Konspekt zajęć
Temat: „ Odkrywamy tajemnice wody w przedszkolnym laboratorium”- doświadczenia z wykorzystaniem wody.
Grupa: dzieci 5,6-letnie
Cele ogólne:
– budowanie aktywnej postawy w odkrywaniu tajemnic świata i przyrody,
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
– wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych .
Cele operacyjne:
– dziecko potrafi podać przykłady wykorzystania wody ,
– dziecko potrafi powiedzieć dlaczego woda jest tak ważna,
– dziecko stosuje się do podanych przez nauczyciela instrukcji,
– dziecko nazywa zjawiska: topnienia, parowania, rozpuszczania, zamrażania,
– dziecko potrafi zwerbalizować swoje spostrzeżenia,
– dziecko uczestniczy w zabawie ruchowej,
– dziecko ostrożnie porusza się podczas zajęć,
– dziecko przestrzega zasad bezpieczeństwa „małego eksperymentatora”
Formy pracy:
indywidualna i grupowa
Metody :
- słowne
- oparte na działalności praktycznej uczniów
Pomoce dydaktyczne:
naczynia z wodą, sól, cukier, groch. łyżeczki, kartki, pędzel, gips, fasola, czajnik, butelka po wodzie mineralnej.
Przebieg:
- Wprowadzenie w tematykę zajęć wierszem „Kropla wody”.
- Określanie właściwości fizycznych wody: kolor, barwa, zapach, smak.
- Malowanie wodą na kartce papieru.
- „Co stało się z tymi substancjami?”- mieszanie wody z różnymi substancjami- zrozumienie zjawiska rozpuszczania. Rozróżnienie wybranych substancji na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie.
- Zabawa ruchowa „Podróż kropli wody”
- „Co stało się z lodem?”- poznanie zjawiska topnienia i potrzebnych do niego warunków dzieciom istnienia stałej postaci wody- lodu.
- „Niezwykłe przemiany wody”- poznanie zjawiska parowania i skraplania się wody.
- Oglądanie kartek z namalowanymi uprzednio (wodą )– przedmiotami. Poznanie zjawiska parowania i warunków koniecznych dla tego zjawiska.
- „Siła kiełkowania”- podsumowanie doświadczenia z fasolą zatopioną w gipsie. Uświadomienie dzieciom ogromnego znaczenia wody w przyrodzie.
- Podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciach, pożegnanie przybyłych gości wierszem
- Karaszewskiego „Woda”.