Matematyczne podróże małe i duże. Scenariusz zajęcia dla dzieci sześcioletnich.

Lucyna Spica Przedszkole Nr3 w Koszalinie

TEMAT: Matematyczne podróże małe i duże.

Grupa sześciolatki

CELE OPERACYJNE

DZIECKO:

– rozwiązuje działania matematyczne
– rozwiązuje zadania tekstowe
– zna i stosuje liczby naturalne i cyfry
– wykonuje praktyczne czynności dodawania i odejmowania
– współpracuje w zespole
– potrafi uporać się z poczuciem sukcesu i porażki

METODY

– zabawowa
– aktywizująca

FORMY

– indywidualna
– praca zespołowa

1.Zabawa przy muzyce irlandzkiej „Zapraszam do tańca cyfry…”.

Grupa siedzi na dywanie wokół rozłożonej chusty animacyjnej. Dla każdej grupy 1 koperta tacka z cyframi 1-12 . Zapraszam do tańca:

1. Wszystkie liczby większe od 7 / 8,9,10/
2. Wszystkie liczby mniejsze od 3 / 2,1/
3. Liczby mniejsze od 7 / 6,5 /

Dzieci tańczą na kolorowej powierzchni rozłożonej chusty animacyjnej

1. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

2. Mistrz w dodawaniu. Praca przy stolikach. Dla każdej grupy tacka z cyframi 1-12 oraz kostki do gry. Zabawa wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Nauczycielka wyjaśnia reguły konkursu.

– Konkurs zaczyna się na hasło START.

– 1 dziecko bierze 2 kostki do gry, dodaje to, co one pokazują. Inne dzieci z grupy pokazują cyfrę, wynik dodawania.

Pamiętajcie o tym, że za każdym razem ktoś inny rzuca kostkami i pokazuje rozwiązanie, czyli cyfrę.

– Za każde dobrze rozwiązane zadanie grupa otrzymuje punkt w formie bajkowego kamyka.

Na hasło STOP zatrzymuję zabawę. Przeliczamy kamyki i wygrywa ten zespół, który ma więcej kamyków.

2. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

3. Mistrz w odejmowaniu.

Teraz będziemy odejmować od większej liczby oczek, mniejszą liczbę oczek. Przeliczamy i pokazujemy cyfrę która określa wynik odejmowania. Na hasło STOP zatrzymuję zabawę. Przeliczamy kamyki i wygrywa ten zespół, który ma więcej kamyków.

3. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

4. Zabawa ruchowa przy muzyce irlandzkiej – dekodowanie polecenia.

– zielony trójkąt – tańczymy w parach
– niebieski prostokąt – klaśnięcie
– żółty kwadrat – zmiana partnera do zabawy
– niebieski prostokąt – klaśnięcie
– zielony trójkąt – tańczymy w parach
– czerwone koło – robimy koło

5. Rozwiązujemy zadania z treścią, czyli zagadki ciekawskiej Agatki.

Każda drużyna, na stoliku, otrzymuje papierową tacę z ziarnami dużej fasoli oraz tackę z cyframi.

Wróżka Misia ma rodzinkę kociąt.

Kotkę Matyldę i jej dwa kociątka.

Chce im uszyć butki na wiosnę.

Ile butków ma uszyć dla kociej rodziny?

Pamiętajcie, że pytałam o butki. Możecie pomagać sobie układając i licząc fasolki.

Rodzina Milusińskich wybrała się na wycieczkę rowerową. Rowerem jedzie:

– mama Milusińska
– tata Milusiński
– córeczka Milusińska
– synek Milusiński.

Policzcie, ile razem kół mają rowery. Pamiętajcie, że pytałam o koła.

Teraz wy spróbujcie ułożyć zadanie- opowiadanie dla wszystkich drużyn.

4. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

6. Ustalamy wynik dodawania „Dywanik cyfrowy”. Dla każdej grupy

1 4 5 9
11 2 12 10
6 8 3 7

Drużyna wybiera 1 osobę która, przeskakując wykona działanie typu dodać i odjąć.

– Wskocz na 1. Jeden dodać dwa / dziecko wchodzi na podane pole/ ile to jest? Skocz na to pole.

– Dzieci proponują działanie.

5. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

7. Wierszyk „Zając”.

Przez pustynię, przez tropiki

Toczył zając wielką dynię.

Toczył, toczył dynię w dół.

Pękła dynia mu na pół.

Pestki się z niej wysypały.

Więc je zbierał przez dzień cały.

Raz, dwa, trzy, ile pestek zbierzesz ty?

Nauczycielka pokazuje cyfrę a dziecko mówi ile zbierze. Cyfry od 10 do 30.

6. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

9. Poszukujemy rozwiązania zagadki. Układamy rozwiązanie zadania.

Dla każdej grupy równania do których dokładają wynik zadania.

10 – 3 = 7
8 + 2 – 10
4 + 4 = 8

– Na wysokim daszku siadło 10 ptaszków.


3 z nich odleciało. Ile zostało?

– Na wysokim daszku jest 8 ptaszków.

2 doleciały. Ile ptaszków kotek wystraszył?

– Wróżka Mirabela lubi kwiaty.

Do wazonu wstawiła 4 tulipany czerwone i dołożyła 4 żółte. Ile tulipanów jest w wazonie?

7. Wpisanie punktów dla poszczególnej drużyny.

Podsumowanie wyników dla poszczególnych drużyn.

Wręczenie dyplomu.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: