CEL OGÓLNY:
Stwarzanie sytuacji edukacyjnych motywujących dzieci do podejmowania działań matematycznych i plastycznych.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
· nabywa umiejętność wyrażania muzyki ruchem,
· reaguje na określone sygnały,
· potrafi się zgodnie bawić. wskazać kształt określonych figur geometrycznych płaskich (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
· sprawnie posługuje się nazwami podstawowych figur geometrycznych
· posługuje się wyrazem nie jako logicznym zaprzeczeniem określonej cechy
· wykona pajacyka zgodnie z instrukcją
METODY:
Metoda pedagogiki zabawy – „Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce..” KLANZA
Edukacja przez ruch w połączeniu z orgiami płaskie z koła wg D. Dziamskiej
FORMY:
zbiorowa,
zespołowa,
indywidualna.
POMOCE: : zestaw różnego figur, magnetofon, plakietki ilustrujące zaprzeczenia, klej, kartki białe i kolorowe, wycięte koła z kolorowego papieru potrzebne do wykonania pajacyka.
PRZEBIEG:
1. Powitanie:
- „Iskierka” – wędrujący uścisk. . Iskierka przyjaźni- nauczyciel wypowiada słowa: „Puszczam iskierkę w krąg- niech wróci do moich rąk”. Przyjazny uścisk wędruje po kole i wraca do nauczyciela. Jest to nasz ukryty znak, że jesteśmy do siebie przyjaźnie nastawieni.
- „Zawiążemy koło”- taniec w kręgu na powitanie.
- Zaśpiewanie swojego imienia w określony sposób- wesoło.
2. Część właściwa:
Przebieg zajęć:
Zabawa ruchowa Jaka to figura?
Na środku sali znajdują się rozsypane figury geometryczne. Dzieci w rytm muzyki poruszają się po sali. Na przerwę w muzyce wyszukują odpowiednie figury według polecenia nauczycielki np. podnosimy figury, które NIE są kwadratami, albo np. figury, które NIE są niebieskie itp.
– Podział na grupy. Tworzenie kompozycji z figur geometrycznych. Prezentacja wytworów na forum grupy.
Zabawa ruchowa przy muzyce: „Gimnastyka” (KLANZA wg R. Domań)
„Najpierw w górę trzy podskoki
hop, sa, sa!
Potem dwa skłony na boki,
raz i dwa.
W górę ręce, prosto nogi,
stój jak my!
I opuszczaj do podłogi, raz , dwa, trzy.
Zwrotka 2
Teraz poskocz jak pajacyk,
hop , sa, sa!
I zrób obrót dookoła,
tra,la,la.
A na koniec ręce wypad
w przód i w tył.
Ćwicz codziennie, abyś zdrów, jak ryba był!
– Odpowiedź na pytanie : Kogo naśladujemy w piosence?
Wyróżnienie z pośród innych figur – koła.
Recytacja krótkiego wiersza przez nauczyciela, przygotowanie do pracy przy stolikach.
Utrwalenie charakterystycznego wyglądu koła. Zapowiedź wykonania pracy plastycznej techniką plastyczną Origami płaskie z koła
Koło
Koło to taka dziwna figura
Bo nie wiadomo , gdzie dół a gdzie góra
Do góry głowa i na dół głową
Zawsze wygląda jednakowo
Ø Praca indywidualna i zespołowa przy stolikach.
o Rysowanie serpentyn do muzyki, na kartce przyklejonej do stolika. Kreślenie serpentyn dokoła stolika na różnych kartkach
o Rozdanie kolorowych kartek A4, wykonanie wachlarza. Składamy kartkę na pół( w książkę) oraz kolejny raz do środka (w szafę). Ścinamy narożniki z ukosa (w domek)
o Odcinamy po 2 paski i jednym wymieniamy się z koleżanką lub kolegą.
o Naklejamy paski rozpoczynając od dołu kartki.
o Oglądanie pajaca wykonanego wcześniej przez nauczycielkę. Omówienie wykonania pracy. Każde dziecko samodzielnie podkleja kolejne elementy – odpowiednio złożone koła z instruktażem nauczyciela – tworząc kolorowego pajacyka.
Zakończenie zajęć:
Podsumowanie zajęcia, omówienie zajęcia, umieszczenie prac Przedszkolnej Galerii.
Ewaluacja w kręgu: Kończenie zdań:
– Najbardziej podobało mi się..
– Nie podobało mi się…
Opracowała: mgr Agnieszka Matysiak