Konspekt zajęcia – W krainie Pani Jesieni

Temat: W krainie Pani Jesieni.

Cel: Zbadanie ogólnej sprawności motorycznej.

Grupa: 6 – latki

Forma: grupowa

Metoda: opowieść ruchowa z wykorzystaniem skali metrycznej Oziereckiego

Środki dydaktyczne: plansze i koperty z zadaniami, kolorowe liście, kasztany, żołędzie, szyszki, grona jarzębiny, ilustracje lub wycięte sylwety zwierząt leśnych.

PRZEBIEG

OPOWIEŚĆ RUCHOWA ĆWICZENIE WG SKALI OZIERECKIEGO UWAGI O REALIZACJI
I. 1.  Popatrzcie dzieci: mam tutaj zaproszenie dla całej naszej grupy.

Zgadnijcie od kogo może to być…

Tak to zaproszenie do Krainy Pani Jesieni. Posłuchajcie co pisze: Kochane dzieci. Zapraszam was do mojej krainy. Chciałabym abyście wykonali parę przygotowanych przeze mnie zadań, a w nagrodę będziecie mogli zabrać sobie z mojej krainy jakieś pamiątki. Życzę przyjemnej zabawy. Jesień.

Jak myślicie gdzie leży Kraina Pani Jesieni? (w lesie)

Tak, a więc Pani Jesień zaprasza nas do lasu.

2. Proszę ustawcie się teraz w pary – pójdziemy do Krainy Pani Jesieni.

———————————————–

Nauczycielka pokazuje duży kolorowy liść z napisem „Zaproszenie”

Nauczycielka czyta list.

Wyjście do sali gimnastycznej lub innego miejsca przeznaczonego do ćwiczeń ruchowych.

II. 1. Idziemy spacerkiem  do Krainy Pani Jesieni. Kiedy wejdziemy do lasu musimy wykonać pierwsze zadanie – musimy się przywitać z całym ludkiem służącym Pani Jesieni. My ich nie widzimy ale oni bacznie obserwują nasze działania. O tu mamy napisane jak mamy wykonać to powitanie:

Leśnym ludkom bardzo podobało się nasze powitanie i możemy iść dalej.

Załóż ręce na plecy i złącz nogi, tułów zegnij; teraz stań na palcach i stój równo aż powiem dość.

W tle może być słychać delikatny podkład muzyczny.

W miejscu początkowym sali może być zawieszona kartka z napisanym ćwiczeniem.

Po 10” dość

2. O spójrzcie nowe zadanie: „Liście w mojej sukni się zupełnie pogubiły. Pomóżcie im znaleźć właściwe miejsce.

Weź tę kredę do prawej ręki i gdy powiem „ już” będziesz szybko prowadził linię między tymi dwiema liniami, tak abyś nigdzie nie wyszedł poza te linie. Na drugim labiryncie zrobisz to samo lewą ręką.

Znowu w widocznym miejscu wisi kartka lub koperta zadaniem.

Każde dziecko dostaje kartkę formatu A3 znajduje sobie wolne miejsce w sali i kolorowy ołówek, kredę lub pisak. Prawą  ręką rysuje przez 1’30”, lewą przez 2’30”.

3. Jesteście ciekawi jakie jeszcze zadanie ma dla nas Pani Jesień? Ruszamy więc dalej…  O widzę nową planszę z zadaniem. Przeczytajmy: „Moje leśne ludki mają bardzo maleńkie stópki, więc chodząc nie niszczą niczego na swej drodze. Spróbujcie i wy chodzić tak moje skrzaty. Pamiętajcie, że nie wolno wam zejść z wyznaczonej ścieżki.”

Na podłodze narysowane są dwie linie w odstępie dwóch metrów. Stań tak jak ja stoję. Gdy dam sygnał pójdziesz tak aby palce jednej nogi dotykały pięty drugiej. (tzw. tip-topy). Musisz dojść do drugiej linii.

Kolejna plansza w innym miejscu sali.

Mogą iść dzieci po kolei lub dwójkami.

4. Wykonaliśmy zadanie. Leśne ludki szepczą mi do ucha, że możemy iść dalej.  Spójrzcie, jakie dziwne drzewo. Na pewno będzie w nim jakieś zadanie. Kto spróbuje poszukać listu z zadaniem? Proszę bardzo… Przeczytajmy co to za zadanie: „Ponieważ wkroczyliście w niebezpieczny teren mojej Krainy, gdzie rządzą niedobre Duszki – Śmieciuszki musicie zatańczyć specjalny taniec który zamieni je w dobre i grzeczne leśne ludki.”

Którymkolwiek palcem prawej ręki będziesz stukał równo w stół, a wskazującym palcem lewej ręki będziesz robił w powietrzu kółeczka. O tak – nauczyciel pokazuje i wybija takt.

Może to być przygotowane drzewo z masy papierowej na wcześniejszych zajęciach, albo jakiś stojak upozorowany na drzewo.

Po 10” dość, zmiana rąk.

5. Wszystkie zadania już wypełniliśmy. A to jest nagroda dla was od Pani Jesieni: „W różnych miejscach mojego królestwa ukryłam różne pamiątki. Poszukajcie ich, zabierzcie do swojej klasy i może w przyszłości zrobicie z nich coś, co będzie wam przypominało moją Leśną Krainę i mam nadzieję wspaniałą zabawę, jaką tu przeżyliście. Ja już was żegnam i proszę byście zawsze pamiętali o tym jak należy zachowywać się w lesie, aby nie niszczyć domu moich leśnych ludków. Mam nadzieję, że jeszcze się spotkamy.”

———————————————–

W różnych miejscach sali ukryte są liście, kasztany, żołędzie, szyszki, jarzębina, ilustracje lub wycięte sylwety leśnych zwierząt. Dzieci szukają je i zabierają do klasy.

III. Sprzątanie sali. Podsumowanie spotkania z Panią Jesienią.

———————————————–

———————

Konspekt ten jest propozycją wykonania badania sprawności ruchowej dzieci 7 – letnich w sposób bardzo przystępny i ciekawy dla dzieci. Nauczyciel badający obserwuje dzieci, które nawet nie wiedzą, że są poddawane jakimś obserwacjom, a przez to chętnie biorą udział w zadaniach i wykonują je bez zbędnych obciążeń. Dzięki temu nauczyciel ma prawdziwy obraz umiejętności dzieci. Dobrze jest, aby przy liczniejszej grupie, nauczyciela badającego wspomógł nauczyciel tylko obserwujący i notujący sposób wykonania zadania przez dzieci.


Konspekt ten został opracowany na zajęciach warsztatowych z zakresu terapii pedagogicznej przez zespół nauczycieli:

mgr Agnieszka Targiel



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: