Temat:,, Pomagamy ptakom przetrwać zimę”- w oparciu o wiersz ,, Karmimy ptaki’’- T. Fiutowskiej oraz praktyczną działalność dzieci w kąciku przyrody.
Cele ogólne:
– utrwalenie przez dzieci nazw i wyglądu ptaków u nas zimujących,
– rozumienia potrzeby opiekowania się ptakami ze względu na trudne warunki bytowania,
– wdrażanie do systematycznego dokarmiania ptaków w czasie zimy,
– kształcenia odpowiedzialności i dokładności w podejmowanych czynnościach.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– obserwuje ptaki u nas zimujące, rozpoznaje i nazywa,
– zdaje sobie sprawę ze znaczenia pomocy ludzi w dokarmianiu ptaków zimą,
– wie jaki pokarm należy podawać poszczególnym rodzajom ptaków,
– umie właściwie przygotować ten pokarm i wie gdzie należy go umieszczać,
– zna cyfry i znaki matematyczne,
– potrafi rozwiązywać proste zadania matematyczne,
Metody: słowna- teatrzyk, wypowiedzi dzieci, czytanie
czynna- praktyczna działalność dzieci, przeliczanie,
oglądowa- obserwowanie zachowania ptaków przy karmnikach.
Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: teatrzyk, makieta karmnika, sylwety ptaków, napisy, cyfry, znaki matematyczne, sylwety karmników, karty pracy, tekst piosenki.
Przebieg zajęć.
I.Zabawy z wierszem T. Kubiaka „Cztery wrony”.
Cztery wrony rządkiem
po śniegu biegały.
Wrony były czarne,
Śnieg – jak zawsze biały.
Czy te czarne wrony
na śniegu nie zmarzną?
Mają bose nóżki
A śnieg zimny bardzo.
Nie jeżdżą na sankach,
Nie jeżdżą na łyżwach,
Tylko chodzą, chodzą
I tak stroszą skrzydła.
Stroszą czarne piórka,
Najczarniejsze chyba,
A śnieg taki biały,
Jak śnieg tylko bywa.
Weź bielutką kartkę
I kredkę kolego,
I narysuj wrony,
Jak chodzą po śniegu.
Rozmowa na temat wiersza.
Ile było wron? Jak wyglądały? Co robiły wrony, a czego nie robiły? Jaki był śnieg?
Naśladowanie odgłosu wrony: kraaa, kraaaa, kraaa.
Układanie odpowiedniej liczby wron na tablicy. Przeliczanie ich.
Rysowanie czarną pastelą odpowiedniej liczby wron na białej kartce. Określanie położenia wron na kartce.
Ćwiczenia poranne – zestaw XVII.
II.
Zajęcia główne
Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi ustawiony jest teatrzyk.
I- Nauczycielka jako narrator rozpoczyna inscenizacje wiersza T. Fiutowskiej
pt. ,, Karmimy ptaki.’’
Przebieg:
Narrator:
,, Spadł śnieg i mróz srogi dookoła
za oknem cisza, lecz czasem słychać
jak głodny wróbel coś woła.
Wróbel:
Ćwir, ćwir, przedszkolaki
na waszą pomoc czekają ptaki.
Gil i gołąb:
Szykujcie ziarna,
bo już za chwilę
przyfruną tutaj gołębie i gile.
Sikorka:
Przynieście także chłopcy, dziewczynki
dla sikoreczki skórkę słoninki.
Dzieci:- ( chłopiec i dziewczynka )
Nam tego nie trzeba przypominać
bo gdy sroga zima
wszystkie dzielne przedszkolaki
z chęcią karmią ptaki,
co dzień rano się szykują,
śnieg z karmnika otrzepują,
a potem pożywne jedzono podsypują.’’
Rozmowa z dziećmi na temat treści obejrzanego teatrzyku.
Jakie ptaki przyleciały do karmnika?
O co prosiły ptaki?
Co dzieci odpowiedziały ptakom?
Jakie pokarmy lubią poszczególne ptaki?
Dlaczego musimy dbać o ptaki?
W jaki sposób powinniśmy dbać o ptaki i inne zwierzęta w czasie zimy?
Co lubią ptaki?- segregowanie pokarmu w zależności od upodobań ptaka (praktyczne działanie dzieci)
Na stolikach rozstawione są pojemniki z różnym pożywieniem dla ptaków. Zadaniem dzieci jest dopasowanie sylwet ptaków do rodzaju pożywiania, które lubią poszczególne ptaki:
np. wróbel- ziarna, okruchy chleba,
sikorka- słoninka,
gile- nasiona,
gołębie- groch.
Karta pracy – łączenie ptaszków z ulubionym pokarmem.
* Zabawa orientacyjno- porządkowa ,, Ptaszki lecą do karmnika’’
Dzieci są podzielone na 3 grupy oznaczone kolorami odpowiednich ptaków
( wróble – szary, sikorki – żółty, gile – czerwony), fruwają jak ptaki przy dźwiękach tamburina. Na dywanie są umieszczone obręcze ( karmniki). W karmnikach znajduje się pokarm, który najbardziej lubią ptaki. Zadaniem dzieci jest dotarcie ( po usłyszeniu sygnału) do właściwego karmnika.
Zabawa zostanie powtórzona po zmianie rodzaju pokarmu w danym karmniku.
Zajęcia główne
„Goście w karmniku’’- zabawa matematyczna.
Do którego karmnika?
Do tablicy przypięte są 4 sylwety karmników w kolorach: czarnym, brązowym, żółtym i czerwonym. Dzieci liczą karmniki(liczebniki główne) i określają, w jakich są kolorach. Nauczyciel pyta dzieci, który z kolei jest np. czerwony karmnik (utrwalenie liczebników porządkowych).
Nauczyciel przypina do tablicy po kilka różnych ptaków (3 sikorki, 2 gile,
2 wróble, 1 wrona). Dzieci dopasowują ptaki do odpowiedniego karmnika – na zasadzie skojarzeń kolorów. Dzieci tworzą zbiory ze względu na jedną cechę – rodzaj ptaka. Następnie dzieci przeliczają ilość ptaków w poszczególnych karmnikach. Określają, w którym jest najwięcej, a w którym najmniej, czy jest gdzieś taka sama ilość. Przeliczają ile jest ptaków we wszystkich karmnikach.
Liczymy ptaki.
Na tablicy pozostają 2 karmniki. Dodatkowo nauczyciel przypina obok karmników sylwety dziewczynki i chłopca(Ania i Tomek). Dzieci przypinają do tablicy sylwety ptaków według wskazówek nauczyciela. Następnie odpowiadają na pytania: Ile ptaków przyleciało do obu karmników?
Po każdym przeliczeniu, dzieci wybierają odpowiednie cyfry i przypinają pod karmnikami.
* Zabawa ruchowa „ Małe wróbelki” – dzieci wykonują w miejscu kilka podskoków obunóż, głośno ćwierkając.
III.
Zabawy przy piosence „Każdy ptaszek”. Ilustracja ruchowa piosenki.
Podsumowanie pracy
Nauczycielka podsumowuje całodzienną pracę i na koniec wszystkim dzieciom wręcza ordery przyjaciela ptaków.
** Ćwiczenia oddechowe:
Dzieci dostają piórka. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na swoje piórko tak, żeby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu ( nauczycielka zwraca uwagę na prawidłowy wdech i wydech).
Opracowała:
mgr Anna Gonerska
Szkoła Podstawowa w Przygłowie
Oddział „0”