PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
mgr Karina Mańkowska
nauczyciel mianowany Przedszkola Samorządowego
w Czempiniu
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2016 roku
Data zakończenia stażu: 31.05.2019 rok
Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy
Staż pracy: 24 lata
Nazywam się Mańkowska Karina. Pracę w zawodzie nauczyciela rozpoczęłam 01 września 1992 roku. Stopień awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego uzyskałam dnia 25 października 1995 r.
Ukończyłam studia wyższe na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Studiów Edukacyjnych, kierunek : pedagogika w zakresie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, uzyskując tytuł magistra.
Celem moich wszelkich działań od początku pracy zawodowej jest:
1.Aktywne uczestnictwo w realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych przedszkola i podniesienie efektywności działań.
2.Zdobywanie doświadczenia w podejmowanych działaniach na rzecz przedszkola.
- Działania na rzecz wszechstronnego rozwoju wychowanków.
4.Szeroka promocja przedszkola w środowisku lokalnym.
Przedstawiony poniżej plan rozwoju zawodowego jest dla mnie okazją do szczegółowego dokumentowania tego, co składa się na moją codzienną pracę nauczyciela wychowania przedszkolnego. Będąc nauczycielem mianowanym mam szansę awansu i uzyskania statusu nauczyciela dyplomowanego.
Jest to dla mnie wyzwanie oraz okazja do autorefleksji i zweryfikowania opinii o tym, jakim jestem nauczycielem.
Myślę, że praca zgodnie z niniejszym planem przyniesie korzyści wychowankom, rodzicom i placówce.
Opracowując swój plan rozwoju zawodowego oparłam się o punkty zawarte w podstawie prawnej:
- Ustawa z dnia26 stycznia 1982r.- Karta Nauczyciela
(tekst jedn.:Dz.U. z 2014 r.,poz.191 z pózn.zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz.U. 2013 r.,poz.393)
-2-
- 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub
opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienia jakości pracy szkoły
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
1.Poznanie procedury awansu zawodowego | · Analiza przepisów prawa oświatowego – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku, z późniejszymi zmianami, Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku.
· Zapoznanie z materiałami publikowanymi na stronach internetowych: MEN, Literka, Awans, itp.. · Analiza artykułów w czasopismach. · Opracowanie planu rozwoju zawodowego zgodnie z potrzebami placówki. · Opracowanie wniosku o rozpoczęcie stażu i przedłożenie Dyrektorowi Przedszkola. |
VII 2016
Do 14 IX 2016 |
Poprawne sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu, projekt planu zawodowego
Plan rozwoju wniosek |
2.Dokumentowanie realizacji planu rozwoju
3.Opracowanie sprawozdania z realizacji planu zawodowego |
· Założenie teczki „Awans zawodowy”.
· Gromadzenie dokumentacji. · Systematyczne opracowywanie sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego. · Analiza dokumentacji. · Przygotowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju. |
IX 2016
Cały okres stażu wg oczekiwań dyrektora (co miesiąc ,co kwartał, co semestr)przez okres stażu VI 2019 rok |
Teczka „Awans zawodowy”
Sprawozdania, teczka stażu: Opis i analiza |
4. Systematyczne poszerzanie wiedzy w zakresie pracy dydaktyczno –wychowawczo-opiekuńczej i wykorzystanie jej w celu podniesienia jakości pracy przedszkola | · Udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami przedszkola umożliwiających poszerzenie działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych(warsztaty, kursy, konferencje).
· Udział w radach szkoleniowych w ramach WDN. · Systematyczne czytanie literatury i czasopism pedagogicznych. · Poszukiwanie nowości wydawniczych dotyczących pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. |
Cały okres stażu | Zaświadczenia o ukończonych formach doskonalenia zawodowego
Zapisy w protokole WDN Wykaz bibliografii Wzbogacenie własnego warsztatu pracy |
5.Aktywny udział w pracach Rad Pedagogicznych | · Włączanie się do:
– udziału w zespołach zadaniowych (przewodnicząca zespołu do spraw współpracy z mediami). – udziału w tworzeniu dokumentacji przedszkolnej. · Pełnienie dodatkowych funkcji: -protokolanta przebiegu Rad Pedagogicznych, -członka zespołu do spraw diagnozowania dojrzałości szkolnej dzieci 5,6 letnich. |
Cały okres stażu | Protokóły Rad Pedagogicznych
Dokumentacja przedszkolna |
6.Mierzenie jakości pracy własnej | · Obserwacja i analiza możliwości dzieci.
· Badanie opanowanych przez dzieci umiejętności i wiadomości. · Przeprowadzenie gotowości szkolnej dzieci. · Samoocena pracy własnej. |
Okres stażu
IX/VI |
Zestawienie wyników |
7.Poznawanie i stosowanie różnorodnych metod pracy z dziećmi | · Pogłębianie wiedzy na temat ciekawych innowacyjnych metod pracy z dziećmi:
-kinezjologii edukacyjnej, aktywnego słuchania muzyki B. Strauss, Orffa , Labana, ruchu rozwijającego W. Sherborne, „Gimnastyki Mózgu” P. Dennisona itd.. · Wzbogacanie warsztatu pracy o nowe pomoce dydaktyczne . · Wykorzystywanie innowacyjnych metod w pracy z wychowankami. · Prezentowanie przedstawień . |
Cały okres stażu | Scenariusze ,zbiór publikacji ,pomoce dydaktyczne |
8.Aktywna i systematyczna współpraca z rodzicami w celu realizacji zadań wychowawczych dydaktycznych i opiekuńczych | · Opracowanie planu współpracy z rodzicami.
· Organizowanie zebrań z rodzicami (nowatorskie formy). · Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców. · Indywidualne konsultacje podczas dyżurów nauczycielski. · Aktywne włączanie rodziców w organizację uroczystości. · Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców w różnych formach-gazetka ścienna dla rodziców „Poczytaj mamo, poczytaj tato..” ,referaty -zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, -gazetka przedszkolna „Smerfne wieści”. |
IX 2016
IX 2017 IX 2018 w/g harmonogramu systematycznie |
Plan współpracy
Scenariusze spotkań |
9.Realizacja zadań w ramach udzielania dzieciom PPP | · Udzielanie porad rodzicom.
· Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. |
w/g potrzeb |
Zapisy w dzienniku PPP |
- 8 ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
1.Wykorzystanie komputera w codziennej pracy pedagogicznej | · Opracowywanie wszystkich niezbędnych materiałów związanych z awansem zawodowym.
· Opracowywanie scenariuszy zajęć, scenariuszy uroczystości itp.. · Przygotowywanie materiałów dla rodziców: zaproszenia , ankiety, ogłoszenia, laurki , referaty.. · Projektowanie dyplomów , przygotowywanie pomocy dydaktycznych do zajęć.. · Tworzenie narzędzi pracy pracach zespołów zadaniowych. · Współredagowanie gazetki przedszkolnej. |
Cały okres stażu | Pomoce dydaktyczne, karty pracy, zdjęcia podziękowania,
napisy tematyczne, protokoły, scenariusze, dyplomy , ilustracje, ogłoszenia dla rodziców Gazetka przedszkolna |
2.Wykorzystanie Internetu jako dodatkowego źródła informacji | · Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych dla dzieci, encyklopedii multimedialnych.
· Pozyskanie informacji z Internetu (np. na temat szkoleń, zmian w prawie oświatowym, nowości wydawniczych, itp..). · Opracowanie i opublikowanie opracowanych materiałów na stronach internetowych: scenariuszy zajęć, planu rozwoju zawodowego, referatów. |
Cały okres stażu
Cały okres stażu |
Opis i analiza wykorzystania
Wykaz stron internetowych wskazanie adresu strony internetowej z publikacjami Potwierdzenie publikacji |
3.Poszerzenie wiedzy informatycznej i wykorzystanie jej w codziennej pracy | · Samokształcenie i dokształcanie się w zakresie obsługi komputera.
· Współpraca z innymi nauczycielami. |
Cały okres stażu | Zaświadczenia, dokumentacja
Prezentacje multimedialne, atrakcyjne pomoce dydaktyczne |
- 8 ust.2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć,
w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
1.Współpraca z innymi nauczycielami-promocja własnych doświadczeń | · Aktywne uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, radach szkoleniowych, WDN.
· Dzielenie się zdobyta wiedzą na różnych formach doskonalenia zawodowego –w ramach WDN. · Inicjowanie imprez i uroczystości okolicznościowych. · Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli i rodziców. · Praca na rzecz studentów i praktykantów. |
Cały okres stażu
1 raz w roku szkolnym według kalendarza imprez 1-2 razy w roku szkolnym |
Sprawozdanie, protokół
Scenariusze, podpis uczestników Zdjęcia, notatki w prasie, scenariusze, strona internetowa przedszkola Lista obecności, scenariusz, potwierdzenie |
- 8 ust. 2 pkt 4 a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
Opracowanie i wdrożenie programu
„Każdy mały przedszkolaczek , chętnie śpiewa tańczy, skacze” |
· Zgromadzenie materiałów niezbędnych do opracowania programu.
· Merytoryczne opracowanie. · Przedstawienie podczas Rady Pedagogicznej. · Wdrożenie programu. · Ewaluacja. |
2016/2017
2017/2018 |
Program, recenzja programu
Plany pracy scenariusze protokoły RP, WDN dokumentacja potwierdzająca realizację programu |
- 8 ust. 2 pkt 4 c
Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących
zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
1.Rozwijanie zainteresowań najbliższym otoczeniem
2.Realizacja zadań ujętych w funkcjonującym w przedszkolu programie edukacji regionalnej
|
· Organizowanie wyjazdów i wycieczek przedszkolnych.
· Oglądanie różnych wystaw organizowanych na terenie miasta, np. przez Centrum Kultury, Bibliotekę. · Urządzenie kącika regionalnego przy współudziale rodziców. |
Cały okres stażu
Cały okres stażu |
Karty wycieczek, regulaminy wycieczek, zdjęcia potwierdzenie
Promocja w lokalnej prasie i na stronie internetowej
Protokoły RP, WDN Dokumentacja potwierdzająca realizację programu |
3.Rozwijanie u dzieci zainteresowania literaturą dziecięcą
|
· Czytanie bajek przez nauczyciela, rodziców, zaproszonych gości.
· Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. · Wystawy książek.
|
Cały okres stażu
|
Zdjęcia,
notatki w prasie lokalnej i na stronie internetowej
zdjęcia |
4.Aktywne wspieranie dzieci w organizowanych konkursach
|
· Przygotowanie dzieci do konkursów organizowanych przez inne placówki oświatowe, np.: szkołę, bibliotekę.
· Udział dzieci w „Przedszkolnej Olimpiadzie sportowej”.
|
według potrzeb, zgodnie z terminem konkursów | Dyplomy uczestnictwa, nagrody
Regulaminy konkursów, Prasa lokalna Strona internetowa Gazetka przedszkolna
|
5.Promowanie przedszkola podczas imprez o charakterze lokalnym
|
· Udział dzieci w występach podczas Dni Czempinia.
· Udział w akcjach np. -„Sprzątanie świata” -zbiórka nakrętek, baterii.. -zbiórka karmy dla zwierząt w schronisku. |
VI
Okres stażu |
Zdjęcia kronika, prasa lokalna, |
- 8 ust. 2 pkt 4 e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
1.Współpraca z Biblioteką Publiczną w Czempiniu | · Cykliczny udział w zajęciach bibliotecznych, wystawach, imprezach, konkursach.
· Wypożyczanie książek dla dzieci. |
Wg harmonogramu
współpracy |
Zdjęcia, potwierdzenie
Regulaminy konkursów, dyplomy, ogłoszenia dla rodziców |
2.Współpraca ze Szkołą Podstawową w Czempiniu | · Prezentacja przedstawień dla dzieci z klas I-III.
· Spotkania w szkole np. oglądanie przedstawień, udział w zabawach ,zajęciach. |
IV/V | Zdjęcia, kronika przedszkolna, płyty CD |
3.Współpraca ze
Służbą Zdrowia |
· Udział w pogadankach z pielęgniarką (higiena, zdrowy tryb życia..).
· Współpraca ze stomatologiem. |
X/XI | Scenariusze spotkań, Zdjęcia |
6.Współpraca z logopedą | · Kierowanie dzieci na badania do logopedy
· Współpraca z logopedą w związku z prowadzonymi ćwiczeniami. |
IX/X
Wg potrzeb |
Potwierdzenia |
7.Współpraca ze Strażą Pożarną | · Spotkanie w remizie oraz w przedszkolu podczas rodzinnego festynu. | V, VI | zdjęcia
prasa lokalna |
8.Wspólpraca z Policją | · Udział w pogadankach podczas cyklicznych spotkań w przedszkolu.
· Spotkanie podczas festynu. · Wycieczka do Komisariatu Policji w Czempiniu. |
IX, X, XI
VI IV,V |
Scenariusze spotkań zdjęcia |
9.Wspólpraca z SELEKTEM | · Organizowanie spotkań z pracownikami-udział w pogadankach . | Cały okres stażu | zdjęcia |
10.Współpraca z Ośrodkiem Pomocy społecznej | · Włączenie się w organizację zbiórek-pomoc dla potrzebujących | Wg potrzeb | zdjęcia |
- 8 ust. 2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | TERMIN | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA |
Opis dwóch przypadków | · nazwa problemu
· krótka charakterystyka problemu · opis podjętych działań · uzyskane rezultaty i wnioski końcowe |
Cały okres stażu | Opis i analiza – dokument |
Przedstawiony plan ma charakter otwarty , będzie uzupełniany i modyfikowany w miarę potrzeb.
Opr.: Karina Mańkowska