Jak my możemy chronić przyrodę

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z EDUKACJI EKOLOGICZNEJ.

  1. Osoba prowadząca: Marta Nowajczyk- Piela
  2. Grupa: III „ Smoki”, pięciolatki.
  3. Miejsce: sala przedszkolna, Przedszkole nr 61, ul. Lelechowska 7 Warszawa
  4. Temat kompleksowy: „ Dobre rady na odpady”.
  5. Temat zajęcia: „ Jak my możemy chronić przyrodę?”
  6. Metody pracy: słowna, poglądowa, praktycznego działania dzieci.
  7. Formy pracy: zajęcia z całą grupą, praca indywidualna dzieci.
  8. Cele ogólne:

– zapoznanie dzieci ze sposobem ochrony przyrody poprzez segregację śmieci

– segregacja śmieci wg rodzaju do odpowiednich pojemników

– wzbogacenie słownika czynnego o wyraz: „ segregacja’, „ sortowanie”, „ recykling”, „ kompost”, ( odpadki organiczne).

– kształcenie umiejętności segregacji śmieci na 6 grup.

– doskonalenie umiejętności liczenia w możliwie najszerszym zakresie

– wdrażanie do odpowiedzialności za czystość przyrody

– wyrabianie umiejętności zgodnego współdziałania.

– Wyzwalanie inwencji twórczej dzieci( ciekawe wykorzystanie odpadków)



Cele szczegółowe:

Dziecko:

– posegreguje śmieci i włoży je do odpowiednich pojemników

– potrafi powiedzieć co to jest: segregacja,(sortowanie), recykling, kompost( odpadki organiczne).

– przeliczy zebrane przedmioty

– rozumie dlaczego należy segregować śmieci

– zgodnie współdziała w czasie zabawy

– prezentuje swoje pomysły na wykorzystanie różnorodnych odpadków, np. do zabawy.

9.  Pomoce dydaktyczne: płyta CD z nagraniem odgłosów ptaków, pacynka- jeż,    pojemniki w kolorach: białym, czerwonym, niebieskim, oznaczone napisami: szkło, papier, plastik, pojemnik PCK, miska na odpadki organiczne, kosz na śmieci,  śmieci różnego rodzaju: puste butelki po napojach, słoiki, pojemniki i torebki : szklane, plastikowe, papierowe, gazety, indywidualne karty pracy.

  1. Przebieg zajęcia:
  • Przedstawienie gościa- jeża i jego problemu
  • Opowiadanie nauczycielki o jeżu, pięknym lesie,( słuchanie płyty CD),

śnie zimowym jeża i przykrym przebudzeniu w zaśmieconym lesie.

  • Rozmowa z dziećmi na temat „ Co możemy zrobić aby nie rosła góra śmieci?”
  • Rozmowa jeża, nauczycielki i dzieci  o kolorowych pojemnikach do segregacji śmieci.
  • Prezentacja podpisów do globalnego odczytywania( papier, plastik, szkło)
  • Prezentacja wiersza „ Na odpady nie ma rady?”
  • Przypomnienie znaczenia słów : segregacja, sortowanie, recykling, kompostowanie.
  • Zapoznanie dzieci  z leśnym duszkiem , który podpowiada jak jeszcze możemy wykorzystać odpadki, np. do zabawy, prac plastycznych.
  • Dzieci wymieniają swoje pomysły na wykorzystanie różnych odpadów.
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem plastikowych butelek.
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet.
  • Losowanie znaczków w trzech kolorach: niebieskim, czerwonym, białym.
  • Segregacja śmieci do odpowiednich pojemników.
  • Segregacja pozostałych odpadków( odpadki organiczne, zużyta odzież, śmieci nie nadające się do recyklingu).
  • Przeliczanie odpadów w możliwie najszerszym zakresie.
  • Zmniejszanie objętości plastikowych butelek, kartonów itp.- samodzielne wyciąganie wniosków.
  • Przypomnienie o korzystaniu z odpowiednich toreb na zakupy i kupowaniu produktów, które nie mają zbędnych opakowań.
  • Wytłumaczenie dzieciom indywidualnego zadania do wykonania.
  • Zaproszenie dzieci do stolików i praca indywidualna ( stopniowanie trudności, indywidualne tempo pracy).

 

Marta Nowajczyk-Piela

Przedszkole nr 61 w Warszawie.

.



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: