Plan Rozwoju Zawodowego
nauczyciela kontraktowego
ubiegającego się o awans
na stopień nauczyciela mianowanego
opracowała mgr Aneta Sulejewska
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Dz. U. z 2004 r. nr 260; poz. 2593
(ze zmianami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 listopada 2007 r.
zmieniającymi rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Dziennik Ustaw Nr 214 z 16 listopada 2007 r. pozycja nr 1580).
Powinności nauczyciela kontraktowego:
§ 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;
3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2
i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
L.p. |
Kierunki rozwoju |
Zadania do wykonania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
1 |
§7 ust.2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
|
|
|
IX – X 2010 cały okres stażu IX 2010 raz w miesiącu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu okres stażu cały okres stażu |
Ksera dokumentów sprawozdanie z odbycia stażu kontrakt plan rozwoju zawodowego harmonogram hospitacji konspekty kryteria oceny notatki konspekty zbiór pomocy dydaktycznych oraz zdjęcia wpisy w dzienniku bibliografia, notatki publikacja na stronie www.literka.pl konspekty, zdjęcia, notatki |
2 |
§7 ust.2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
|
|
|
Cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu IX, X 2010 IX, X 2011 IX, X 2012 cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu drugi rok stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
Protokoły spotkań , listy obecności diagnozy, oceny opisowe, notatki scenariusze uroczystości, zdjęcia indywidualny program rewalidacyjny listy scenariusze uroczystości zdjęcia, sprawozdania, wpisy w dzienniku scenariusze, wpisy w dzienniku zaświadczenia o nawiązaniu współpracy wpisy w Kronice, ocena dyrektora scenariusze scenariusze scenariusze plany miesięczne karty obserwacji |
3 |
§7 ust.2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
|
|
|
cały okres stażu cały okres stażu 2010/2011 cały okres stażu cały okres stażu cały okres stażu |
notatki zbiór pomocy dydaktycznych tekst publikacji dokumenty zebrane na płycie CD scenariusze, wpisy w dzienniku — |
4 |
§ 7 ust.2 pkt 4 |
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawie nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
-
Krytyczna analiza nowych kierunków psychologicznych i pedagogicznych
-
Wykorzystanie zbiorów biblioteczki przedszkolnej
-
Umiejętne stosowanie wiedzy w sytuacjach problemowych
-
Znajomość aktualnej sytuacji uczniów
-
Samokształcenie
-
zapoznawanie się z nową literaturą, omawianie nowych pozycji z innymi specjalistami i nauczycielami
-
studiowanie literatury nawiązującej do aktualnych potrzeb
-
odpowiednie zdiagnozowanie problemu i dopasowanie do nich rozwiązań
-
obserwowanie rozwoju dzieci i porównanie z ogólnymi normami rozwojowymi
-
udział w kursach
-
studiowanie literatury fachowej
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
notatki
notatki
notatki
notatki
notatki
5
§7 ust.2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
-
Analiza przepisów prawa oświatowego
-
Pomoc rodzicom w kontaktach z poradnią psychologiczno – pedagogiczną
-
Studiowanie dokumentacji przedszkolnej
-
Udział w Radach Pedagogicznych
-
Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań
-
zapoznanie się z odpowiednimi rozporządzeniami MEN
-
udzielanie informacji
-
kontaktowanie z psychologiem
-
analiza dokumentów przedszkola – statutu, planów, regulaminów, programów
-
aktywne uczestnictwo – dzielenie się własnym doświadczeniem i spostrzeżeniami
-
organizowanie wycieczek zgodnie z istniejącymi procedurami
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
notatki, akty prawne
notatki
notatki
protokoły
wpis w dzienniku