Temat: Mieszkańcy łąki-utrwalanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi
w zakresie sześciu.
Cele ogólne:
- zapoznanie z mieszkańcami wiosennej łąki
- aktywizowanie myślenia,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- ćwiczenie orientacji przestrzennej-utrwalanie pojęć: na, pod, obok, nad
- rozwijanie sprawności manualnej
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wypowiada się na temat wiosennej łąki
- umie nazwać owady
- potrafi z uwagą słuchać nauczyciela
- potrafi dokonać analizy wyglądu owadów
- potrafi przeliczać liczebnikami głównymi w zakresie 6
- zna kolory: żółty, niebieski, czerwony, zielony
Forma pracy: indywidualna, grupowa, w parach
Metoda: pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda ćwiczeń i zadań
Pomoce i materiały dydaktyczne: wiersz I. Salach „Łąka”, piosenka „Kropki biedronki”
(z programu „Mama i Ja”), obrazek przedstawiający wiosenną łąkę, płyta z nagraniami muzyki klasycznej, obrazki owadów: pszczoła, motyl, biedronka, kolorowe kawałki bibuły, sylwety na patyczkach : żaba ,bocian, cykada, motyl, pszczoła, zestaw kółek dla każdego dziecka (2 czerwone, 5 czarnych), zielony liść z papieru, czarne kredki.
Przebieg zajęcia
1.Rozpoczęcie od wysłuchania fragmentu muzyki klasycznej- „Poranek” Edwarda Grieg wprowadzenie do tematu zajęć, wyciszenie dzieci.
2.Słuchanie wiersz I. Salach „Łąka”
Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt , roślin kolorowych
Tu motylek , a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
Zapraszają wszystkie dzieci
bal wydały dziś motyle
Więc zatańczmy z nimi chwilę.
3.Rozmowa na temat wysłuchanego wiersz mająca na celu uaktywnienia myślenia dzieci, pytania kierowane do dzieci: – O kim jest wierszyk? –Wymień ich nazwy.- Gdzie mieszkają zwierzątka?
4.Oglądanie dużego obrazka przedstawiającego wiosenną łąkę i jej mieszkańców dzieci nazywają zwierzątka, przeliczają, określają gdzie się znajdują /np. na listku, pod listkiem, obok listka itp./
5.Zabawa ruchowo-artykulacyjna
Nauczycielka zachęca dzieci do zabawy. Objaśnia że ich zadaniem będzie naśladowanie sposobu poruszania się i głosu zwierząt, które zobaczą na obrazkach. Są to zwierzęta żyjące na łące
-motyl, bocian, żaba, cykada, pszczoła.
6.Prezentacja portretów owadów- zagadki
W czarne kropeczki spódniczkę ma
siada na trawie panienka ta. /biedronka/
Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko
mają skrzydła kolorowe i małe czułki na głowie./motyle/
Ledwie błyśnie słońce złote, słychać brzęk wesoły
to dla dzieci robią miodek pracowite…/pszczoły/
7.Analiza wyglądu wybranych owadów:
-przeliczanie odnóży, czułek , kropek
-zwrócenie uwagi na zróżnicowaną budowę : głowa, tułów, odwłok
-szukanie cech wspólnych : skrzydła , czułki, sześć odnóży
-poszukiwanie różnic: dłuższe i krótsze czułki, kolor, kształt.
8.Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Gdzie jest motyl?”
Dzieci tworzą motyle z kolorowych kawałków bibuły, zwijając je pośrodku. Ustawiają motyle względem siebie według poleceń nauczyciela np. nad głową, na ramieniu , na stopie, pod kolanem.
9.Ćwiczenie oddechowe
Dzieci dmuchają na motyla na jednym wydechu jak najdłużej, ćwiczenie powtarzają kilka razy.
10.Wspólne śpiewanie piosenki „Kropki biedronki”.
N-el podczas śpiewania porusza sylwetą biedronki na tle obrazka „Wiosenna łąka”.
Krótka pogadanka na temat piosenki:
-O kim opowiada piosenka?
-Co się przydarzyło biedronce?
-W jakim była nastroju biedronka?
-Kogo spotkała na łące?
-Co zrobimy żeby biedronka była wesoła?
Dzieci wyszukują na obrazku czarne kropki biedronki, określają miejsce gdzie je zgubiła a następnie przeliczają, nauczyciel nakleja kropki.
11.Zaproszenie dzieci do wykonania pracy plastycznej „Biedronka na listku”/ składanka płaska z kół metodą orgiami /.
Dzieci otrzymują po:
-2 duże czerwone koła
-1 średnie czarne koło
-4 małe kółeczka
Nauczyciel objaśnienia dzieciom kolejne etapy pracy:
składanie koła na pół , naklejanie poszczególnych elementów biedronki na listek ,dorysowywanie czarną kredką-odnóży i czułek.
12.Podziękowanie za udział w zajęciach rodzicom i dzieciom.
13.Zorganizowanie wystawy prac.
Prowadząca: Katarzyna Adrian