Konspekt z zakresu kształtowania pojęć matematycznych dla dzieci 6-5-letnich

TEMAT:

,,Wiewiórki” –E. Pełczyńska- dziecko słucha wiersza.  Wykonanie zadania na kartach pracy. ,,Zapasy wiewiórki” –zabawa dydaktyczna-dziecko porównuje zbiory, przelicza elementy, dopełnia je do 5. Ozdabianie konturu cyfry 5. Dziecko ozdabia kontur wzorami wg własnego pomysłu.

 

CELE OGÓLNE:

-kształtowanie pojęć matematycznych,

-rozwijanie twórczej wyobraźni;

-zaspokojenie naturalnej potrzeby działania, ekspresji i realizacji.

– kształtowanie mowy i komunikacji werbalnej.

-doskonalenie wrażliwości słuchowej.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko :

– uważnie słucha czytanego wiersza,

-wypowiada się na temat wiersza,

-przelicza elementy, wskazuje większą i mniejszą ich ilość,

-dopełnia zbiory do 5,

-wyraża muzykę ruchem,

-aktywnie uczestniczy w zabawie.

 

METODY PRACY:

Aktywność:

-słowna /wiersz, pytania, objaśnienia/

-czynna/zadań stawianych do wykonania, ruchowa i muzyczno-ruchowa/

– słuchowa/słuchanie pytań ,poleceń/

-plastyczna

 

FORMY PRACY:

-indywidualna, zespołowa, grupowo- jednolita, grupowo-zróżnicowana

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Wiersz ,,Wiewiórki” –E. Pełczyńska, sylwety wiewiórek cyfry od 1 do 5, tamburyno, płyta CD, karty pracy, obręcze, orzechy, sylwety cyfry 5,kredki.

 

PRZEBIEG ZAJECIA:

1.Dzieci siedzą w kole wysłuchują wiersz pt.,,Wiewiórki” –E. Pełczyńska.

Na gazetce umieszczone są sylwety wiewiórek oraz w rzędzie cyfry od 1 do 5 oraz pod cyframi kropki.

Dzieci  umieszczają wiewiórki w odpowiedniej kolejności przy kolejnych cyfrach. Wskazują ile było wiewiórek i co robiła każda z nich.

 

2.Dzieci przeliczają wiewiórki pokolorowane do 4 i uzupełniają kolorem jedną wiewiórkę, dopełniają do 5.

 

3.,,Co robi wiewiórka”- zabawa ruchowa. Dzieci tańczą w rytm muzyki na przerwę w muzyce zatrzymują się i wykonują wskazane ruchy np. przysiady, podskoki, klaśnięcia, przytupy itp. w ilości wskazanej odpowiednią ilością kółek na kartonie oraz cyfrą..

 

4. ,,Zapasy wiewiórki” –zabawa dydaktyczna-dzieci uważnie słuchają i wykonują polecenia naucz. Układają w dziuplach -obręczach-tyle zapasów –orzechów ile nauczyciel razy uderzył w bębenek. Przeliczają liczebnikami do5.Porównują zbiory o mniejszej i większej liczebności. Na koniec uzupełniają każdy zbiór elementami-orzechami do 5.

 

5.Ozdabianie konturu cyfry 5. Dziecko ozdabia kontur wzorami wg własnego pomysłu.

PROWADZĄCA: Bernadetta Kowalska




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: