Jak dzieci wiosnę przybliżały, czyli zakładamy ogródek w sali.

pomidoryJak dzieci wiosnę przybliżały, czyli zakładamy ogródek w sali. Scenariusz zajęć z edukacji przyrodniczej dla dzieci 5- letnich

 

Cele:

– dziecko samodzielnie wybierze narzędzia do założenia hodowli

– dziecko poznaje sposoby siania, sadzenia roślin oraz warunki potrzebne do ich prawidłowego wzrostu

– dziecko współpracuje z grupą podczas wykonywania zadnia

– dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności

 

Metody:

– słowne: opowiadanie, rozmowa, objaśnienia

– oglądowe: pokaz, obserwacja

– czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dzieciom do wykonania

 

Formy organizacyjne:

– indywidualna

– zespołowa

– grupowa

 

Przebieg zajęcia:

 

  1. Wprowadzenie w temat zajęcia:

Opowiadanie M. Kownackiej „Ogródek na oknie”

 

Już wszystkim zima dokuczyła. Wszyscy tęsknią do ciepła i zieleni. Powiedziały sobie dzieci: – Pierwsze zieleninki sadzimy do skrzynki. Jutro będziemy wysiewać nasiona pomidory i rzeżuchy, sadzić szczypiorek i pietruszkę. (…) Nazajutrz rano dzieci wsypały Nasiona rzeżuchy do słoika i zalały ciepłą wodą. Do skrzynek i doniczek wyłożonych skorupkami i napełnionych ziemią wysiały pomidory i przykryły je szybami – żeby ziemia nie wysychała. (…) Dyżurni podlewali pilnie ziemię w skrzynkach i doniczkach. Najpierw zaczęła kiełkować rzeżucha. (…) Szczypiorek, cebula i pietruszka szybko się zazieleniły, a pomidory zaczęły wschodzić po ośmiu dniach. (…)

 

  1. Omówienie treści opowiadania:

– Co postanowiły zrobić dzieci aby wiosna zawitała do ich sali?

– Jakie rośliny posadziły dzieci?

– Jakie warunki są potrzebne aby roślinki wyrosły?

– Jak roślina pierwsza zakiełkowała?

 

  1. Zabawa dydaktyczna: „Co jest potrzebne w ogrodzie?”

Nauczyciel pochował w sali różne przybory potrzebne do sadzenia i siania. Zdaniem dzieci jest odnaleźć te przedmioty i przynieść na stolik. Po znalezieniu przedmiotów dzieci wraz  z nauczycielem omawiają jak nazywają się przyniesione przedmioty i do czego służą.

 

  1. Założenie hodowli cebuli

Nauczyciel rozstawia przed dziećmi skrzynki wypełnione ziemią ogrodowa. Dzieci wykonują w ziemi otwory łopatką i wsadzają cebulki, przysypują ziemią i podlewają.

 

  1. Założenie hodowli rzeżuchy

Nauczyciel pokazuje dzieciom rzeżuchę zasianą dzień wcześniej. Dzieci oglądają przez szkło powiększające rzeżuchę, dostrzegają kiełkujące nasiona.

Nauczyciel rozdaje dzieciom nasiona rzeżuchy, płaskie tacki i watę. Dzieci wkładają watę do pojemników, zwilżają wodą, wsypują nasionka na watę i podlewają

 

  1. Sianie kwiatów

Nauczyciel rozdaje dzieciom nasiona kwiatów, skrzynki. Dzieci do skrzynek wsypują ziemię, łopatką robią małe otwory, wsypują nasiona, zasypują ziemią i podlewają.

 

  1. Zabawa ruchowa do piosenki: „Jestem sobie ogrodniczka”

Dzieci podzielone są na 3 zespoły: cebulki, kiełkująca rzeżucha, kwiatki. Sala podzielona jest za pomocą taśmy malarskiej na 3 doniczki oznaczone obrazkami cebuli, rzeżuchy, kwiatów. Podczas piosenki wszystkie dzieci podskakują po sali. Na przerwę zaczynają rosnąć podnosząc się z siadu podpartego do stania, każda grupa roślin w swojej doniczce.

 

  1. Układanie obrazków w odpowiedniej kolejności

Dzieci układają obrazki przedstawiające rozwój rośliny od ziarenka do kwiatu.

 

Opracowanie:

mgr Anna Kasprzak

Przedszkole nr 20 W Bydgoszczy




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: