Jak Filemon z kurczakami się bawił – zestaw zabaw w formie opowieści ruchowej dla 3- latków

Cele ogólne:
– doskonalenie sprawności ruchowej,
– pobudzenie dziecięcej wyobraźni i ekspresji ruchowej,
– rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały słowne i dźwiękowe,
– doskonalenie umiejętności relaksacji,
– rozumienie znaczenia ruchu i bezpiecznego zachowania się dla zdrowia.

Cele operacyjne:
– reaguje ruchem na dźwięk instrumentów muzycznych oraz polecenie nauczyciela,
– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
– prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
– zaspokaja naturalną potrzebę ruchu,
– umie się zrelaksować po wysiłku,
– przeżywa radość z powodu zbliżających się świąt we wspólnej zabawie,
– wzmacnia więzi emocjonalne, społeczne w grupie przedszkolnej.

Aktywność ruchowa:
– postawa ciała,
– mała motoryka,
– wielka motoryka,
– twórcza aktywność ruchowa.

Metody:
– słowna: opowieść ruchowa, polecenie nauczyciela, słuchanie listu.
– aktywizujące: relaksacja wg Denissona, Labama, ruch przy muzyce, taniec, śpiew piosenki, zabawa ruchowa.

Forma: indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana, zespołowa.

Pomoce:
Zabawka pluszowa kot Filemon, opaski na głowę z szablonem kurczaka, bębenek, skakanka, woreczki, tamburyno, krążki, jajka plastikowe, nagranie CD piosenki „Święta Wielkanocne”, nagranie utworu Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”, koperta z listem od Kurki Złotopiórki, koszyczek, kolorowanki, opaski z frędzelkami z żółtego materiału na ręce.

List od Kurki Złotopiórki
Drogie Dzieci!
Byłam w kurniku, gdy zadzwoniła pani Asia, że w waszym przedszkolu potrzebne są jajka, pozbierałam kilka do koszyczka i wyruszyłam do Gorzowa. Już byłam pod przedszkolem, gdy usłyszałam jak przedszkolaki z Grupy Kota Filemona pięknie śpiewają i tańczą, tak się na was zapatrzyłam, że zapomniałam gdzie zostawiłam koszyczek z jajkami. Nie chcę wam przeszkadzać, ale mam prośbę, gdy będziecie się bawili, odszukajcie koszyczek z moimi jajkami, pomoże wam w tym Filemon. Za znalezienie czeka nagroda!
Przebieg zajęcia:
Część I: Wstępna
1. Przygotowanie grupy do zabaw ruchowych. Rozmowa nawiązująca do zajęcia. Odczytanie listu od Kurki Złotopiórki.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „wiosenny deszcz”. Dzieci chodzą za Filemonem przy akompaniamencie bębenka (szybko-wolno). Krążek nad głową. Na określony dźwięk bębenka wykonują przysiad i stukają palcami o podłogę (pada deszcz).
Część II: Główna
1. Zaświeciło słońce, Filemon zaprosił kurczaki do tańca przy muzyce klasycznej Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.
2. Zabawa ruchowa „Kwiaty rosną”. Dzieci naśladują ruchem ciała wzrost rośliny. Unoszenie rąk postawa wyprostna na palcach stóp. Filemon chodzi pomiędzy kwiatami i je podziwia.
3. Ćwiczenie tułowia – skręty „podlewanie”. Dzieci stoją w lekkim rozkroku ręce mają lekko ugięte i złączone. Dzieci wykonują wymachy ramion w lewo i w prawo zataczając wysoki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.
4. Do Filemona przybiegł piesek Burek. Zabawa z elementami czworakowania. Dzieci kurczaki uciekają na czworaka przed psem, Zatrzymują się, postawa wyprostna, oddychają relaksacyjnie. Uniesione dłonie wdech nosem, opuszczone ręce – wydech ustami. Odpoczynek – siad skrzyżny – kurczaki nasłuchują czy nikt nie wchodzi na podwórko.
5. Kot postanowił dalej szukać jajek. Przed sobą ujrzał rzeczkę. Bardzo chciał przejść na drugi brzeg więc musiał poszukać kładki. Zabawa z elementami równowagi. Kot zaprosił dzieci – kurczaki, by przeszły tak, jak on. Dzieci przechodzą po skakance.
6. Zabawa z elementami skoku „Kamienie na ścieżce”. Dzieci przeskakują obunóż przez woreczki leżące na podłodze.
7. Zabawa bieżna przy dźwiękach tamburyna. Dzieci kurczaki biegają w różnych kierunkach „za motylem”. Na hasło „Hop” wyskok w górę – próba złapania motyla, lądowanie i przysiad.
Część III: Końcowa
1. Odszukanie koszyczka z jajkami z wykorzystaniem zabawy „Ciepło – zimno”.
2. Marsz w rzędzie po obwodzie koła ze śpiewem piosenki „Święta Wielkanocne”.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: