„Niezapomniana wyprawa.”- rozwijanie wyobraźni i kształtowanie twórczych postaw dzieci.

Grupa: 5-latki
Prowadzący: Urszula Zaręba

TEMAT: 

„NIEZAPOMNIANA WYPRAWA.”- ROZWIJANIE WYOBRAŹNI I KSZTAŁTOWANIE TWÓRCZYCH POSTAW DZIECI.

Cele:

  • Przezwyciężanie szablonowego spostrzegania i wykorzystywania przedmiotów
  • Kształcenie zdolności dokonywania skojarzeń nietypowych – odległych
  • Zastosowanie wybranych technik twórczego myślenia
  • Utrwalenie wiadomości o wybranych regionach Polski

Cele szczegółowe.

Dziecko:

  • Nazywa wybrane rejony Polski: góry, jeziora, morze, Warszawa, Kraków
  • Pokazuje wybrane miejsca na mapie Polski
  • Podaje skojarzenia do danego wyrazu
  • Podaje nietypowe zastosowania przedmiotów
  • Rysuje wyobrażone miejsce
  • Opowiada o swoim rysunku

Metody:

-techniki twórczego myślenia: Łańcuch skojarzeniowy, Widzenie inaczej

Pomoce:

Widokówki, mapa polski, karton, flamaster, różne przedmioty codziennego użytku, kartki, kredki

Przebieg zajęcia:

ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE

1. Powitanie dzieci. Przekazanie iskierki uśmiechu.

2. Nauczycielka pokazuje dzieciom widokówki z różnych stron Polski. Dzieci nazywają regiony i starają się zlokalizować je na mapie Polski.

3. Zabawa ruchowa – opowieść muzyczno ruchowa pt. „Podróż dookoła Polski”.

ĆWICZENIA WERBALNE

4. Technika twórczego myślenia – „Łańcuch skojarzeniowy”. Do wyrazu podróż dzieci układają łańcuch skojarzeniowy. Stopniowo oddalając się od wyrazu podanego np. podróż- samolot- niebo- chmura- biel- góry…

5.Technika twórczego myślenia – „Widzenie inaczej”. Nauczycielka opowiada dzieciom historię:

Wyobraźcie sobie, że wsiadacie do samochodu, żeby wyruszyć w upragnioną podróż dookoła Polski. Jest piękny dzień, świeci słoneczko, nastrój wasz i waszej rodziny jest bardzo radosny. Przekręcacie kluczyk w  stacyjce, samochód rusza. Mijacie piękne widoki, aż tu nagle na drodze zauważacie dziwny pojazd. Domyślacie się, że może to być pojazd przybyszów z innej planety. Coś was zaczyna wciągać do tego pojazdu, jakaś siła, której nie możecie się przeciwstawić. Jesteście w tym dziwnym pojeździe, który zaczyna jechać z ogromną prędkością. Zapadacie w sen… Po przebudzeniu zauważacie, ze jesteście na innej planecie! Jedyna myśl, która wam przyświeca, to w jaki sposób można z niej uciec. Macie przy sobie różne przedmioty, które być może przydadzą się wam w uwolnieniu. Musicie odwrócić uwagę kosmitów, dostać się do pojazdu kosmicznego, a później już tylko lot na Ziemię. Wyjmujecie z kieszeni różne przedmioty, które mogą być przydatne w przeprowadzeniu udanej ucieczki…..”.

– Nauczycielka ma w woreczku różne przedmioty, które dzieci losują.

– Dzieci kolejno wypowiadają się, do czego ich przedmiot może się przydać w czasie ucieczki

TRENING ZADANIOWY

6. Ekspresja plastyczna.

Dzieci przedstawiają za pomocą rysunku miejsce, do którego zostały porwane.

PODSUMOWANIE

7. Prezentacja rysunków. Dzieci kolejno opisują miejsce, w którym znalazły się po porwaniu przez kosmitów i jak się z niego uwolniły przy pomocy swojego przedmiotu.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: