imprez i wycieczek, organizacja awansu zawodowego. * Analiza Praw Ucznia i Karty Praw Dziecka – stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczej. *Gromadzenie własnych zasobów tekstów w/w aktów w formie pisemnej |
W okresie stażuSierpień 2008 r.
Wrzesień 2008 r. W okresie stażu Systematycznie W okresie stażu W okresie stażu |
Własne notatkiPotwierdzenie opiekuna stażu o analizie dokumentów Potwierdzenie opiekuna stażu, arkusz analizy pracy własnej, karty wycieczek,
Sprawozdania Potwierdzenie opiekuna stażu |
Opracowała: mgr Joanna Gordziejewska
Zatwierdzam do realizacji:
…………………………………… …..…………………………………………
data i podpis Dyrektora podpis nauczyciela