„Kraina Wesołków. Zabawy sprzyjające pozytywnym relacjom w grupie”

Metody pracy: czynne i aktywizujące

 

Formy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.

1. Powitanie:

  • „Iskierka” – wędrujący uścisk
  • Zaśpiewanie swojego imienia
  • Przedstawienie swojego samopoczucia, czyli odpowiedź na pytanie „Jak się dziś czuję?”

 

2. Część właściwa:

Cele:

· rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania

· dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, otwartości i szczerości



· wydobywanie, uświadamianie swoich mocnych stron

· dostrzeganie pozytywnych cech u innych, wyrażanie ich

· wzmacnianie poczucia własnej wartości.

Przebieg zajęć:

Ø „Ja jako zwierze”

Uczestnicy rysują siebie jako zwierze zgodnie z aktualnym samopoczuciem. Np. „Czuję się dziś ociężały jak niedźwiedź”, „Czuję się dziś wesoły i lekki jak motylek”

Po zakończeniu rysowania układamy prace na podłodze i staramy się odgadnąć, kto jest ich autorem.

Ø „Start rakiety” – ilustrowanie ruchem muzyki, trzymanie napięcia tak długo jak to się da. (Muzyka z filmu Gwiezdne wojny)

Ø „Kosmiczny statek” – dzieci tworzą pociąg, który zabierze nas do tajemniczej Kariny Wesołków. W trakcie jazdy Pociąg zamienia się w statek kosmiczny. (Piosenka „Jedzie pociąg z daleka”)Zatrzymanie się przy kartonie papieru z napisem Kraina Wesołków. Zamykamy oczy i wyobrażamy sobie krainę, w której nie ma zła. „Burza mózgów”- odpowiedzi na pytania: Jaka jest kraina wesołych ludzi? Jakie kolory można tu zobaczyć? Jakie miny mają dzieci? Co należy zrobić aby spowodować uśmiech u innej osoby?

( podarować coś, być miłym, używać słów- dziękuję, przepraszam i proszę lub powiedzieć cos miłego bo nic nas to nie kosztuje, a może sprawić, że ktoś poczuje się na naszym świecie jak w magicznej Krainie Wesołków.)

Ø Taniec radości- dzieci otrzymują kolorowe chustki, ich zadaniem jest zatańczyć przy muzyce taniec radości.

Ø Zabawa w kręgu pt. „Kogo lubię”

Dziecko wybrane przez osobę prowadzącą opisuje osobę, którą lubi, np. „Osoba, która lubię, ma brązowe włosy, niebieskie oczy, czerwony sweterek” itp. Osoba wskazana pokazuje minkę, która ma obrazować jej nastrój podczas zabawy.

Ø „Miała baba koguta”- zabawa przy muzyce z wykorzystaniem woreczków do ćwiczeń oraz worków na śmieci.

Ø „Płynie sobie rzeczka”- masaż pleców do tekstu:

Płynie sobie rzeczka

przeszła pani na szpileczkach

przeszedł koń

stado koni

Przeszedł słoń

Stado słoni

Świecą dwa słoneczka

Idzie sobie szczypaweczka

Pada drobniutki deszczyk

Czy czujesz ten dreszczyk?

Ø „ Jesteś moim lustrem”- zabawa muzyczna. Dzieci dobierają się w pary oraz śpiewają piosenkę. Jedna osoba jest tancerzem/tancerką natomiast zadaniem drugiej jest naśladowanie ruchów koleżanki/kolegi.

Ø Wykorzystanie ruchu w zajęciach na przykładzie zabawy naśladowczej pt. „Zabawa w deszcz”

Dzieci stoją w kręgu, prowadzący opowiada historyjkę o deszczu. Prezentuje odgłosy deszczu i prosi o ich powtarzanie po kolei przez wszystkie dzieci stojące w kole az do momentu, kiedy odgłos dotrze do niego z powrotem.

Przykłady:

o „pstrykanie” palcami

o stukanie wszystkimi palcami w piersi

o uderzanie dłońmi w pośladki

o klaskanie

o tupanie nogami

o rytmiczne „cmokanie”

o pocieranie dłońmi

o przykładanie do ust palca wskazującego

o itp.

Ø „Nieme przyjęcie”

Na środku sali ustawiamy stół. Każdy uczestnik otrzymuje kartkę, która podpisuje i kładzie na stole. następnie chodząc wokół stołu dopisuje na kartkach innych osób pozytywy, które w nich dostrzega. Po zakończeniu każdy odnajduje swoja kartkę i głośno odczytuje informacje, które otrzymał od innych.

Ø „Gorące krzesła”

Uczestnicy dobierają się parami. Osoba A ma przeprowadzić z partnerem wywiad za pomocą trzech pytań. Po trzech minutach zamieniają się rolami. Następnie na forum należy przedstawić swojego partnera jako „gwiazdę” wykorzystując do tego informacje uzyskane z wywiadu. Przedstawienie odbywa się na środku na specjalnie przygotowanych krzesłach.

Ø Ewaluacja zajęć. Określenie w skali od 1 do 10 samopoczucia po zajęciach.

Opracowała: mgr Agnieszka Matysiak

 



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: