Jak Tygrysek Wiosny szukał – scenariusz zajęć dydaktycznych dla 4 latków

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROWADZONYCH W GRUPIE 4 – LATKÓW

Temat: JAK TYGRYSEK WIOSNY SZUKAŁ” –  Zestaw zabaw ruchowych prowadzony metodą opowieści ruchowej. Zabawa plastyczna.

Miejsce: Publiczne Przedszkole w Radwanicach

Prowadzący:  Iwona Derkacz

Grupa: 4 latkiKubusie

Data: 28.04.2013

Cel główny:

– Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe

– Pobudzenie dziecięcej wyobraźni

– Doskonalenie sprawności ruchowej

– Doskonalenie sprawności dłoni w pracy plastycznej

Cel operacyjny:

– dziecko reagują ruchem na dźwięk poszczególnych instrumentów muzycznych oraz polecenie – hasło nauczyciela.

– dziecko jest aktywne i pogodne podczas zajęcia.

– poprawnie przelicza,
– współdziała w grupie,
– prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
–  rozwiązuje zagadki

– zna znaki graficzne liczb 1-4

– przeżywa radość z powodu zbliżających się świąt we wspólnej zabawie,
– wzmacnia więzi emocjonalne, społeczne w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym.

 

UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOŚCI ROZWIJANE NA ZAJĘCIACH ZAWARTE W PROGRAMIE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO „RAZEM W PRZEDSZKOLU” I PODSTAWIE PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Obszar III: Odkrywanie znaczenia zdrowia, ruchu, higieny i bezpiecznego zachowania się

AKTYWNOŚĆ

RUCHOWA

– postawa ciała

– mała motoryka

– wielka motoryka

– aktywność twórcza

Poziom I

– Zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z ruchem (zabawy indywidualne i samorzutne).

Obszar V: Poznawanie środowiska społecznego

KULTURA RODZINY

zwyczaje i tradycje

Poziom II

– Interesowanie się obchodzonymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi

świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.

Obszar VII: Wprowadzanie w kulturę życia.

Poznawanie wartości etycznych i estetycznych

Wartości estetyczne –  lepienie z plasteliny

– Lepienie z plasteliny form płaskich i przestrzennych

 

Pomoce dydaktyczne:

pacynka tygryska, zajączka, ilustracje przedstawiające postacie występujące w zabawach, bębenek, tamburyno, skakanka, woreczki, obręcze, kartoniki liczb 1-4, plastelina, jajko gotowane, surowe, jajka niespodzianki, obrazki pisanek, nagranie CD piosenki „Święta Wielkanocne”, koperta z listem od Zajączka

 

Przebieg zajęcia:

 

I. List od zajączka – odczytanie przez nauczyciela improwizując pacynką zajączka.

 

LIST OD ZAJĄCZKA

Drogie Dzieci!

Niedawno biegałem po polach i postanowiłem wpaść do waszego przedszkola.

Słyszałem bowiem w lesie, gdzie echo daleko niesie, że wy z Radwanic przedszkolaki to super dzieciaki. Chętnie pracujecie, aktywnie udział w zajęciach bierzecie a Wasza pani, to pani roześmiana, która wymyśla od rana dla was zadania.

Lubicie śpiewać i tańczyć, to sam słyszałem kiedy po przedszkolu sobie kicałem. Na szczęście nikt mnie nie widział bo wpadłem do waszej sali i zostawiłem na stoliczku list dla was abyście i dzisiaj ucztowali.

Otóż wiosna – to pora radosna a w niej Święta i to jakie!

Te radosne, kolorowe w bazie, kurki, babki i mazurki wystrojone.

Więc i Wy drogie dzieciaczki poszukajcie jajeczek, które zostawiłem dla was i wykonajcie zadań kilka, a w nagrodę otrzymacie niespodziankę z pięknego koszyczka.

 

1. JAK TYGRYSEK JAJKA SZUKAŁ”. Zestaw zabaw ruchowych prowadzony metodą opowieści ruchowej.

Przebieg zajęcia:

Część I: Wstępna

1. Przygotowanie grupy do zabaw ruchowych. Rozmowa nawiązująca do zajęcia. Zapoznanie z postacią tygryska, który rusza na poszukiwanie jajka.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „wiosenny deszcz”.

Dzieci chodzą za tygryskiem przy akompaniamencie bębenka (szybko-wolno). Na dźwięk tamburyna wykonują przysiad i stukają palcami o podłogę (pada deszcz).

Część II: Główna

1. Zaświeciło słońce. Tygrysek spojrzał na swój ogródek i postanowił w nim posprzątać.

Zabawa kształtująca duże grupy mięśniowe „Przekopujemy ziemię”. Dzieci naśladują ruchem ciała kopanie ziemi łopatą (skłony tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopania i odkładanie ziemi, akcentowanie przytupnięciem).

2. Ćwiczenie tułowia – skręty „podlewanie”. Dzieci stoją w lekkim rozkroku ręce mają lekko ugięte i złączone. Dzieci wykonują wymachy ramion w lewo i w prawo zataczając wysoki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.

3. Do Tygryska przybiegł zajączek. Zabawa z elementami czworakowania. Dzieci naśladują skoki zajączków (cały dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk). Odpoczynek – siad skrzyżny – zajączki nasłuchują czy nikt nie wchodzi do ogródka.

4. Tygrysek postanowił dalej szukać jajka. Przed sobą ujrzał rzeczkę. Bardzo chciał przejść na drugi brzeg więc musiał poszukać kładki. Zabawa z elementami równowagi. Dzieci przechodzą po skakance.

5. Zabawa z elementami skoku „Kamienie na ścieżce”. Dzieci przeskakują obunóż przez woreczki leżące na podłodze.

6. Tygrysek spotkał kurczaki. Chciał się z nimi przywitać, ale one ciągle mu uciekały. Postanowił je dogonić w pozycji przysiadu .

Zabawa bieżna. Dzieci biegają w różnych kierunkach „za kurczakiem”. Na hasło „Hop” wyskok w górę – próba złapania kurczaka, lądowanie i przysiad.

Część III: Końcowa

1. Tygrysek spotyka Panią Kwokę   (muzyka z taśmy magnetofonowej). Z towarzyszeniem wesołej muzyki tańczą same ręce, same nogi, tańczy noga, tańczy całe ciało. Skrzydełka trzepoczą – naśladowanie ruchu.


2. Odszukanie jajka – wysiadującego przez kwokę. – skulenie się nakrywanie rękoma twarzy w przysiadzie.

 

2. Wierszyk Kurczaczek J. Straburzyńskej

 

Pękło jajko,

Szparka mała

Coraz to się powiększała

Nagle widać brzuszek złoty,

Potem główkę

Dziobek, oczy.

Wreszcie nóżki czerwonawe…

Hop! Kurczaczek jest na trawie.

 

3. Szukanie jajek w sali….  – 2 prawdziwe i 6 obrazków – śpiewania piosenki „Święta

Wielkanocne

Dzieci odszukują obrazki jajek i jajek niespodzianek

 

4. Oglądanie jajka w skorupce surowego oraz ugotowanego

 

5. Zabawa ruchowa w kręgu jajko – koszyczek zajączek

 

Dzieci siedzą w kręgu Każdy otrzymuje kartonik liczb  1, 2, 3 lub 4. Nauczyciel wywołuje

numery np.: 1. Wywołany numer się zamienia miejscami.

 

  1. Wykonanie  jajek z plasteliny 

Każde dziecko lepi z plasteliny jaka w koszyczku lub na talerzyku ulepionym,  ozdabia je

wg  własnego pomysłu.

  1. Wystawa  prac. Podsumowanie zajęć w kręgu.

Dzieci wypowiadają się na temat czy podobały im się zajęcia.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: