Kolory muzyki – zajęcia otwarte dla Rodziców

GRUPA:  6 – LATKI
PROWADZĄCA:  MGR AGNIESZKA TARGIEL

OBSZAR EDUKACYJNY:  JA I SZTUKA – MUZYKA
CELE OG.:

  • uwrażliwienie dz. na piękno muzyki klasycznej; rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem; rozwijanie różnych form ekspresji; zapoznanie z techniką gry na instrumentach perkusyjnych.

CELE OPERAC.:

  • dz. potrafi określić nastrój utworu;
  • umie bawić się przy muzyce;
  • interpretuje ruchem muzykę;
  • tańczy i jednocześnie śpiewa;
  • reaguje na zmiany w muzyce;
  • samodzielnie wykonuje proste instrumenty muzyczne;
  • wyraża swoje przeżycia, uczucia w różnych formach: ruchem, instrumentacją, plastycznie;
  • jest pewne siebie i śmiałe.

METODY:   samodzielnych działań dz., Technika Malowania 10-cioma Palcami; metoda Batii Straus

FORMY:   zbiorowa, indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:  płyta CD z nagraniami, bibuła, kubeczki jednorazowe, pałeczki do szaszłyków, ilustracje przyrody, instrumenty perkusyjne (tamburino, trójkąty, klawesyn, pudełka akustyczne, janczary), taśma klejąca, nożyczki, gumki-recepturki, specjalna farba do malowania palcami, biały papier pakowy.

LITERATURA:  :   „Podstawa programowa wychowania przedszkolnego” – Dz. U. Nr 51

(Rozp. MENiS z dnia 28. 02 2002)

„Moje przedszkole” Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska. Program wychowania przedszkolnego MAC.

„Moje 6 Lat” – podręcznik i przewodnik metodyczny.

Materiały warsztatowe KLANZA i metoda Batii Straus.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I.    Powitanie rodziców. Zaproszenie do wspólnej zabawy przy Piosence powitalnej.

Rozmowa kierowana nt. jak można wyrazić muzykę.

II.       Wyrażanie muzyki ruchem:

  1. Pajączki – odtwarzanie ruchem rąk utworu La Basque (utwór znany dz.)
  2. Rytmizowanie – wyklaskiwanie i wytupanie tego samego utworu.
  3. Taniec bocianów i żabek – ten sam utwór.

Wyrażanie muzyki poprzez ilustrację:

Dzieci słuchają fragmentów różnych utworów klasycznych i przyporządkowują do    nich ilustrację.

(np. burza wiatr, spokojne morze, park lub las itp.)

Wyrażanie muzyki poprzez instrumentalizację:

1. Wykonanie instrumentu z kubeczków i bibuły. Instrumentalizacja utworu Pizzicato

(utwór nieznany dz.)

2.  Instrumentalizacja utworów o różnym tempie i dynamice La Basque, Moment Musical, Marsz Radeckiego (utwór nieznany dz.).

LA BASQUE

MOMENT MUSIKAL

MARSZ RADECKIEGO

Wyrażanie muzyki plastycznie:

1.      Malowanie 10 – cioma palcami do utworu Wiosna z Czterech Pór Roku Vivaldiego (fragment)

III. Zakończenie zajęć. Pożegnanie rodziców piosenką Zajęcia skończone.


Podziękowanie dzieciom i rodzicom za wspólną zabawę.
Pląs pożegnalny „Zajęcia skończone
Ustawienie: parami po obwodzie koła, twarzami do siebie ( powstaje     koło wewnętrzne i zewnętrzne).

llość dzieci: dowolna liczba parzysta

Tekst: „Zajęcia skończone, i chce nam się jeść.

Do domu idziemy, Adieu, bay-bay, cześć!


Taniec:

2 klaśnięcia w swoje ręce, 2 klaśnięcia w ręce sąsiada (Zajęcia skończone)

masujemy się po brzuszku (i chce nam się jeść)

2 klaśnięcia w swoje ręce, 2 klaśnięcia w ręce sąsiada (do domu idziemy)

machamy ruchem pożegnalnym do partnera, koło wewnętrzne  przesuwa się o jedną osobę w prawo (adieu, by by cześć)

Całość powtarzamy aż każdy pożegna się z każdym.

oprac. mgr Agnieszka Targiel
nauczycielka Przedszkola nr 25 w Tychach



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: