Cele:
dziecko:
- uważnie słucha wierszy przedstawianych przez nauczyciela,
- potrafi policzyć 3 i w miarę możliwości więcej elementów,
- porównuje długość, np. taki sam, dłuższy, krótszy,
- uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych,
- przestrzega określonych reguł w zabawach ruchowych,
- uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych przy muzyce,
- naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela,
- wskazuje i nazywa położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała: przede mną za mną, z boku,
- posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni: do tyłu, do przodu, przed siebie,
- próbuje klasyfikować przedmioty według cech jakościowych-koloru,
- porządkuje zabawki po skończonej zabawie,
- rozumie i wykonuje proste polecenia,
- śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi,
- układa przedmioty według wielkości.
Metody:
- słowna
- oglądowa
- czynna
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
Obszary podstawy programowej:
- obszar 1
- obszar 2
- obszar 3
- obszar 4
- obszar 5
- obszar 6
- obszar 8
- obszar 13
- obszar 14
Środki dydaktyczne:
- tekst wiersza „M. Majewskiej „Kolorowe balony”,
- balony z kolorowego bloku technicznego,
- nadmuchane balony,
- nagrania na płycie CD bądź pendrive
Przebieg zajęć
Powitanie przy zabawie „ Zapraszamy do kółeczka”.
Dzieci podają sobie balon przy słowach rymowanki:
Zapraszamy do kółeczka,
gdzie krąży balon jak piłeczka.
Dzisiaj dobry humor mamy-
jak się przywitamy?
Dziecko przy którym zatrzyma się balon pokazuje „powitankę”.
Słuchanie wiersza M. Majewskiej „Kolorowe balony”- zapamiętywanie kolorów baloników.
Dzieci wysłuchują wiersza a następnie wymieniają kolory baloników. Balony z kolorowego papieru układane są na dywanie.
Kolorowe baloniki w tańcu wirowały,
wesoło podskakiwał pod stołem balon biały.
Na szafie tańczył balon w kolorze niebieskim,
zielony złapali chłopcy przebrani za pieski.
Żółty i czerwony długo na lampie wisiały.
Za pomarańczowym z tęsknoty wszystkie usychały-
biedak zawisł na klamce przed drzwiami do sali,
gdy nowego gościa , z różowym balonem witali
Przeliczanie papierowych baloników.
Nauczycielka wskazuje balony i wspólnie z dziećmi je przelicza.
Porównywanie długości sznurków przywiązanych do papierowych balonów.
Wybór dwóch lub trzech balonów- dzieci klaśnięciem informują, który sznurek jest dłuższy.
„Balonik”- usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Dzieci nadymają policzki, nabierają powietrza i wypuszczają z odgłosem: psssss, naciskają palcami obu rąk policzki wraz z wypchnięciem powietrza na zewnątrz.
Rozdanie nadmuchanych baloników, zabawa przy muzyce
według pomysłów dzieci,
według pomysłu nauczyciela,
według poleceń nauczyciela.
Każde dziecko wybiera jeden nadmuchany balonik i tańczy z nim według własnego pomysłu a następnie naśladuje sposób poruszania się nauczyciela. W dalszej części zabawy dzieci wykonują polecenia zgodnie z instrukcją nauczyciela np. idziemy z balonikiem do przodu, do tyłu itp.
Klasyfikowanie baloników według cechy jakościowej-koloru w zabawie „Podróż na wyspę”.
Papierowe baloniki zostają rozwieszone w sali. Stają się one wyspami na które będą przybywać dzieci z swoim balonikiem. Kolor nadmuchanego balonika musi być zgodny
z kolorem „wyspy”. Przeliczanie baloników na „wyspach”. Odkładanie balonów do worka.
Zabawa kołowa z chustą animacyjną „Baloniku nasz malutki”.
Dzieci chwytają za chustę animacyjną i bawią się przy rymowance:
Baloniku nasz malutki,
rośnij duży okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach,
przebrał miarę, no i trach!
Na słowo „trach „opuszczają chustę na dywan.
Śpiewanie piosenki – uciszanki „Kiwanka”.
Dzieci śpiewają piosenkę ilustrując jej treść ruchem.
*Dodatkowo dzieci (w zależności od ich dyspozycji) będą zapraszane do układania papierowych baloników według wielkości.