Mamy swoje prawa i obowiązki

Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w grupie dzieci 6 letnich
Cel ogólny: Kształcenie u dzieci tolerancyjnych zachowań i postaw, dostrzeganie potrzeb innych, budowanie empatii.

Cele szczegółowe:

– zna własne prawa i potrafi je formułować
– potrafi wyrażać emocje i uczucia
– dostrzega potrzeby innych
– myśli i działa empatycznie, rozumie znaczenie słów przyjaźń, koleżeństwo,
– tworzy atmosferę radości , przyjaźni i zaufania
– aktywnie współpracuje z grupą .
– wie co to jest tolerancja,
– rozumie jak ważna jest tolerancja w życiu człowieka,
– przestrzega wspólnie przyjęte prawa i obowiązki,

Metody:

– podające : słuchanie opowiadania , słuchanie wiersza , instrukcje
– poszukujące : formułowanie kodeksu ,
– ekspresyjne : rysowanie praw , zabawy integracyjna , ruchowa
– praktycznego działania : rysowanie kredkami

Formy :

– indywidualna
– zbiorowa

Pomoce: Płyta CD z piosenkami, karton, kredki, mazaki, ilustracje, wizytówki z imionami, wiersz „O prawach dziecka” M. Brykczyńskiego

Przebieg:

1. Zabawa integracyjna : Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój .

-Dzieci stają w kole blisko siebie , ilustrując ruchem treść wyliczanki
Stoimy ramię przy ramieniu
Możemy być wielcy w oka mgnieniu
Możemy być całkiem mali
Lecz nigdy nie będziemy sami !
Dzieci witają się z rodzicami machając do nich ręką.

2. Scenka dramowa
* Niedawno każdy otrzymał swojego książkowego przyjaciela -Plastelineka. I ja też go dostałam. Wiecie Plastelinek powiedział mi dzisiaj, że chciałby się z wami pobawić pobawić. Popatrzcie kogo Plastelinek zaprosi do zabawy.
(wszystkie dzieci siedzą). Żeby było wesoło włączę piosenkę. Plastelinek będzie spacerował i kiedy dotknie któreś dziecko, ono wstanie, poda rękę następnemu i tak będziemy wędrować po sali. (Plastelinek dotknął tylko kilkoro dzieci, te z niebieskimi oczami, a reszta dalej siedzi – zaprosił ich na drugi koniec dywanu i rozdał im naklejki).

* Podchodzę do grupy dzieci, której Plastelinek nie wybrał:
– Dlaczego was Plastelinek nie wybrał?
– Dlaczego wybrał do zabawy tylko tamte dzieci?
– Czy takie zachowanie jest sprawiedliwe?
– Czy wszyscy jesteśmy tacy sami? (czy wyglądamy jednakowo, ubieramy się tak samo, czy lubimy to samo?
– Czy to, że ktoś wygląda inaczej jest gorszy?
– Dlaczego wszystkie osoby powinny być traktowane sprawiedliwie?

Wszyscy ludzie powinni być traktowani jednakowo bez względu na to jak wyglądamy, czy jesteśmy grubi czy chudzi, czy mamy niebieskie oczy czy zielone, czy jesteśmy bogaci czy biedni i dlatego Plastelinek rozda wam wszystkim naklejki i zaprosi do wspólnej zabawy.

3. Zabawa ruchowa „Przyjaciele”
Przy piosence Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są” dzieci się bawią w parach, na przerwę w muzyce każdy wita się na różne sposoby ( podając rękę, poklepując się po ramieniu, głaszcząc kolegę po głowie, przytulając się do kolegi, itp.)

4. Ustalenie norm postępowania – redagowanie Kodeksu Dobrego Kolegi – burza mózgów

Zapraszam dzieci do tablicy na której przypięte są ilustracje przedstawiające dzieci z różnych stron świata . Nauczycielka opowiada historię :

Jest to śmieszna kraina ,w której kiedyś było bardzo wesoło , wszyscy zgodnie bawili się, każdy mógł włączyć się do zabawy . Do niedawna można było się tu bezpiecznie bawić , aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Alex . Postanowił , że dzieci , które nie są podobnego niego – mają inny kolor skóry , inny kolor włosów ,nie mogą bawić się z innymi. Alex to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci które się go boją i słuchają. Na placu zabaw co dzień jest mniej dzieci , bo Alex nie pozwala im się bawić .

-Jak czuły się dzieci , kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?
Dzieci przedstawiają stany uczuciowe różnymi formami ekspresji ( werbalnie , za pomocą mimiki) .
– Czy on był dobrym kolegą?

Zastanówcie się: Jak powinien bawić się dobry kolega i dobra koleżanka?
o Dobry kolega nie jest chytry,
o Bawi się z wszystkimi dziećmi,
o Dobra koleżanka powinna być grzeczna,
o Dobra koleżanka jest miła, nie przezywać innych
o Szanuje rówieśników oraz panią nauczycielkę,
o Dobry kolega i koleżanka odwiedza drugiego gdy jest chory,
o Dobry kolega i dobra koleżanka wszystkim się dzieli,
o Nikomu nie wolno dokuczać, zabierać zabawek, ani sypać piaskiem,
o Nie może bić, ani krzyczeć innych
o Dobry kolega pociesza, gdy jest komuś smutno,
o Każde dziecko wybiera sobie samo zabawkę, którą chce się bawić
o Szanuje prace innych

Stworzyliśmy właśnie Kodeks Dobrego Kolegi , który wywiesimy tu na drzwiach, ale myślę, że każdy z was powinien się pod nim podpisać. Zanim to zrobicie zabawimy się.
5. Zabawa taneczna : Podajmy sobie ręce ( Klanza – Tańce , pląsy i zabawy dla dzieci przedszkolnych)
-Dzieci ustawiają się w 2 kołach ( zewnętrzne – chłopcy , wewnętrzne – dziewczynki ) .
W pierwszej części , dzieci tańczą w kołach ( w przeciwną stronę) , w drugiej części dzieci tańczą w parach – dziewczynki odwracają się do chłopców, tworząc parę .

6. Podpisywanie się pod Kodeksem Dobrego Kolegi
Na dywanie leżą serduszka, każde jest podpisane waszym imieniem. Proszę odnaleźć właściwe serduszko i przykleimy go do Kodeksu. Bo chyba chcecie być dobrymi kolegami i się podpisać pod Kodeksem?

7. Przypomnienie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wierszu poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie.


* Powiedzcie mi:
– czy dzieciom potrzebne są prawa?
– jakie prawa mają dzieci?
– a jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze?

8. Rysowanie na temat : Moje prawa

Nasze prawa wiszą tutaj – chciałabym tylko żebyście narysowali do nich obrazek. Na stolikach przygotowałam wam małe karteczki, na każdej z nich napisane jest inne prawo:
– Prawo do zabawy .
– Prawo do nauki .
– Prawo do życia w rodzinie .
– Prawo do życia bez przemocy .
– Prawo do wyrażania swoich uczuć.
– Prawo do ochrony
Niech rodzice wam pomogą odczytać je i narysujcie do nich obrazki.

9. Zakończenie
– Określenie aktualnego samopoczucia .Dzieci stają przy obrazku symbolizującym uczucia : radość ,smutek , złość , obojętność.

10. Pożegnanie

Opracowała:
Anna Kwiatkowska
Nauczyciel Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Jaśle



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: