Jesienny konkurs przyrodniczy dla pięciolatków

CEL GŁÓWNY:
Utrwalenie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienną.
DZIECKO:
– zna nazwy warzyw i owoców
– rozwiązuje zagadki o tematyce przyrodniczej
– przelicza w dowolnym zakresie
– wie, dlaczego należy spożywać warzywa i owoce
– smakując,odgaduje nazwę owoców i warzyw
– wie, jak wygląda las
– potrafi współpracować w grupie
– śpiewa piosenkę, recytuje wiersz.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Samoprzylepne kółka w kolorze: niebieskim, zielonym, żółtym, torba z naturalnymi okazami warz i owoców, owoce suche: żołędzie, kasztany, orzechy, fasola, słonecznik, liście.
Ilustracje leśnych zwierząt. Piosenka pt. „Mamy dziś apetyt wielki”. Nagranie „Jesień Vivaldiego.Plastikowe sylwety do makiety lasu.
ORGANIZACJA ZAJĘCIA:
– dzieci podzielone są na trzy grupy
– plansza to zapisywania wyników, drużyny otrzymują od jeden do trzech punktów za rozwiązanie zagadki
– przygotowane koszyki: – warzywa i owoce – owoce suche – koszyki z plastikowymi sylwetami do makiety lasu.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Nauczycielka posługuje się pacynką.
Pacuś: – Dzień dobry dzieci. Usłyszałem wasze głosy i przybyłem na wezwanie, jaki miłe to spotkanie. Chciałbym dowiedzie się co wiecie o …. ale najpierw zagadka:
„Z drzew spadają bajecznie kolorowe liście
Jarzębina się stroi w koralowe kiście,
Coraz chłodniej na dworze, słońce krócej świeci.
Jaka to pora roku dzieci?”
Pacuś przedstawia maskotki jeżyka, sarenki i wiewiórki.
– Razem ze mną jeżyk, sarenka i wiewiórka posłuchają co dzieci wiedzą o jesieni.
Wspólna recytacja wierszyka rozpoczynającego konkurs:
„Teraz konkurs zaczynamy raz, dwa trzy. Nagrodę zdobędziemy, gdy zagadki rozwiążemy!”

I konkurs – Co się znajduje w torbie?
Dla każdej grupy sa ustawione 3 tacki: warzywa, owoce, owoce suche. Dzieci segregują, nazywają i przeliczają owoce i warzywa.
Warzywa:: marchew, pietruszka, papryka, ogórek.
Owoce: jabłko, gruszka, banan, pomarańcza
Owoce suche: orzechy, kasztany , żołędzie.
Nauczycielka, po konsultacji z maskotką Pacusia i jego przyjaciół, przyznaje punkty poszczególnym zespołom i zapisuje na planszy.
– Wspólny śpiew piosenki pt. „Mamy dziś apetyt wielki”
1.Wspólna recytacja wiersza: „Następny konkurs zaczynamy raz, dwa trzy. Nagrodę zdobędziemy, gdy zagadki rozwiążemy!”

II konkurs “Poznaj po smaku, co to jest”.
Jedno dziecko z grupy ma opaskę na oczach. Dzieci określają smak i odgadują nazwę warzyw lub owoców.
Na l stoliku: kawałek jabłka i marchewki.
Na 2 stoliku: kawałek winogrona i ogórka.
Na 3 stoliku: kawałek gruszki i papryki.
Nauczycielka, po konsultacji z maskotka Pacusia i jego przyjaciół, przyznaje punkty poszczególnym zespołom i zapisuje na planszy.
– Wspólna recytacja fragmentu wiersza J. Brzechwy „Na straganie.”

III konkurs “Jesienny obrazek”.
Na dywanie leżą duże arkusze papieru. Przy muzyce „Jesień” Vivaldiego, każda drużyna, z owoców suchych układa jesienny obrazek.
Nauczycielka, po konsultacji z maskotką Pacusia i jego przyjaciół, przyznaje punkty poszczególnym zespołom i zapisuje na planszy.

IV konkurs „Przyrodnicze zagadki”
Każda z drużyn, jako odpowiedź pokazuje wybraną ilustrację.
1. Kiedy rośnie — to się zieleni. Kiedy leci – złotem się mieni. / liść/
2. W dziupli swej na drzewie. Gdy nikt o tym nie wie orzeszków zapasy na złe czasy. / wiewiórka/
3. Kolczasty zwierzaczek, ma z igieł kubraczek. Latem drepcze po borze, zimą śpi w leśnej norze /jeż/.
4. Ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy. I widzi i słyszy, poluje na myszy /sowa/.
5. Jest cały rudy, mieszka w norze, Mistrz wybiegów i zasadzki. Strzeż w kurniku kury i kaczki /lis/.
6. Z chmurki spadaj ą małe i duże. A na ziemi robią kałuże /krople deszczu/.
– Nauczycielka, po konsultacji z maskotka Pacusia i jego przyjaciół, przyznaje punkty poszczególnym zespołom i zapisuje na planszy.

V konkurs „Las”.
Każda drużyna układa makietę lasu. Otrzymuje koszyk z sylwetami drzew, zwierząt, grzybów. Wygrywa konkurencję ta drużyna, która potrafi nazwać poszczególne plastikowe sylwety.
Maskotka Pasuś prosi:
– Proszę pokazać i nazwać grzyby jadalne, trujące. Zwierzęta które mieszkają w dziupli. Pokaż drzewo które nazywa się dąb, świerk, brzoza. Nauczycielka, po konsultacji z maskotkami, przyznaje punkty poszczególnym zespołom i zapisuje na planszy.

VI konkurs „Co wiemy o jesieni”.
– Jak jesienią zwierzęta przygotowują się do zimy?
1.wiewiórka 2.jeż
3.niedźwiedź
4. ptaki
5. drzewa
6. ludzie
– Dlaczego liście spadają z drzew?
– Jak przyjdzie pora roku, gdy skończy się jesień?



Podsumowanie konkursu. Wręczenie dzieciom naklejek z uśmieszkami oraz wspólnego dyplomu.



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: