Temat kompleksowy: „Pomagamy ptakom”.
Temat dnia: „Czworo gości w karmniku”.
Metody: pokaz, rozmowa, ćwiczenie praktyczne.
Cele:
Dziecko:
- potrafi dobrać odpowiedni rym;
- przelicza w zakresie czterech (liczebniki główne i porządkowe)
- rozpoznaje niektóre ptaki (wróbel, sikora, gołąb, gawron);
- rozumie potrzebę dokarmiania ptaków podczas zimy;
- doskonali umiejętność posługiwania się nożyczkami;
Środki dydaktyczne:
- rymowanki (zima, karmnik, bałwanek);
- opaski z „dziubkami” ptaków;
- opowiadanie M. Kownackiej „Zima”;
- sylwety: karmnik, ptaki: wróbel, sikora, gołąb, gawron;
- duża obręcz;
- sylwetki ptaków do kolorowania;
- kredki, klej, nożyczki,
- karta pracy „Karmnik”;
Przebieg:
- Dzieci siedzą na dywanie.
- Kończenie rymowanek:
– Sypie, wieje, drzewa zgina, bo to jest mroźna … (zima)
– O co ptaszki tyle krzyku? Zaraz będzie jedzenie w … (karmniku)
– Stoi w ogrodzie, śmieszny biały panek – wiem to jest … (bałwanek)
- Zabawa ruchowa „Głodne ptaszki”.
Nauczyciel rozdaje opaski dzieciom – ptaszkom. na środku dywanu kładzie dużą obręcz – karmnik. Dzieci biegając po sali naśladują małe, głodne ptaszki. Na znak nauczyciela (dźwięk grzechotki) zbiegają się do karmnika i palcem naśladują dziobanie ziaren.
- Dzieci siadają na dywanie.
- Nauczyciel umieszcza na tablicy sylwetkę karmnika i opowiadając przypina przy „karmniku” sylwety ptaków.
Bartek umieścił za oknem karmnik, nasypał do niego nasion i okruchów, zawiesił też na gwoździku słoninkę. Schował się za firanką i obserwował, co się dzieje.
Pierwszy przyleciał ciekawy wróbel, porozglądał się, poćwierkał i zaczął jeść okruszki. Druga przyleciała sikorka i zaczęła skubać słoninkę. Trzeci przyleciał gołąbek i zaczął dziobać ziarenka słonecznika. A ostatni, czwarty, przyleciał duży gawron, który nie zmieścił się w karmniku i usiadł na jego dachu. Gdy się schylił, to dostał dziobem do ziarenek. W ten sposób żaden ptak nie pozostał głodny
Dzieci odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela
– Który ptak przyleciał do karmnika pierwszy? (wróbel)
– Który ptak przyleciał do karmnika drugi (sikora)
– Który ptak przyleciał do karmnika trzeci (gołąb)
– Który ptak przyleciał do karmnika czwarty (gawron)
- Wspólne liczenie ptaków w karmniku
- Chętne dzieci liczą ptaki znajdujące się w karmniku.
- Dzieci siadają do stolików wycinają sylwetkę karmnika. Następnie kolorują sylwetki ptaków i naklejają je na sylwetę karmnika.
- Po skończeniu zadania dzieci pomagają porządkować miejsce pracy i podejmują zabawy dowolne.
Przygotowała i przeprowadziła:
Urszula Grudzińska
Zespół Szkół Publicznych
w Lesznowoli