Cele: – poznanie przyrody, uwrażliwienie na jej piękno
– poznawanie zasad ochrony przyrody w bezpośrednim z nią kontakcie
– poznanie życia owadów i ich zwyczajów
– zwrócenie uwagi na bogactwo kolorów / wiosenne kwiaty, zieleń trawy/
– umiejętność przenoszenia swoich spostrzeżeń i wykorzystania ich w pracy plastycznej.
Pomoce : – zagadki o owadach, mieszkańcach łąki; sylwety kwiatów wiosennych; wesoła muzyka do
zabawy , linki, skakanki, farby plakatowe.
Przebieg zajęcia.
1. Rozmowa kierowana nawiązująca do wcześniejszej / wczorajszej/ wycieczki na łąkę.
Nauczyciel pyta o to, co dzieci widziały na łące / kwiaty, owady/. Rozmawia z dziećmi na temat
ochrony przyrody, nie zrywania kwiatów, łapania motyli i biedronek, niszczenia mrowisk,
zabijania pszczól i os. Pyta dzieci jak należy zachowywać się na łące.
2. Rozwiązywanie zagadek.
> Nosi kubraczek
w czerwone kropki.
Wiosną budzi się do słonka.
czy już wiecie ? To …. / Biedronka/
> Kolorowy domeczek ma maleńki ganeczek.
Przez malutkie wrota, wnoszą ciężar ze złota. /Pszczoły/
> Co to za konik?
Wspaniały muzykant.
Wozu nie ciągnie,
za to lubi – cykać. / Konik polny/
> Nie liść – a na łące i zielony.
Nie zegar – a cyka jak szalony.
Nie w stajni – a skacze wolny.
Już wiem – to ……… / Konik polny/
> Chodzi po świecie z domkiem na grzbiecie. / Ślimak/
> Co to za panie
mają pasiaste ubranie.
Od nich słodki miodek
na pewno dostaniesz. / Pszczoły/
> Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie. / Żaby/
3. Zabawa ruchowa do muzyki.
Na odgłos muzyki, dzieci wesoło pląsają po sali, na przerwę w muzyce każde staje obok wybra-
nego kwiatka. Po skończonej zabawie podchodzą do stolików.
4. Nauczyciel podaje temat pracy: “Wiosenna łąka” . Dzieci malują farbami plakatowymi.
Następnie odkładają ukończone prace plastyczne do wyschnięcia.
5. Zabawa ruchowa : “Bocian i żaby”.
Nauczyciel wyznacza staw / duże koło z linki lub skakanki/ i z boku sali gniazdo bociana /również
koło/. Żabki skaczą wokół stawu. a bocian z gniazda je obserwuje. Na hasło: Bocian idzie! ,
żabki wskakują do stawu. Bocian może łapać żabki tylko poza stawem. Złapane przez bociana
żaby, idą do bocianiego gniazda. Zmieniamy bociana, gdy złapie określoną liczbę żąb.