PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Imię i nazwisko: Marzena Siatkowska
Nazwa i adres placówki: Publiczne Przedszkole „Bajkowa Kraina”
ul. Szkolna 16/18
96-320 Mszczonów
Dyrektor: Mariola Posmyk
Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2015r.
Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2016r.
Cel główny:
Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
- Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej
prowadzenia.
- Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych
i higienicznych warunków pracy.
- Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych
nauczycieli i omówienie tych zajęć z prowadzącym.
- Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omówienie ich.
- Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzszkolnym
oraz w ramach samokształcenia).
UBIEGANIE SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
&6 Ust.2 pkt.1 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki.
DZIAŁANIA I ZADANIA NAUCZYCIELA | FORMY REALIZACJI | SPOSÓB DOKUMENTACJI | TERMIN REALIZACJI |
1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego | – analiza przepisów prawnych dotyczących awansu zawodowego, tj. Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. | – krótkie notatki z analizy przepisów – napisanie planu rozwoju zawodowego
|
1.09.2015r. i na bieżąco
|
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
|
– rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, – zawarcie pisemnego kontraktu z opiekunem. |
– opracowanie zasad współpracy oraz harmonogramu spotkań,
-podpisany kontrakt |
Wrzesień 2015 i na bieżąco przez okres stażu. |
3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. |
– zredagowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. |
– poprawnie opracowany plan rozwoju zawodowego. | Wrzesień 2015 r. |
4. Poznawanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola
|
– analiza dokumentacji przedszkola: * Statut Przedszkola, * Plan wychowawczy przedszkola,
* Plan profilaktyczny – udział w zebraniach Rad Pedagogicznych
|
– sporządzenie notatki z dokumentacji przedszkola
– czynny udział w zebraniach Rady Pedagogicznej
|
Cały okres stażu. |
5. Poznanie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
|
– zapoznanie się z programami realizowanymi
w placówce
|
– zapis w dokumentacji przebiegu stażu | Wrzesień 2015r. |
6. Poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
|
– udział w szkoleniu BHP,
– praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej pracy
|
– zaświadczenie o odbytym szkoleniu lub kserokopia | W wyznaczonym terminie |
7. Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji | – dokonywanie samodzielnych wpisów w dziennikach zajęć,
– przygotowywanie scenariuszy zajęć dydaktycznych, – projektowanie planów miesięcznych, – wypełnianie arkusza obserwacji dzieci – zapoznanie się z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu |
– wpisy w dziennikach zajęć,
– wydruki planów miesięcznych, – scenariusze z przeprowadzonych zajęć
|
Cały okres stażu. |
8. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego | – gromadzenie dokumentów dotyczących realizowanego planu rozwoju zawodowego.
|
– teczka stażysty: sprawozdania, scenariusze, notatki itp. | Cały okres stażu. |
9. Złożenie sprawozdania realizacji planu rozwoju zawodowego | – przygotowanie sprawozdania z działań podejmowanych podczas realizacji planu rozwoju
|
– pisemne sprawozdanie | Maj 2016r. |
10. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego | – sporządzenie wniosku i przygotowanie dokumentacji
|
– pisemny wniosek, dokumentacja potwierdzająca realizację stażu | Maj 2016r. |
&6 Ust.2 pkt.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola.
DZIAŁANIA I ZADANIA NAUCZYCIELA | FORMY REALIZACJI | SPOSÓB DOKUMENTACJI | TERMIN REALIZACJI |
1. Poznanie prawidłowego konstruowania scenariuszy zajęć
|
– przygotowanie i analiza scenariuszy prowadzonych zajęć z opiekunem stażu | – zgromadzone scenariusze | Systematycznie przez cały rok |
2. Wzbogacanie własnego warsztatu pedagogicznego poprzez uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzprzedszkolnym i samokształceniu
|
– uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego m.in.: w kursach, szkoleniach, warsztatach.
– udział w radach pedagogicznych – czytanie różnych pozycji książkowych i artykułów pedagogicznych
|
– zaświadczenia o ukończonych kursach,
– potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu, – bibliografia |
Cały okres stażu
|
3. Dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi nauczycielami | – publikacja planu rozwoju zawodowego w Internecie
|
– portale internetowe,
– plan dostępny w dokumentacji przedszkola |
Na bieżąco przez okres stażu |
4. Tworzenie kroniki prowadzonej grupy | – wykonywanie zdjęć uwieczniających ważne momenty z życia przedszkolnego dzieci
|
– zapis zdjęć na płycie CD | Cały okres stażu |
5. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. | – przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej,
– przygotowanie materiałów na zajęcia – wykorzystywanie Internetu jako źródła pomocy dydaktycznych. |
– teczka stażysty z przykładami materiałów,
– płyty CD z zapisem elektronicznym. |
Cały okres stażu |
&6 Ust. 2 pkt. 3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów
DZIAŁANIA I ZADANIA NAUCZYCIELA | FORMA REALIZACJI | SPOSÓB DOKUMENTACJI | TERMIN REALIZACJI |
1. Współpraca z rodzicami | – organizacja spotkań z rodzicami,
– indywidualne rozmowy mające na celu lepszą współpracę. – organizowanie i udział w imprezach i uroczystościach dla rodziców. – współpraca przy organizowaniu wycieczek, imprez
|
– notatki z zebrań i rozmów indywidualnych, lista obecności | wrzesień 2015 – maj 2016 r. |
2. Pogłębianie wiedzy
i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych dzieci |
– stała obserwacja dziecka,
-rozmowy indywidualne z dzieckiem, – czytanie literatury pedagogicznej i psychologicznej
|
– notatki
– arkusze obserwacji – rejestr przeczytanych pozycji |
Cały okres stażu |
3. Organizacja i udział w uroczystościach, wycieczkach oraz imprezach przedszkolnych zamkniętych i otwartych | – włączenie się do organizacji imprez okolicznościowych w przedszkolu,
– udział w wycieczkach przedszkolnych z dziećmi i rodzicami.
|
– potwierdzenie nauczyciela współpracującego
– zdjęcia |
Cały okres stażu |
&6 Ust. 2 kpt. 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
DZIAŁANIA I ZADANIA NAUCZYCIELA | FORMY REALIZACJI | SPOSÓB DOKUMENTACJI | TERMIN REALIZACJI |
1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu | – przygotowanie scenariuszy zajęć
– prowadzenie zajęć w obecności dyrektora lub opiekuna stażu – omówienie zajęć
|
– scenariusze zajęć
– notatki opiekuna stażu na scenariuszach zajęć |
Raz w miesiącu wrzesień 2015r.- maj 2016r. |
2. Obserwacja zajęć powadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli
|
– obecność i obserwacja zajęć
-omawianie zajęć |
– notatki własne
– scenariusze zajęć – wnioski z obserwacji |
Okres stażu |
3. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności
|
– uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z dziećmi | – wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć | Wrzesień 2015r.- maj 2016r. |
………………..
Podpis stażysty
………………..
Podpis opiek