PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO ANNY KOMAROWSKIEJ
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 5 W ZAMOŚCIU
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
STAŻ – 2 LATA 9 MIESIĘCY
Data rozpoczęcia stażu: 01 wrzesień 2015
Planowany termin zakończenia stażu: 31 maj 2018
Przedszkole: Przedszkole Miejskie nr 5 w Zamościu
Dyrektor Przedszkola: mgr Grażyna Ziemiańska
- Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły (§ 8 ust. 2 pkt 1)
Zadania | Formy i sposoby realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1.Poznanie procedury awansu zawodowego. | Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli
– Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r., z późn.zm., – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013, poz. 393) – Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.
– Opracowanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia stażu.
|
IX 2015 – V 2018 | Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, sporządzenie planu rozwoju zawodowego.
Sprawozdanie. Wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego. Zaświadczenie opiekuna stażu. |
2. Samodzielne lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych
|
– Udział w różnych (wewnętrznych i zewnętrznych) formach doskonalenia zawodowego, adekwatnych do potrzeb własnych i przedszkola; (kursy doskonalące, zajęcia koleżeńskie, warsztaty metodyczne, czytanie literatury pedagogicznej, śledzenie stron internetowych (m.in. przedszkolak.pl, literka.pl,))
– Ukończenie studiów podyplomowych z zakresu Logopedii
|
okres stażu okres stażuokres stażu
Maj 2016 |
Potwierdzenie obecności
Własne notatki Zaświadczenia,
Dyplom ukończenia |
3. Aktywny udział w tworzeniu dokumentów przedszkola. | – planowanie pracy rady przedszkola – propozycje rad pedagogicznych, tematów do planu rocznego;
– opracowanie rocznego planu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego; – Udział w zespołach do spraw ewaluacji wewnętrznej
|
– opracowane dokumenty;
– plan roczny rok szkolny 2015/2016;
– w czasie trwania stażu |
Okres stażu
sierpień 2015
dokumentacja związana z ewaluacją |
4. Prowadzenie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
– Gromadzenie zaświadczeń, scenariuszy zajęć. | – w czasie trwania stażu | Zaświadczenia, scenariusze zajęć |
5. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
– Opis realizacji zadań w planie.
– Autorefleksja.
|
Maj 2018 | Sprawozdanie
|
6. Prowadzenie dokumentacji przed-szkolnej | – Dokonywanie wpisów do dziennika zajęć;
– Założenie i prowadzenie teczek obserwacji dziecka;
– Pisanie planów miesięcznych pracy dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawczej.
|
Na bieżąco
Okres stażu
Okres stażu |
Dziennik zajęć,
Teczka obserwacji dzieci
Miesięczne plany pracy. |
7. Doskonalenie umiejętności współpracy z rodzicami. | – Opracowanie planu współpracy z rodzicami;
– Prowadzenie rozmów indywidualnych; – Organizowanie uroczystości okolicznościowych dla rodziców wg planu rocznego
|
Okres stażu
Okres stażu
Okres staż |
Plan współpracy z rodzicami;Scenariusze uroczystości. |
8. Doskonalenie własnego warsztatu pracy | – Dbanie o estetyczny wygląd sali
– Gromadzenie i stała aktualizacja materiałów, pomocy dydaktycznych, opracowań muzycznych – Opracowywanie kart pracy, scenariuszy spotkań z rodzicami (zajęcia otwarte, zebrania grupowe), scenariuszy imprez okolicznościowych, pomocy dydaktycznych. – Opracowywanie i przeprowadzanie zajęć metodą projektów.
|
W okresie trwania stażu
Dwa razy w ciągu roku przedszkolnego. |
Materiały, pomoce dydaktyczne, scenariusze zajęć, scenariusze przedstawień, notatki
Wzory kart pracy
Materiały, pomoce dydaktyczne, scenariusze |
9. Ewaluacja efektów kształcenia | – Analiza wiadomości i umiejętności różnych sfer rozwoju dziecka.
|
2015/2016 | Narzędzia diagnostyczne:
– arkusze obserwacji – programy |
- Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust.2 pkt 2)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. Wykorzystanie technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej | – Wykonywanie środków dydaktycznych za pomocą komputera;
– Opracowanie dokumentów, scenariuszy hospitacji, planów miesięcznych korzystając z komputera;
– Wykorzystanie na zajęciach urządzeń multimedialnych i programów edukacyjnych (tablica interaktywna)
– Gromadzenie niezbędnych przepisów oświatowych z internetu;
– Wykorzystywanie w pracy encyklopedii multimedialnych i internetu;
– Korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż;
– Konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych. |
Okres stażu
Na bieżąco
Na bieżąco
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu |
Zdjęcia, pomoce.
Dokumentacja.
Dokumentacja.
Notatki.
Notatki.
Notatki.
Notatki. |
2. Prowadzenie strony internetowej przedszkola | – Publikowanie zdjęć i tekstów na przedszkolnej stronie www.przedszkolak5.zam.pl
– Publikacje własnych opracowań. |
Okres stażu | Zdjęcia, strona internetowa, potwierdzenie dyrektora
|
3. Umiejętność wykorzystania w pracy Internetu | – Zamieszczenie planu na stronie internetowej www.edux.pl
– Przesyłanie materiałów innym nauczycielkom drogą e-meilową
– Śledzenie innowacji |
X 2015
Na bieżąco
|
Zaświadczenie
przykłady materiałów |
4. Wykonanie dyplomów okolicznościowych z wykorzystaniem technologii komputerowej. |
– Zaprojektowanie i wykonanie dyplomów |
Według potrzeb | Wzory dyplomów |
- Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust. 2 pkt 3)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami |
– Prowadzenie zajęć koleżeńskich dla nauczycieli;
– Udostępnianie opracowanych konspektów, materiałów, scenariuszy uroczystości
|
Okres stażu | konspekty zajęć, scenariusze,
przykładowe materiały |
2. Wymiana doświadczeń na radach pedagogicznych | – Aktywne uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej,
– Przekazywanie uwag i materiałów z odbytych szkoleń; – Prowadzenie szkoleń w ramach wewnątrzprzedszkol-nego doskonalenia zawodowego (tematy szkoleń według harmonogramu na dany rok szkolny). |
Okres stażu | Dokumentacja , materiały ze szkoleń. |
3. Dzielenie się wiedzą poprzez publikacje. | – opublikowanie na stronach internetowych:
· Programu autorskiego kółka recytatorsko-teatralnego; |
2015r. 2015r
Okres stażu
2016/2017r. |
teksty publikacji – adresy strony internetowej |
4a. Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich (§ 8 ust. 2 pkt 4a)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. Opracowanie i wdrożenie programu zajęć kółka recytatorsko-teatralnego.
|
– Opracowanie programu;
– Przedstawienie programu na radzie pedagogicznej celem zatwierdzenia go; – Realizacja programu według ustalonego planu pracy.
|
2016 – 2018 | tekst programu;
konspekty zajęć;
ewaluacja. |
4c. Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§ 8 ust.2 pkt 4c)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji | ||
1. Prowadzenie kółka recytatorsko – teatralnego.
|
– Ukończenie kursów doskonalących w zakresie edukacji teatralnej;
– Prowadzenie zajęć z dziećmi;
– Przygotowywanie i organizowanie występów artystycznych z okazji różnych uroczystości przedszkolnych.
|
okres stażu | zaświadczenia z kursów; przykładowe konspekty zajęć;
zdjęcia |
||
2. Zajęcia dodatkowe z logopedii | – Prowadzenie zajęć dodatkowych z dziećmi z zakresu logopedii – zajęcia indywidualne. | 2016-2018 | Plan pracy z dziećmi z trudnościami, scenariusze zajęć logopedycznych |
||
3. Pedagogizacja i wsparcie dla rodziców. | – Prowadzenie zajęć otwartych;- zamieszczanie artykułów dla rodziców na stronie internetowej przedszkola.
– Współorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej; – Systematyczne przekazywanie bieżących informacji na temat zmian zachodzących w systemie oświaty.
|
Okres stażu | konspekty zajęć; tekst artykułów;
przepisy prawne |
||
4.Organizacja uroczystości i konkursów na terenie przedszkola | – Przygotowanie i przeprowadzenie we współpracy uroczystości i konkursów według kalendarza zawartego w planie rocznym. |
Okres stażu | opracowane scenariusze, regulaminy;
zdjęcia |
||
5. Udział w akcjach charytatywnych | – Czynny udział w akcjach organizowanych przez fundacje, instytucje.
Udział w ogólnopolskiej akcji „Góra grosza” |
Okres stażu | Podziękowania, potwierdzenia dyrektora | ||
4e. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami (§ 8 ust. 2 pkt 4e)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. Aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki na różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego.
|
– Studiowanie literatury przedmiotu
– Śledzenie na bieżąco nowości pedagogicznych
– Śledzenie stron internetowych przeznaczonych dla nauczycieli
|
okres stażu | wykaz literatury, notatki |
2. Aktywna realizacja zadań opiekuńczo – wychowawczych | – Znajomość aktualnego rozwoju dzieci z uwzględnieniem właściwości okresu rozwojowego.
– Stosowanie nowych metod wychowania i nauczania (metody aktywizujące, zabawy interakcyjne, drama) w pracy. – Indywidualna praca z dziećmi – Praca z dziećmi zdolnymi. |
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu
Okres stażu |
Notatki
Notatki własne, wpisy do dziennika
Plan pracy z dziećmi z trudnościami,
Program pracy z dziećmi zdolnymi
|
3. Umiejętne stosowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki do rozwiązywania bieżących problemów dydaktyczno – wychowawczych. | – Realizacja programu profilaktycznego „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”
– Prowadzenie zabaw integrujących grupę
– Prowadzenie zabaw zapobiegających agresji
|
Okres stażu | Zestawy zabaw, scenariusze zajęć, wpisy do dziennika. |
4. Współpraca ze specjalistycznymi poradniami. | – Udzielanie pomocy rodzicom w kierowaniu do PPP – pisanie opinii
– Korzystanie z wiedzy i doświadczenia pedagoga, psychologa i logopedy do rozwiązywania problemów |
Okres stażu | Opinie, notatki
Rozmowy indywidualne, notatki |
5. Aktualizowanie wiedzy dotyczącej rozwoju dzieci w zależności do wieku
|
– Studiowanie literatury dotyczącej rozwoju dzieci w wieku od 3 do 6 lat | Okres stażu | notatki |
6. Współpraca ze środowiskiem lokalnym | – Nawiązanie współpracy z:
– Policją – Strażą Pożarną – Biblioteką – Zamojskim Domem Kultury (udział w organizowanych konkursach)
|
Na bieżąco | Wpisy do dziennika, wyróżnienia dzieci nagrodzonych |
- Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony (§ 8 ust.2 pkt)
Zadania | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji |
1. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i sytuacji rodzinnej dzieci. | – Konsultacje z innymi nauczycielami.
– Obserwacja dzieci
– Indywidualne rozmowy z dziećmi. |
Okres stażu | Notatki, podsumowania półroczne, ankiety |
2. Opracowanie indywidualnych planów pracy dla dzieci z trudnościami | – Opracowanie programu dla konkretnego dziecka. | 2016-2018 | opracowany program; przykładowe plany pracy indywidualnej. |
3. Wprowadzenie innowacji pedagogicznej „Bezpieczny dom, przedszkole i ulica” | – Zapoznanie się z podstawa prawną i literaturą fachową;- opracowanie i realizacja założeń innowacji i przedstawienie ich radzie pedagogicznej |
Od 2016 | dokument opisujący innowację;
dokumentacja dotycząca realizacji założeń |
* Plan rozwoju zawodowego został stworzony na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013, poz. 393)
Opracowała: Zatwierdzam do realizacji
………………………………. …………………………….
podpis nauczyciela data i podpis dyrektora