Letnie Igrzyska Olimpijskie 2012 w Przedszkolu Niepublicznym „Tęczowy Zakątek” w Legnicy

Opracowanie: mgr Joanna Gawron, mgr Joanna Komendecka

Temat: Igrzyska Olimpijskie w Tęczowym Zakątku – 2012

Cel główny:
– kształtowanie u dzieci postaw sportowych,
– rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy zespołowej.

Cele operacyjne:
– zgodnie bawi się oraz współdziała w grupie dzieci na zorganizowanych spotkaniach,
– zapoznanie dzieci z najbardziej znanymi dyscyplinami sportowymi,
– kształtowanie prawidłowej postawy sportowej u dziecka (zdrowa rywalizacja, sportowy duch olimpijski),
– ćwiczenie dużych i małych partii mięśni (zabawy skoczne, bieżne, ćwiczenia w rzucaniu, czworakowanie),
– rozwijanie zdolności przeliczania (wg możliwości wiekowej dziecka 3-10),
– współdziałanie w radości i zgodzie.

Środki dydaktyczne:

dzień 1:
– symbole dyscyplin olimpijskich,
– chustki przedszkolne do strojów olimpijskich,
– prezentacja multimedialna pt. “Igrzyska Olimpijskie”
– 5 kół hula – hop,
– 4 kolorowe bibuły w kolorach: żółty, niebieski, zielony, czerwony,
– klej,
– owinięte 1 koło hula – hop bibułą w kolorze czarnym,
– sprzęt do prezentacji multimedialnej,
– książeczka M. Strzałkowskiej “Olimpiada w Olimpii”,
– grube mazaki,
– arkusze papieru,
– czarodziejskie pudełko – karteczki do losowania z dyscyplinami sportowymi, do wykonania makiety lub koperty z losami,
– megafon,
– aparat,
– pochodnia,
– znicz,
– zapałki.

Przygotować ogłoszenie dotyczące ubrania dzieci na sportowo.

dzień 2:
– hula – hop,
– miotły,
– koce,
– megafon,
– sprzęt grający,
– woda,
– szklanki,
– miski,
– aparat.
Przygotować ogłoszenie dotyczące przyniesienia rzeczy: czepki, stroje kąpielowe, klapki, ręcznik.
dzień 3:
– megafon,
– dyski,
– hula-hop,
– kosze,
– krążki,
– patyki – celowniki,
– mąka,
– centymetr,
– piaskownica,
– grabie,
– piłki – kule,
– aparat.
dzień 4:
– piłki, piłeczki plastikowe, gumowe, do kosza, do nogi,
– bramki,
– kosze,
– megafon,
– płyta CD z muzyką rozgrzewającą do sportu,
– odtwarzacz CD,
– aparat.

dzień 5:
– medale olimpijskie (po jednym dla każdej z grup),
– makieta,
– ognisko, puchary lodowe, piknik olimpijski,
– aparat.

I DZIEŃ IGRZYSK (sala gimnastyczna, pochód ) Asia Gawron
• “Igrzyska Olimpijskie” – wstęp – prezentacja multimedialna o olimpiadzie, o dyscyplinach sportu.
• “Olimpiada w Olimpii” – przeczytanie przez nauczyciela opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej “Olimpiada w Olimpii”, rozmowa na temat utworu,
• „My Olimpijczycy…” – zapoznanie z okrzykiem, którym będziemy rozpoczynali każde spotkanie:
„My Olimpijczycy – sporty lubimy i świetnie się razem tu bawimy!”
• “Pięć kół mamy” – wykonanie w grupach kół olimpijskich (każda grupa dostaje jedno koło hula – hop z prośbą o owinięcie go bibułą – niebieskie, żółte, zielone, czerwone (piąte koło jest już przygotowane – czarne).
• “Szybciej, wyżej, silniej” – olimpijskie hasła (wymyślanie przez każdą z grup dwóch haseł olimpijskich, które będą skaldować podczas pochodu olimpijskiego dookoła przedszkola),
• “Makieta dyscyplin sportowych” – losowanie karteczek przez każdą z grup przez dziecko z grupy lub Panią Dyrektor, na których są umieszczone nazwy dyscyplin sportowych; zapoznanie grup z zadaniem tygodniowym – (wykonaniem wspólnej makiety olimpijskiej z podziałem na: dyscypliny z piłką, dyscypliny sportów wodnych, dyscypliny lekkoatletyczne, rozpoczęcie i zakończenie igrzysk).
• “Ogień olimpijski” – rozpoczęcie igrzysk – (zapalenie ognia olimpijskiego na rozpoczęcie igrzysk, przekazanie go kolejnym grupom, przygotowanie się do wyjścia przed przedszkole).
• Pochód Olimpijczyków i skandowanie haseł.
• Zapalenie przez Panią Dyrektor znicza olimpijskiego na placu przedszkolnym jako symbol oficjalnie rozpoczynających się Igrzysk Olimpijskich.

II DZIEŃ IGRZYSK (plac zabaw) Asia Gawron
• „My, Olimpijczycy…” – okrzyk olimpijski – rozpoczęcie okrzykiem igrzysk: „My Olimpijczycy sporty lubimy i świetnie się tu razem bawimy!”,
• “Sporty wodne” – wprowadzenie do tematu o sportach wodnych (wymienienie sportów wodnych, stylów pływania, określenie zasad sportowych),
• “Popływaj ze mną” – zabawa ruchowa (pływanie stylem: kraula, żabki, motylka, naprzemiennym),
• “Kajakarstwo” – zabawa ruchowa (dzieci dobierają się parami, kajakiem jest opona, lub hula- hop, i płyną równomiernie poruszając wiosłami – miotły),
• “Rozgrzewka w wodzie” – zabawa ruchowa do muzyki (zabawy ruchowe – chlapanie się wodą, polewanie się wodą, podskoki w wodzie, rowerek w wodzie…),
• “Kapie woda” – zabawa na koncentrację (dzieci siedzą jeden obok drugiego, w rytm muzyki przekazują sobie szklankę wypełnioną do połowy wodą – zadaniem dzieci jest nie wylanie na siebie wody),
• “Czas przygotowań” – zabawa naśladowcza (nauczyciel wymienia daną czynność, dzieci ją wykonują wyobrażeniowo, np. zdejmowanie butów, ubrania, zakładanie stroju kąpielowego, czepka, klapek, zabranie z sobą zabawki do wody i ręcznika, pójście pod prysznic, wejście do basenu, zabawa w basenie – grupkami; wymienianie przez dzieci reguł bezpiecznych zabaw w wodzie),
• “Basenowe igraszki” – wyjazd na basen.

III DZIEŃ IGRZYSK (sala gimnastyczna, plac zabaw) Asia Komendecka
• „My, Olimpijczycy…” – okrzyk olimpijski – rozpoczęcie okrzykiem igrzysk: „My Olimpijczycy sporty lubimy i świetnie się tu razem bawimy!”,
• “Oko w oko z lekkoatletyką” – film/prezentacja multimedialna – (wprowadzenie, opis i pokaz konkurencji lekkoatletycznych),
• „Dyscypliny lekkoatletyczne” – zabawa naśladowcza (rzut kulą, rzut oszczepem, rzut dyskiem, bieg na czas, skoki w dal, skoki wzwyż, podnoszenie ciężarów),
• Wyjście na plac przedszkolny,
• “Jestem lekkoatletą” – zabawy ruchowe – udział w konkurencjach lekkoatletycznych dzieci (bieg na czas, rzut kulą, podnoszenie ciężarów, skoki w dal),
• “Zawody dziś kończymy, jutro powrócimy” – zakończenie dnia olimpijskiego – podsumowanie zawodów, podziękowanie za udział i zaangażowanie.


IV DZIEŃ IGRZYSK – (plac zabaw) Asia Komendecka
• „My, Olimpijczycy…” – rozpoczęcie okrzykiem igrzysk,
„My, Olimpijczycy sporty lubimy i świetnie się razem tu bawimy!”.
• “Piłka – ręka, piłka – noga” – zabawy ruchowe – zabawy z piłką (kopanie piłki do celu, rzut do celu, rzut do partnera, podawanie piłki górą, bokiem, dołem, slalom z piłką…),
• „Liczymy piłeczki” – zabawa matematyczna,
• „Olimpijska rozgrzewka” – zabawa ruchowa (rozgrzewka przy muzyce, przed rozpoczęciem zawodów),
• “Do grupy przyłącz się” – podział na dwie grupy – (Krasnoludki z Tęczoludkami) i (Elfiki ze Skrzatami) – DWA OGNIE,
• “Zawody dziś kończymy, jutro powrócimy” – zakończenie dnia olimpijskiego – podsumowanie zawodów, podziękowanie za udział i zaangażowanie.

V DZIEŃ IGRZYSK
• „My, Olimpijczycy…” – okrzyk olimpijski (rozpoczęcie okrzykiem igrzysk: „My, Olimpijczycy sporty lubimy i świetnie się tu razem bawimy!”),
• “Co się u nas działo?” – podsumowanie Wakacyjnych Igrzysk Olimpijskich w Przedszkolu Niepublicznym „Tęczowy Zakątek” w Legnicy,
• “Makieta Igrzysk Olimpijskich w T.Z. 2012” – pogadanka, prezentacja makiety igrzysk, połączenie makiety w jedną całość, rozmowa i opis wykonania poszczególnych części makiety,
• “Sportowa postawa ” – gratulacje, otrzymywanie nagród grupowych (rozdanie medali dla każdej z grup; gratulowanie sportowej postawy i ducha walki wraz ze zdrową rywalizacją i z radosną zabawą),
• “Gdy ogień rozpalimy – igrzyska zakończymy” – ognisko, pieczenie kiełbasek; poczęstunek w pucharach lodowych; piknik olimpijski na murawie przedszkolnej (nagroda za wspaniałą postawę olimpijską),
• Dziękowanie – pożegnanie.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: