Percepcja wzrokowa – to umiejętność spostrzegania barwy, kształtu, skupiania wzroku, wyodrębnianie elementów z tła.
Percepcję wzrokową powinniśmy stymulować u wszystkich dzieci, gdyż im więcej będą one miały doświadczeń tym lepiej i szybciej będą się do nich odwoływały, a co za tym idzie zminimalizujemy ryzyko powstawania deficytów rozwojowych. Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada na okres od 3;6 do 7,6 roku życia.
A oto kilka symptomów, które mogą wskazywać na trudności w zakresie percepcji wzrokowej w wieku przedszkolnym:
- Niechęć do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych;
- Niechętnie układa konstrukcje z klocków wg wzoru;
- Trudności z zapamiętywaniem kształtów liter i cyfr;
- Niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami;
- Nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegół;,
- Ma trudności z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych;
Dzieci ze słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności między innymi:
- podczas ubierania się
- wycinania naklejania, rysowania
- niezręcznie zachowują się podczas gier ruchowych ( chwytanie i łapanie piłki, rzucanie do celu)
Warto zatem zachęcać dziecko do takich zabaw jak:
- wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
- dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
- obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
- puzzle,
- segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
- uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
- szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
- zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
- układanie obrazka z pociętych części.
- układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
- segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
- układanie historyjek obrazkowych. Dziecko opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
- wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
- domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
- domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
- kalkowanie i rysowanie po śladzie.
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
- zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
- rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów
Powyższe ćwiczenia powinny być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest tu systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dziecka.
Agnieszka Pliszka