Inscenizacja pt.: ,,STARY I NOWY ROK” w wykonaniu dzieci 5-letnich

mgr Renata A. Gumowska

Cele operacyjne:

Dziecko

  • potrafi wygłaszać z pamięci wiersz,
  • potrafi wspólnie z kolegami zaśpiewać piosenki: ,, Śnieg pada”, ,,Zima, zima, zima”, ,,Biały walczyk”,
  • potrafi tańczyć walca,
  • potrafi wyrazić mimiką, gestem i ruchem swoją kwestię,

Metody:

  • Czynna,
  • Słowna.

Formy:

  • Zbiorowa,
  • Indywidualna.

Pomoce:

Kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki pt. ,,Biały walczyk”, dzwoneczki, rekwizyty dla miesięmiesięcy z wiersza pt. ,,Jak miesiące Nowy Rok obdarowały”, czapka konduktora , gwizdek ,tron, confet confetti, szarfy z nazwami miesięcy, tło do inscenizacji.

Przebieg inscenizacji:

Dzieci wbiegając na scenę śpiewają piosenkę pt.: ,,Śnieg pada, śnieg pada”, dziecko będące w inscenizacji konduktorem dmucha w gwizdek po czym mówi :

Konduktor: Proszę wsiadać!

Pojazd czeka

Podróż piękna i daleka

Dz.1: Dokąd ?

Dz.2: Czy za oceany?

Dz.3: Na pustynię?

Dz.4: W lasów mrok?

Konduktor: Nie ruszamy w kraj nieznany

Który zwie się Nowy Rok.

Wszyscy: Nowy Rok !?- dzieci wyrażają zdziwienie i zaskoczenie. Ustawiają się w pociągi truchcikiem obiegają scenę śpiewając dwie zwrotki piosenki pt.: ,,Zima, zima, zima”

Zima, zima, zima,

Pada, pada śnieg

Jadę, jadę w świat sankami

Sanki dzwonią dzwoneczkami

Dzyń, dzyń , dzyń, }x9

Zasypane pola

W śniegu cały świat

Biała droga hen przed nami

Sanki dzwonią dzwoneczkami

Dzyń , dzyń , dzyń)x9
Dzieci siadają po turecku na scenie ,wstają aby wygłosić swoja kwestię

Dz.5: Czy wiecie dzieci , że …

O jednej porze , raz do roku

W zimowej nocy , ciemnym mroku,

Gdzieś , gdzie nie sięga ludzki wzrok

Schodzi się z rokiem rok

Wszyscy: Tak wiemy

Dz.6: Jeden jest wielki z siwa brodą

Dz.7: Drugi jest mały z buzią młodą

Dz.8: Czyli by rzec innymi słowy:

Jeden jest stary , drugi nowy

Dzieci przedstawiające Stary i Nowy Rok wychodzą na środek sceny , za pomocą pantomimy przedstawiają wygłaszaną kwestie przez dz. 9 i 10

Dz.9: Gwiazdy jak świeczki lśnią na niebie

A oni stoją obok siebie ,

Coś sobie mówią patrząc w oczy

Ale nikt nie wie o czym

Dz.10: Potem w ciemności słychać kroki…

To się rozchodzą oba roki

W całkiem przeciwne idą strony

Stary znużony i zmęczony…
Dz.11 wybiega na scenę i mówi : …a Nowy Rok bal wielki wydaje

Mnóstwo gości prosi.

Każdy miesiąc przed nim staje,

Podarek przynosi.

Dzieci-miesiące recytując swoje kwestie składają w darze dla Nowego Roku (siedzącego na tronie) adekwatne rekwizyty.

Dz.11: Styczeń płaszcz futrzany suty.

Dz.12: Luty wręcza buty.

Dz.13: Marzec, że deszcz często pada, parasol mu składa.

Dz.14: Kwiecień pęk sasanek.

Dz.15: Maj konwalii białych.

Dz.16: Czerwiec niby młody panek, niesie jagód dzbanek.

Dz.17: Lipiec mąkę na placuszki.

Dz.18: Sierpień znakomite gruszki.

Dz.19: wrzesień kosz wziął na ramiona, są tam jabłka, winogrona.

Dz.20: październik różowe wrzosy.

Dz.21: listopad parę kaloszy.

Dz.22: grudzień starzec siwiuteńki pióro kładzie mu do ręki, mówiąc: piórem tym kochanie opisz swoje panowanie.

Nowy Rok: Dziękuję wam moi mili,

Żeście cudne dary mi złożyli.

Wszystkim życzę uśmiech,

Niech od stycznia po grudzień

Uśmiechają się ludzie.

Wszyscy: No a dzieciakom!?

Nowy Rok: Ach, dzieciom życzę z całą ochota

W zimie-śniegu jak srebro

W lecie- piasku jak złoto

W szkole- stopni najlepszych

W domu-szczęścia najwięcej

No i, żebyście dzieci miały zdrowe rumieńce.

Wszystkie dzieci śpiewają i tańczą w rytm piosenki pt. :,,Biały walczyk”, a nauczycielka obsypuje je confetti.

Kłaniają się i schodzą ze sceny




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: