Muzyczne pożegnanie zimy – scenariusz uroczystości przedszkolnej.

Prowadząca: Wiesława Kubiak
Grupa: 5-6latki

Cele operacyjne:

– dziecko swobodnie porusza się przy muzyce
– dziecko zgodnie współdziała w parze oraz w grupie dzieci

Metody pracy: aktywizujące

Formy pracy:

– słuchanie muzyki i ruch przy muzyce
– gra na instrumentach

Przygotowanie sali:

– białe materiały i firany stanowią tło
– z lewej strony „domek” Pani Zimy – wewnątrz widoczne jej posłanie
– na środku pośród zimowej „pierzynki” śpią „kwiatki” – dziewczynki w zielonych strojach z dużymi kwiatami na głowie
– z tyłu siedzą pozostałe dzieci – śnieżynki
– Pani Zima (dziewczynka cała w bieli) siedzi na tronie przed domkiem

Ponadto należy przygotować: białe spódniczki, białe pompony na gumce, opaski z „konikami”, śnieżynki z bibuły, białe firanki, bałwanki sklejone z bibułek, latarki, zegar, dzwonki dla każdego dziecka

Przebieg:

1. A. Vivaldi „Cztery pory roku – Zima” cz. II Largo

Pani Zima spaceruje pomiędzy „śpiącymi kwiatami” (dziećmi) – rozkłada biały materiał pokrywając śniegiem ogród (dywan).
Rozsypuje białe śnieżynki na „śpiące kwiaty” i widzów. Na głowy pozostałych dzieci kładzie białe firanki.
Tańcząc przy muzyce wolno wraca na swój tron.

2. Zabawa ruchowa przy muzyce L. Mozarta pt. „Sanna”(fragm.).
Część dzieci tworzy „kulig” – chętne dzieci wybierają sobie opaski z konikami, pozostałe są uczestnikami kuligu i poruszają się zgodnie z wolnym tempem muzyki. Pozostałe dzieci bawią się śnieżynkami – białymi pomponami na gumce. Zmiana tempa muzyki (żywe) zachęca dzieci do zabawy w śnieżki, dzieci rzucają w stronę kuligu śniegowe kulki– pompony, wszyscy śmieją się, wyrażają zadowolenie towarzyszące takiej zabawie. Bawią się z widzami rzucając w nich m.in. pompony na gumce.

Pani Zima chodzi zadowolona dosypuje więcej „płatków śniegu”.
Zaprasza dzieci do tańca.

3. Taniec przy muzyce E. Wanteufela pt. „Walc łyżwiarzy”.

Dziewczynki i chłopcy stają w rzędach po przeciwnych stronach. Taniec rozpoczynają chłopcy naśladując jazdę na łyżwach (tworzą koło). Następnie dziewczynki wbiegają lekko, na paluszkach i tańczą najpierw wokół chłopców, a potem wraz z nimi w małych kółeczkach.

Ponownie, tym razem parami naśladują jazdę na łyżwach, a w czasie skocznej muzyki naśladują piruety, podskoki i upadki, podnoszenie się i ponowne próby jazdy na łyżwach.

Następnie chłopcy klękają na jednym kolanie, a dziewczynki tańczą na palcach dookoła swojego partnera. Na zakończenie dzieci poruszają się parami naśladując jazdę na łyżwach i dziękują sobie za taniec.

4. Zabawa inscenizacyjna przy muzyce G. Rossiniego pt. „Cyrulik sewilski”

Dzieci siedzące w tle włączają latarki, ich światło kierują na „śpiące kwiaty”.
Dzieci – kwiaty delikatnie przeciągają się, przecierają oczy. Wirując w tańcu wolno tworzą koło.
Gdy muzyka cichnie, a latarki – (słoneczka gasną) – kwiaty zasypiają.
Pani Zima chodzi, mimiką i gestami wyraża zaniepokojenie. Zauważa, że część „śniegu stopiła się”- dosypuje nowe „płatki śniegu”.

5. Zabawa przy muzyce A. Stadnickiego do książki J. Stadnickiej pt.

„Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową.”
Dzieci bawią się śnieżynkami, które na ich głowy położyła Pani Zima. Tańczą zgodnie z rytmem muzyki naśladując ruch śnieżynek na wietrze.
Gdy muzyka cichnie- świeci „słoneczko”(latarki)- śnieżynki topią się (dzieci składają firanki i chowają je w dłoni).
Pani Zima smuci się, spogląda na topniejące bałwanki.

6. Gra na dzwonkach przy piosence pt. „Do widzenia bałwanki”.

7. Muzyka relaksacyjna G. Zamfir „The lonely shepherd”.

Pani Zima chodzi podziwiając piękno zimowej szaty i smucąc się zarazem, że „śniegu” zostało już tak mało. Spogląda na zegar – martwi się, że czas jej panowania mija. Żegna się ze „śpiącymi kwiatami” (dziećmi) – głaszcząc je i posypując ostatni raz śnieżynkami, one jednak delikatnymi ruchami zaczynają je zrzucać z siebie – inscenizują powolny wzrost. Pani Zima żegna się z widzami poprzez podanie ręki, macha na pożegnanie.

Wchodzi do swojego domku.

Muzyka cichnie– wewnątrz „domku” widać Panią Zimę ułożoną do snu.

Łączny czas trwania muzyki (bez przerw): 16’27”.

Utwory wykorzystane w uroczystości znajdują się na kasetach:

*Andrzej Stadnicki „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową” cz. I i II
*A. Vivaldi „Cztery pory roku”
*„Carmen i inne wielkie opery światowe”
oraz na płytach CD:
* „Już w szkole – CD sześciolatka” cz. I i II

Scenariusz opracowała:
Wiesława Kubiak
Miejskie Przedszkole Nr 3
64-800 Chodzież




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: