Agnieszka Pliszka
Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Temat: „Na wiejskim podwórku” zabawy rozwijające percepcję wzrokową, orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni”.
Cele psychoterapeutyczne:
- Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
- Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej,
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i pamięci wzrokowej,
- Zachęcanie do współdziałania z innym dzieckiem,
- Wyrabianie umiejętności reagowania na polecenia,
Cele lingwistyczne:
- Rozumienie i stosowanie w wypowiedziach wyrażeń przyimkowych (zawierających np: na, do, obok…),
- Rozwija słownictwo czynne,
Przewidywane efekty: Dziecko:
- Nazywa i wskazuje części ciała np.: noga, głowa, szyja, brzuch,
- Rozumie i używa pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni:: na, pod, za, obok…,
- Wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała,
- Składa według wzoru i bez niego obrazek pocięty na części ,
- Porównuje 2 obrazki różniące się 5 szczegółami,
- poznaje możliwości ruchowe swojego ciała,
- współpracuje z drugim dzieckiem ,
Metody:
- elementy metody Weroniki Sherborne,
- metody aktywizujące,
- metody praktyczne – ćwiczenia,
- współpracy,
Formy pracy:
- w parach, indywidualna, z całą grupach
P r z e b i e g z a j ę ć:
I. OGNIWO – CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE
- Powitanie – „Witam Cię” – pląs integracyjny z Pedagogiki Zabawy – ćwiczenie integrujące dzieci
Część A.
Witam cię i klaszczę w ręce swe” – dz. kłania się i klaszcze w dłonie
Cieszymy się, bawimy się – dz. głaszcze się po brzuchu
Wesoło razem jest – dz. obraca się dookoła
Część B. Dzieci idą w kole w sposób podany przez n-la (np.: na palcach, na piętach…), zabawę powtarza się kilkakrotnie.
II. OGNIWO – CZĘŚĆ KOREKCYJNO – USPRAWNIA JĄCA
2. „Co potrafi moje ciało?” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem metody W. Sherborne poznawanie możliwości własnego ciała, dzieci stoją w rozsypce w sali i wykonują następujące ćwiczenia :
- Poznanie własnego ciała:
– Chodzenie w przysiadzie
– Naprzemienne wymachy nóg do wyciągniętych rak
- Zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
– Leżenie na plecach i zajmowanie na podłodze jak najwięcej miejsca, a następnie jak najmniej
- Nawiązanie kontaktu z partnerem- pary:
– Siad skrzyżny, dłonie oparte o dłonie partnera –jedno pokazuje ruchy, drugie naśladuje
- Ćwiczenia przeciw: pary:
– Piłowanie drewna, naprzemienne przeciąganie się
3. „Rysujemy” – obrysowywanie na szarym papierze leżącego na nim dziecka – kształtowanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała
Jedno dziecko zostaje położone na papierze, nauczyciel obrysowuje sylwetkę dziecka, natomiast dzieci wykonują następujące zadania:
- wskazywanie i nazywanie danych części ciała np.: głowa, noga, usta…
- dorysowywanie brakujących części wskazanych przez dzieci
- wskazywanie na partnerze wymienianych przez n-la części ciała
4. „Posłuchaj i zrób” – dz. wykonuje polecenia według instrukcji n –la – ćwiczenie w określaniu prawej i lewej strony własnego ciała. Dzieci stoją w sali
w rozsypce, wykonują zadania zgodnie z poleceniem n-la:
- wyciągnij do przodu lewą rękę, prawą rękę,
- tupnij prawą nogą,
- prawą ręką dotknij lewego kolana,
- lewą ręką dotknij prawego ucha,,
- połóż woreczek na prawej nodze,
uwagi: Dz. ma założoną frotkę na lewej ręce
5. „Na wiejskim podwórku” – omówienie ilustracji – odpowiedzi na pytania -rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej orientacji przestrzennej. Dzieci oglądają obrazek – odpowiadają na postawione pytania
- Gdzie znajduje się gniazdo bocianów?
- Gdzie siedzi pies?
- Gdzie rosną jabłka?
- Gdzie gospodyni sypie ziarno?
- Jakie zwierzęta są na ilustracji
6. „Odszukaj różnice na obrazkach” – usprawnianie analizatora wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej – wyszukanie 5 różnic w obrazkach, następnie dorysowanie brakujących elementów na obrazku po stronie lewej.
III. OGNIWO CZĘŚĆ RELAKSACYJNO- ODPRĘŻAJĄCA
7. „Rzeczka” – masaż relaksacyjny – nawiązywanie bliskiego kontaktu i dzielenie się przestrzenią z drugą osobą. Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko leży na dywanie przodem , drugie siedzi obok niego wykonują masaż na plecach:
Tutaj płynie rzeczka, 2x – wodzenie palcem po plecach
Obok przeszła pani na szpileczkach 2x – uderzanie o plecy opuszkami palców
tutaj pada deszczyk 2x – oklepywanie obiema dłońmi
czy przeszedł cię dreszczyk? – delikatny uścisk karku
IV. OGNIWO CZĘŚĆ PDSUMOWUJĄCA
8. „Pingwin” – zabawa ruchowo podsumowująca -utrwalenie stosunków przestrzennych oraz orientacji w schemacie własnego ciała. Zabawa ruchowa ze śpiewem. Dzieci wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki.
„ O jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się, się, się
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
do przodu do tyłu i raz, dwa trzy”
9. Zakończenie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę i pożegnanie dzieci.