Cele ogólne:
– rozwijanie wyobraźni
– utrwalanie kolorów
– tworzenie zbiorów i porównywanie ich liczebności
– doskonalenie sprawności ruchowej
– utrwalanie analizy i syntezy wybranych wyrazów
Cele operacyjne:
Dziecko:
– uważnie słucha, analizuje, wyciąga wnioski,
– dokonuje porównania dwóch ilustracji
– porównuje liczebność zbiorów
– chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
– wykonuje zadania ściśle ze wskazówkami nauczyciela
– wyraża radość z uczestnictwa w zadaniach twórczych
Obszary podstawy programowej: 3-1; 3-2; 3-3; 3-4; 14-5; 14-6;1-1; 1-2; 6-5; 12-3;13-1;13-3;13-6;1-1; 9-2; 14-3; 8-1; 8-2;5-3; 5-4;
Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania, Klanza, pedagogika zabawy,
Formy: praca zbiorowa, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
List Eskimosa Nandu do dzieci i mapa Antarktydy z zadaniami, globus, nagranie „Lot samolotem”, dwie ilustracje ze wskazaniem różnic, kosz i kulki z papieru (śnieżki), ilustracje: sanek, nart, łyżew, bałwana, prezentów i Św. Mikołaja, sylwety czapek, rękawiczek, szalików i kurtek (4 sztuki w czterech kolorach), tunel, folia bąbelkowa, 4 obręcze, 3 szarfy, pachołek, podziękowanie za uratowanie przyjaciół dal każdego dziecka.
Przebieg:
Wstęp: Powitanie przy akompaniamencie “Piosenki powitalnej” (Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas…).
- Przeczytanie dzieciom listu od dalekiego przyjaciela, nauczycielka pyta dzieci czy pomogą Nandu odnaleźć przyjaciół. Nauczycielka pyta dzieci czy wiedzą gdzie znajduje się kraina w której mieszka Nandu. Podaje dzieciom globus w celu odszukania miejsca. Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do zimowej krainy. Proponuje dzieciom założenie ciepłych ubrań.
- Nauczycielka nastawia melodię „Lot samolotem” i zaprasza wszystkie dzieci do wspólnej podróży – zabawa ruchowa z muzyką – po wylądowaniu dzieci docierają na wyznaczone miejsce.
- Nauczycielka przedstawia dzieciom miejsce w którym mieszka Nandu – Antarktydę i jej mieszkańców. Następnie wyruszają zgodnie z trasą na mapie do pierwszego zadania.
- Zadanie 1. Przed dziećmi ustawione są dwie ilustracje różniące się kilkoma elementami. Zadaniem dzieci jest odnaleźć różnice. Wykonując poprawnie zadanie dzieci uwalniają pierwszego przyjaciela Nandu – fokę.
Zadanie 2. Na dywanie znajdują się rozsypane kule zgniecionego papieru (śniegowe kule). Zadaniem dzieci jest wrzucenie wszystkich kul w wyznaczone miejsce z ustalonej odległości. Wykonując poprawnie zdanie dzieci uwalniają drugiego przyjaciela Nandu – niedźwiedzia polarnego.
Zadanie 3. Przed dziećmi znajduje się duży napis „ZIMA”. Obok napisu znajdują się odwrócone ilustracje: narty, sanki, łyżwy, bałwan, prezenty, Św. Mikołaj. Wybrane dziecko odkrywa jeden obrazek, identyfikuje go, dzieli go na sylaby i głoski. Pozostałe dzieci liczą ile głosek i sylab znajduje się w wyrazie. Czynność powtarza się do odkrycia ostatniego obrazka. Wykonując poprawnie zadanie dzieci uwalniają trzeciego przyjaciela Nandu – pingwin.
Zadanie 4. Przed dziećmi znajduje się koszyk z sylwetami rękawiczek, szalików, czapek i kurtek w czterech kolorach (czerwony, niebieski, zielony i żółty). Zadaniem dzieci jest uporządkowanie zimowej garderoby pod względem jednej lub dwóch cech. Porównują liczebność zbiorów. Wykonując poprawnie zadanie dzieci uwalniają czwartego przyjaciela Nandu – morsa.
Zadanie 5. W sali ustawiony jest tor przeszkód: tunel, folia bąbelkowa, obręcze, szarfy i pachołek. Każde dziecko pokonuje kolejno tor przeszkód ustawiając się w odpowiednim miejscu. Wykonując poprawnie zadanie dzieci uwalniają piątego przyjaciela Nandu – renifera.
- Wszystkich uwolnionych przyjaciół dzieci odprowadzają do Nandu (postać małego Eskimosa znajdująca się na tablicy).
- Na stolikach są przygotowane dla każdego dziecka kartoniki z niebieskiego papieru, biała kartka formatu A4 oraz klej. Zadaniem dziecka jest wykonanie domu w którym mieszka Nandu – iglo.
- Podziękowanie wszystkim dzieciom za udział w zajęciach i wręczenie dowodów wdzięczności od Nandu za pomoc w uratowaniu jego przyjaciół.
Opracowała: Małgorzata Lampkowska