Grupa dzieci: 3,4- latki
Prowadząca- Barbara Szczepanik
1. Problematyka hospitacji diagnozującej:
Obserwowane efekty działań dzieci w zakresie edukacji ekologicznej i prozdrowotnej- realizacja planu rozwoju przedszkola, zgodność z przjętym zagadnieniem.
2. Zagadnienia hospitacyjne:
Jaki poziom umiejętności i wiedzy opanowały dzieci, aby sprostać wymaganiom programowym z zakresu edukacji ekologicznej:
– znamy uproszczony schemat obiegu wody w przyrodzie,
– określamy zjawiska atmosferyczne
3. Oczekiwania hospitacyjne:
Dziecko potrafi powiedzieć jak powstaje deszcz, wie o ważnej roli deszczu w przyrodzie.
4. Narzędzia hospitacji diagnozującej:
– arkusz diagnostyczny
– analiza karty pracy dziecka
5. STANDARDY:
a) dziecko wie, komu potrzebny jest deszcz
b) dziecko wie, jak powstaje deszcz,
c) dziecko potrafi określić zjawiska atmosferyczne ( na rysunku )
6.WSKAŹNIKI:
1. potrafi
2. nie potrafi
3. ma trudności
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA |
STANDARDY I WSKAŹNIKI |
||||||||
a |
b |
c |
|||||||
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
|
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Temat: Słońce, deszcz, ulewa
Obszar:
Poziom umiejętności i wiedzy opanowanej przez dzieci z edukacji ekologicznej.
Cel ogólny:
Kształtowanie nawyku określania zjawisk atmosferycznych, rozumienie znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin, kształtowanie umiejętności obserwowania pogody
Cele operacyjne:
– dziecko zna zjawiska atmosferyczne,
– dziecko zna znaczenie wody dla organizmów ,
– dziecko potrafi powiedzieć w uproszczonej formie jak powstaje deszcz,
Formy:
Praca z całą grupą i indywidualna
Metody:
Poszukująca, aktywna , podająca
Pomoce:
Symbole słońca, deszczu, chmur; , czajnik z wodą, lusterko
PRZEBIEG
- Powitanie dzieci zabawą integracyjną: „ Iskierka przyjaźni.
- Wiersz „ Deszcz” B. Formy
Deszcz wraz z rodziną przybył z daleka.
Oj wiele pracy nas tutaj czeka.
Ziemia jest sucha, deszczu spragniona.
Wody ! wołają rośliny do nas.
Malutki deszczyk wnet zrosił trawę.
Kapaniem przerwał dzieciom zabawę…
Napoił drzewa trawy i łąki
Schłodził powietrze i kwiatów pąki.
Wtem się wichura wielka zerwała
Groźna ulewa wszystko zalała.
Burzą się mocno rzeki, jeziora
Mokre chodniki place dokoła.
Zabrakło nagle wody ulewie.
Słonko błysnęło na jasnym niebie.
- Rozmowa n/t komu potrzebny jest deszcz .
- Zabawa ruchowa : ”słońce, deszczyk, ulewa”
- Omówienie tablicy obiegu wody w przyrodzie:
Słońce ogrzewa wodę, woda zmienia się w parę wodną i unosi się do góry. Para to zmienia się w małe kropelki tworząc chmury. Jeżeli kropelki się połączą ze sobą tworzą krople deszczu, które są zbyt ciężkie i spadają na ziemie.
6.Doświadczenie z parą wodną.
- Praca przy stolikach- utrwalenie wiadomości.
Prace podzielone stopniem trudności wg wieku.