Jesienna słota

  • Konspekt zajęcia otwartego dla rodziców

 

Data: 16.11.2011r.

Grupa: 4,5,6-latki

Prowadząca: Honorata Kukla

 

Obszar działalności edukacyjnej: wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

Treści obszaru edukacyjnego: grupuje w sensowny sposób i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.

Obszar działalności edukacyjnej: wychowanie przez sztukę-muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

Treści obszaru edukacyjnego: śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu.

Temat: „Jesienna słota ”.

Cel ogólny:

– utrwalenie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesiennej szarugi;

Cele operacyjne dziecko:

–  zna piosenkę na powitanie „W kole wszyscy tu stoimy”;

– wie, co to jest jesienna słota;

– wie, jaki mamy aktualnie miesiąc i porę roku;

– zna zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni;

– potrafi wybrać strój na deszczową pogodę;

– zna słowa i melodię „Listopadowej piosenki”;

– potrafi zagrać na wybranych instrumentach wg kodu;

– potrafi wyszukać i ułożyć małe krople pod małym parasolem, a duże krople pod dużym parasolem;

– chętnie bawi się przy greckiej muzyce;

– potrafi reagować na sygnał i przerwę w muzyce;

– potrafi współdziałać z innymi dziećmi w tworzeniu pracy plastycznej;

Metody: czynne, słowne, oglądowe; pedagogika zabawy, metoda aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss

Formy: praca z całą grupą, praca zespołowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: mobil-słoneczko, ilustracje zjawisk atmosferycznych, peleryna, kalosze, parasol, czapka, rękawiczki, szal, okulary przeciwsłoneczne, sukienka, sandały, worki foliowe, talerze, bębenki, papierowe krople deszczu, duży i mały parasol, folia malarska, bristol, papier kolorowy, kredki świecowe, ołówkowe, pastele, plastelina, farby, materiał play-may,  klej, nożyczki, dziurkacze ozdobne, płyty cd z piosenkami, magnetofon.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.  “Słoneczko przyjaźni” – podawanie w kręgu maskotki – słoneczka przyjaźni (udział rodziców)

2. „W kole wszyscy tu stoimy” –  powitanie na melodię piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek” (udział rodziców)

W kole wszyscy tu stoimy, każdy czyjąś rękę trzyma

I dzień dobry już mówimy

Tak zabawa się zaczyna x2

3. „Jaki strój na jesienną szarugę?  – wyjaśnienie pojęcia jesienna słota, jesienna szaruga; rozmowy nt. aktualnej pory roku i miesiąca; wskazanie obrazków określających zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla późnej jesieni; wybór stroju oraz rekwizytów na deszczową pogodę (peleryna przeciwdeszczowa, kalosze, parasol). Przebranie chętnego dziecka.

4. „Listopadowa piosenka” – śpiew piosenki z udziałem dziecka przebranego w strój wybrany na jesienną słotę (ilustracja ruchowa). Płyta CD „Miś i Margolcia”.

I Płyną niebem ciemne chmury, wiatr w kominie śpiewa.

I ostatnie złote liście opadają z drzewa.

Ref. Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka, kap, kapu, kap.

II  Już listopad wieje chłodem, kropi zimnym deszczem.

W parku trzęsą się chochoły, jakby miały dreszcze.

Ref. Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka, kap, kapu, kap.

III Pan listopad swój parasol mocno w ręku trzyma

i powiada, że niedługo przyjdzie do nas zima.

Ref. Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka.

Listopadowa piosenka, kap, kapu, kap.

5. „Jesienna orkiestra” – ćwiczenia rytmiczne z użyciem worków foliowych (wiatr), talerzy (błyskawica), bębenków (deszcz) wg zapisanego na tablicy i wskazanego w danym momencie znaku graficznego.

6. „Krople deszczu” – spacer do melodii „Deszczowa piosenka”;  zbieranie na przerwę w muzyce, takiej ilości małych lub dużych papierowych kropli, o której mówi N. Układanie dużych kropli pod dużym parasolem, a małych kropli pod małym parasolem; przeliczanie kropli; określanie liczby małych kropli i dużych kropli.

7. „Pada deszcz” – zabawa integracyjna z rodzicami do greckiej melodii Tzadik Katamar.

8. „Pod parasolem” – reagowanie ruchem na tempo „Listopadowej piosenki”. (bieg, marsz); na przerwę w muzyce chowanie się pod parasole (troje rodziców z parasolami) w rozsypce.

9. „Deszcz pada” – ukryte pod folią malarską (chmura) dzieci wybiegają na sygnał i krążą wokół dzieci i rodziców trzymających folię.

10. „Co można robić nudząc się”. – recytacja wskazanych wersów wierszyka – rymowanki przez rodziców; pokazywanie odpowiednich ruchów przez pozostałych rodziców i dzieci.

Co można robić nudząc się?

hmm…

Można na przykład ziewać.

aaa

Albo cichutko śpiewać

lalala

Szurać nogami po podłodze.

szur,szur,szur

Leciutko klepać się po nodze

klep,klep,klep

Albo podrapać się po uchu

drap,drap,drap

Czy też pogłaskać się po brzuchu

o tak!

Można też kichać jak z armaty

a psik!

Rysować w powietrzu kwadraty


raz,dwa,trzy

Bądź puknąć się palcem w czoło

puk,puk,puk

I w powietrzu zrobić koło

o,tak!

Lub – jeśli tylko wypada

no,no

Połaskotać sąsiada

gili,gili

I co? I z pewnością od tej chwili nie będziemy się nudzili!

11.  „Kolorowe parasole” – kolorowanie sylwet parasoli naszkicowanych na kartkach A4 i ozdabianie wyciętymi  elementami przy użyciu ozdobnych dziurkaczy – dzieci 4letnie. Wykonanie parasoli w dwóch zespołach dzieci 5letnie  i dzieci 6letnie z udostępnionych materiałów: papier kolorowy, kredki ołówkowe, świecowe, pastele, farby, plastelina, materiał play-may (sylweta parasola nakreślona na arkuszu bristolu A1). Aktywny udział rodziców.

12.Podziękowanie rodzicom za przybycie i zaangażowanie.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: