Mamo!Tato! Zobacz jak bawię się w przedszkolu. Zabawy sprzyjające pozytywnym relacjom w grupie.

Scenariusz spotkania otwartego dla rodziców w grupie dzieci 5– letnich ( „Ufoludki” )

PROWADZĄCA: Agnieszka Matysiak

TEMAT: „Mamo! Tato! Zobacz jak bawię się w przedszkolu. Zabawy sprzyjające pozytywnym relacjom w grupie” CELE: – integrowanie dzieci i ich rodziców , nawiązanie kontaktów między rodzicami, wymiana doświadczeń rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, odczuwanie radości z podejmowanego wysiłku i wspólnej zabawy, nabywanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem, rozwijanie różnych form ekspresji.

CELE OPERACYJNE: -dziecko bierze aktywny udział w zajęciach

– dziecko nabiera świadomości przestrzeni i działa w niej,
– dziecko współdziała z rodzicem lub rówieśnikiem,
– dziecko wyraża swoje przeżycia w różnych formach działania (ruchowej, plastycznej),
– dziecko reaguje na określone sygnały,
– dziecko potrafi się zgodnie bawić.

METODY: pedagogiki zabawy z wykorzuystaniem chusty animacyjnej, Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce..” KLANZA

FORMY: zbiorowa,w parach, indywidualna

PRZEBIEG:

I. WSTĘP

1. Powitanie w kręgu. Iskierka przyjaźni- nauczyciel wypowiada słowa: „Puszczam iskierkę w krąg- niech wróci do moich rąk”. Przyjazny uścisk wędruje po kole i wraca do nauczyciela. Jest to nasz ukryty znak, że jesteśmy do siebie przyjaźnie nastawieni.

2. Przypomnienie zasad zachowania w grupie. Przytwierdzenie zasad na drzewie zasad.

Zasady:

– Gdy jedna osoba mówi- reszta słucha,
– Jesteśmy dla siebie mili.
– Słuchamy siebie nawzajem.
– Nie przeszkadzamy innym podczas zabawy.
– Wykazujemy maksimum aktywności.
– Zwracamy się do dorosłych: ‘Proszę Pani/Pana”
– Pozostawiamy po sobie porządek.

3. „Wizytówka” –rodzice wykonują proporczyk z kolorowego papieru wydzierając jakiś kształt i wpisując w niego swoje imię. W rozsypce wyszukujemy osoby, które mają wizytówkę w tym samym kolorze, kształcie. Zadaniem uczestników jest przywitać się z tymi osobami i zamienić kilka zdań.

4. „Magiczny przedmiot”- zabawa w kręgu. Podajemy sobie kolejno przedmiot • wypowiadamy się na temat swojego samopoczucia • zachowując się tak jakby było to coś: pięknego, bardzo delikatnego i ciężkiego. Zasada- przedmiot nie może upaść na podłogę.

5. „Serca”- zabawa przy muzyce polegająca na kolorowaniu serc wyciętych z papieru. Taniec przy sercach ułożonych w kole. Gdy muzyka ucichnie kolorujemy serca, na dzwięk muzyki tańczymy dalej poruszając się ruchem zgodnym do ruchu wskazówek zegara. Gdy serca są już gotowe przecinamy je na pół w nietypowy sposób- prowadzący dzieli grupe na pół i rozdaje połówki serc w dwóch turach tak by osoby odnalazły swoja drugą połówkę. Zadaniem odnalezionych złamanych serc jest rozmowa na jakiś temat.

II. „TANCE I PLĄSY PRZY MUZYCE”(KLANZA)

6. „Zawiążemy koło”- wspólny taniec w kole do muzyki z płyty CD, nauka gestów i kroków.

7. „Gimnastyka”- taniec w rozsypce. Zwrotka 1 „Najpierw w górę trzy podskoki hop, sa, sa! Potem dwa skłony na boki, raz i dwa. W górę ręce, prosto nogi, stój jak my! I opuszczaj do podłogi, raz , dwa, trzy.”

8. Gimnastyka na siedząco- improwizacja ruchem do tekstu, siad podparty, nogi wyprostowane.

„Gdy słoneczko świeci złote i wiaterek biorę rower-jadę z Tatą na spacerek. Na kamieniu trach i opona bach. Gdy chcesz dalej podróżować- musisz koło napompować. Sprawdź kolana, gdy jest rana- naklej plaster i możemy jechać znów.

9. „Podaj rękę partnerowi”- taniec przy muzyce z płyty CD (KLANZA)

10. „Ślepiec”- dzieci mają zamknięte oczy, rodzice oprowadzają dzieci po sali. Zadaniem rodziców jest wskazywanie drogi i opowiadanie dziecku co widzi przed sobą.

11. „Pociąg”- rodzice dobierają się w pary tworząc tunele pod, którymi przejeżdża pociąg. Śpiewamy piosenkę „Jedzie pociąg po torze…”

IV ZABAWY WYCISZAJĄCE:

12. „Baranki”- masażyk pleców do muzyki z płyty CD. .Zadaniem uczestników zabawy jest wcielenie się w postać echa, które powtarza tekst i ruchy po nauczycielu.

13. Masażyk pleców : ”Płynie sobie rzeczka” Płynie sobie rzeczka, przeszła pani na szpileczkach, idzie słoń, stado słoni, idzie koń, stado koni, świecą dwa słoneczka, idzie sobie szczypaweczka, pada drobniutki deszczyk, czy czujesz ten dreszczyk?

III ZABAWY Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ:

• Usypianie misiów -wole kołysanie chustą do muzyki.

• Celowanie do otworu w chuście – wszyscy, którzy trzymają chustę starają się tak nią poruszać, aby wcelować maskotką lub piłką do środka otworu.

• Pralka-czyszczarka- stajemy przodem do chusty, każdy uczestnik trzyma chustę znajdując się na określonym kolorem polu. Chusta imituje pralkę-czyszczarkę, które pierze wszystkie brzydkie słowa i złośliwości jakie dany dzień ma w sobie. Jako pierwsze pod chustą siadają osoby, które trzymają żółty kolor chusty. Pozostali uczestnicy zaczynają taniec- pranie poruszając się prawą stronę potem w lewą stronę i na koniec lekko falują chusta imitując pranie.

• „Fale na morzu”- wachlowanie chustą podczas gdy jedno dziecko leży w jej środku.

• „Namiot”- na znak nauczyciela wszyscy w tym samym momencie chowają się pod chustą. 14. „Wspólne opowiadanie”- siedząc w kręgu wspólnie tworzymy opowiadanie p królewnie kończąc zdanie: „Dawno temu żył sobie król, który miał córkę piękną lecz…”

15. Miała baba koguta- zabawy z wykorzystaniem worków na śmieci.

III ZAKOŃCZENIE.


Rodzice podając sobie piłkę kończą zdanie: „ Podobało mi się…” oraz „ Było dla mnie trudne…” Dzieci rysują buźkę – w zależności od tego, czy się podobało – uśmiechniętą, jeśli się nie podobało – smutną, itp.

BIBLIOGRAFIA:
1. “Zabawy z Chustą” Praca zbiorowa pod redakcją Anny Wasilak
2. “Tańce i pląsy i zabawy przy muzyce dla dzieci w wieku przedszkolnym” Robert Domań, Iwona Biśto, Jolanta Kaszyca



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: