Opracowała: mgr Małgorzata Orłowska
Tematyka kompleksowa:
- Zabawy na śniegu.
- Mój dom, moja miejscowość.
- Mieszkamy w Europie.
Temat dnia | Cele ogólne |
Plan pracy – tematyka |
Obszary aktywności | Przewidywane osiągnięcia dziecka –cele operacyjne | Obszar z podstawy program. |
ZABAWY NA ŚNIEGU |
|||||
I. W zimowych rytmach | 1. Budowanie wypowiedzi na dany temat i zdań złożonych.2. Rozwijanie aktywności twórczej. | Zabawy z watą wg E. Wagner , określanie właściwości i cech fizycznych waty, zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem kłębków waty | MuzycznaMotor.- zdrow. |
|
4/15/48/2
|
Rozmowa na temat minionych ferii zimowych. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie. Złożone wypowiedzi na temat spędzania przez dzieci ferii zimowych.Malowanie farbami na temat „Moje ferie”( 5, 6-latki), wyklejanie watą rysunku bałwana (3, 4-latki) | Językowa i społecznaplastyczna |
|
9/13/3
9/2 |
||
Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Kto to?” rozwiązywanie zagadki o kim jest wiersz, | Literacka, językowa |
|
14/5 | ||
II Bezpiecznie bawimy się na śniegu | 1. Przygotowanie do nauki czytania2. zachęcanie do ruchu na świeżym powietrzu, zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu | Zabawa rozwijajaca umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej „Jaka to głoska? – 5- 6-latki, „Jaka to sylaba? 3-4 latki | Językowa,Przyg. do nauki czytania |
|
14/214/6 |
Wspólne zabawy na śniegu z wykorzystaniem sanek, lepienie bałwana, zachowanie ostrożności podczas zabaw ze śniegiem. | Motor.- zdrow. |
|
5/41/26/5, 2/4 | ||
Zabawy z literą N, n wg programu „Zabawy w czytanie” 5, 6 – latkiUkładanie z fragmentów zimowych obrazków, naklejanie ich na kartkę | Przyg. do nauki czytaniaRozw. Percepcji wzrokowejManualna |
|
14/414/1
14/2 14/3 |
||
III Zimo pobaw się z nami | 1. Ukazanie niebezpieczeństw podczas zabaw na śniegu.2. Rozwijanie poczucia rytmu | Słuchanie opowiadania J. Kusego „Trzy czerwone serca”, ocena zachowania bohaterów opowiadania | LiterackaJęzykowaSpoł. |
|
14/53/13/34/3 |
Zabawy kartami logicznymi, dostrzeganie cech wspólnych i odróżniających dane przedmioty. Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jedna cechę | Rozw. logiczne myślenie i spostrzeg. |
|
4/2 | ||
Zabawy przy piosence „Zima” E. Szymańskiego, T. Mayzner | muzyczna |
|
8/28/1 | ||
IV Zimowe rachunki | 1. Rozwijanie umiejętności liczenia2. Zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi | Ćwiczenie twórcze „Śnieżynki”, zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej | Myślenie twórcze |
|
9/2 |
Ćwiczenia w liczeniu bałwanków, szeregowanie sylwet wg wielkości, ćwiczenia w dodawaniu w zakresie ośmiu (5, 6-latki), | Matem. |
|
13/113/2
13/3 |
||
Rozmowa o różnych sportach zimowych na podstawie wiersza J. Korczakowskiej „Kto chce jeździć razem ze mną?”, swobodne zabawy na boisku szkolnym | Motor.- zdrow. i społ. |
|
5/33/3
6/5 |
||
V Ubieramy się ciepło | 1. Rozwijanie mowy i usprawnianie narządów artykulacyjnych2. Rozwijanie sprawności fizycznej | Zabawy i ćwiczenia wg własnego programu profilaktyki logopedycznej, rozwijanie prawidłowej wymowy głosek szumiących | językowa |
|
3/1 |
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr V wg K. Wlaźnik | Motor.-zdrow. |
|
5/35/4 | ||
Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Ślizgawka”, zwrócenie uwagi na właściwy ubiór dostosowany do pogody oraz na konsekwencje zabawy w niedozwolonych miejscach | Motor.-zdrow. |
|
14/511/1
3/3
|
||
MÓJ DOM, MOJA MIEJSCOWOŚĆ |
|||||
I Moja miejscowość | 1. Rozwijanie percepcji słuchowej2. Utrwalanie swojego adresu | Oglądanie zdjęć przedstawiających różne miejsca swojej miejscowości, rozpoznawanie ich i nazywanie, stworzenie mapy swojej miejscowości | Przyrodn.,Społ.plastyczna |
|
15/29/2, 14/7
1/5 |
Spacer po swojej miejscowości, rozpoznawanie miejsc ze zdjęć, obserwacja budynków, domów i elementów przyrody w swojej miejscowości | Motor.- zdrow., przyrodn. I społ. |
|
15/2 | ||
Zabawy z literą P, p wg programu „Zabawy w czytanie” 5, 6 – latkiKolorowanie wybranego obrazka zimowego -3, 4- latki | Przyg. do nauki czytania |
|
14/414/1
14/3 |
||
II Domy i domki | 1. Porównywanie domów budowanych dawniej i dziś2. Rozwijanie umiejętności liczenia | Zabawy konstrukcyjne w małych zespołach. Budowanie różnych domów z klocków, porównywanie powstałych budowli, określenia niski, wysoki, równy. | Rozw. myślenia konstruk. |
|
1/210/113/5 |
Zabawa dydaktyczna „Domy dawniej i dziś” | Społ. |
|
9/1 | ||
Zabawy matematyczne pod hasłem „Na osiedlu” przeliczanie elementów w zbiorach w zakresie dziesięciu (piecio, sześciolatki), pięciu (trzy, czterolatki) | Matemat. |
|
13/34/2 | ||
III Poznajemy swój region | 1. Rozwijanie sprawności manualnej2. Rozwijanie poczucia rytmu i zapoznanie z przyśpiewkami ludowymi | Wykonanie herbu swojej miejscowości w grupach z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych | plastyczna |
|
9/2 |
Zabawy rozwijające procesy analizy i syntezy słuchowej domino sylabowe i głoskowe | językowa |
|
14/6 | ||
Słuchanie nagrań zespołu ludowego „Mazowsze”, zwrócenie uwagi na tematykę utworów, zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence „Kukułeczka kuka” | muzyczna |
|
8/48/1 | ||
IV Lubimy swoją miejscowość | 1. Rozwijanie mowy2. Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia | Zabawy i ćwiczenia wg własnego programu profilaktyki logopedycznej, usprawnianie aparatu mowy ćwiczenia z lusterkami, | językowa |
|
3/1 |
Zabawy matematyczne „Zdjęcia z mojej miejscowości”, rozwiązywanie zadań z treścią | Matemat. |
|
13/113/4
13/2 |
||
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI wg własnego pomysłu | Motoryczno- zdowotna |
|
5/35/4
13/4 |
||
V Polskie legendy | 1. Poznawanie legend związanych z danym regionem.2. Zdobywanie doświadczenia w porównywaniu i określaniu wielkości przedmiotów. | Zabawa rozwijająca myślenie twórcze „Co to za miejscowość?” naśladowanie w kilkuosobowych pociągach mieszkańców danej miejscowości, np. „Pieskowo Małe” | Rozw. myślenie i percepcji słuchowej |
|
7/2 |
Słuchanie legendy „Złota kaczka”, wyjaśnienie pojęcia legenda, omówienie wydarzeń na podstawie ilustracji, malowanie pastelami wybranej sceny (5, 6-latki), dorysowywanie elementów ilustracji (3, 4-latki) | Literacka, patriot.plastyczna |
|
14/515/3
9/2 |
||
Zabawa przy piosence „Tańcowały dwa Michały”, ilustrowanie treści za pomocą dwóch maskotek różnej wielkości, porównywanie wielkości, stosowanie określeń duży, mały, krótki, długi itp. | Muzycznamatemat. |
|
8/313/5 | ||
MIESZKAMY W EUROPIE |
|||||
I Mapa Polski | 1. Zapoznanie z mapą Polski2. Rozwijanie sprawności manualnej | Zabawy rozwijające spostrzegawczość i percepcję słuchową „Kompozytor” | językowaprzyg. do nauki czytania |
|
14/614/2 |
Przedstawienie mapy Polski- zwrócenie uwagi na kolorystykę, wspólne odczytanie nazw ważniejszych miast, rzek | SpołecznaJęzykowaPrzyrodn. |
|
15/314/414/7 | ||
Wykonanie małej mapy Polski, wypełnianie konturów mapy Polski plastelina z zachowaniem kolorystyki poszczególnych krain geograficznych | plastyczna |
|
15/39/2 | ||
II Znamy nasz kraj | 1. Przybliżenie postaci i muzyki F. Chopina.2. Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia | Zabawy rytmiczne na podstawie wiersza A. Bernat „Dom” | Językowamuzyczna |
|
14/68/2 |
Poznanie ciekawostek z życia F. Chopina, słuchanie fragmentów wybranych utworów, pokaz zapisu nutowego utworu F. Chopina na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego „Żelazowa Wola” | Patriot.Muzycznaliteracka |
|
15/38/4 | ||
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI wg własnego pomysłu | Motoryczno- zdowotna |
|
5/35/4
13/4 |
||
III Warszawa | 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania.2. Rozwijanie ekspresji plastycznej | Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Legenda o Warsie i Sawie”, wyjaśnienie słów Warszawa stolicą Polski, wskazanie najważniejszych instytucji państwowych z siedzibą w Warszawie, kolorowanie herbu Warszawy | LiterackaPatriot.Plastycz. |
|
14/515/3
14/3 |
Zabawy z literą W, w wg programu „Zabawy w czytanie” 5, 6 – latkiMalowanie flagi Polski materiałem moczonym w farbie -3, 4- latki | Przyg. do nauki czytania i pisania |
|
5/12/2
9/2 |
||
Zabawy na śniegu na boisku szkolnym | Motor.-zdrow. |
|
5/4 | ||
IV Ryby z naszego morza i rzek | 1. Zapoznanie z krajami Unii Europejskiej2. Poznanie różnych gatunków ryb morskich i słodkowodnych. | Zabawy i ćwiczenia wg własnego programu profilaktyki logopedycznej, usprawnianie aparatu mowy ćwiczenia z lusterkami, | językowa |
|
3/1 |
Rozmowa o Europie, oraz krajach należących do Unii Europejskiej, pokaz mapy Europy, poznanie ciekawostek o wybranych krajach | Społ. |
|
15/415/5 | ||
Zapoznanie z kuchnią państw europejskich, zwrócenie uwagi na gatunki ryb jadane w Europie. Poznanie właściwości zdrowotnych potraw rybnych – program własny „Wiemy, co jemy” | ZdrowotnaPrzyrodn. |
|
5/1 | ||
V Baśnie innych narodów | 1. Zapoznanie z baśnią wybranego kraju europejskiego.2. Wykonanie sałatki śledziowej i pasty rybnej | Zabawa matematyczna „Statki” | Matemat. |
|
13/313/1 |
Słuchanie baśni francuskiej z „Lis i węgorze” ze zbioru „Opowieści na cały rok- bajki o zwierzętach” | Literackajęzykowa |
|
14/53/3 | ||
Wykonanie sałatki śledziowej i pasty rybnej w zespołach wg programu własnego „Wiemy, co jemy” | Zdrow.Techn. |
|
10/35/1
2/5
2/2 |